نرم افزارحسابداری صدگان

سونامی مالی در جهان به راه افتاد

0 592

حسابداراپ

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بازارهای مالی جهان را با خسارات کم سابقه‌ای مواجه کرده که نامی بهتر از “سونامی مالی” نمی‌توان بر آن نهاد؛ پدیده‌ای که در یک روز بیش از ۲ تریلیون دلار خسارت به بار آورده است.


به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، بعد از اعلام نتایج همه پرسی انگلیس که خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به دنبال داشت، ارزش سهام در بازارهای مالی جهان تنها ظرف یک روز ۱ / ۲ تریلیون دلار کاهش یافت که این آمار برای یک روز از سال ۲۰۰۷ در بازارهای مالی جهان بی‌سابقه است.

تحلیل‌گران بر این باورند که آشفتگی در معاملات مالی جهانی پس از تعطیلات پایان هفته در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داشت و احتمالا خسارت‌های بیشتری متوجه اقتصاد جهانی خواهد شد.

روز جمعه با اعلام نتایج همه پرسی انگلیس و سقوط شاخص‌های بورس در بسیاری از بازارهای معتبر بورس جهان، چندین بازار مطرح بورس در سراسر جهان مجبور شدند برای جلوگیری از سقوط بیشتر سهام شرکت‌ها، معاملات و خرید و فروش سهام را متوقف کنند.

ابتدا بحران از بازارهای آسیایی آغاز شد و سپس با گذشت چند ساعت از اعلام نتایج این آشفتگی به بازارهای اروپا و سپس شب جمعه-شنبه به بازار مالی آمریکا رسید.

پندار سیستم

در همان ساعات اولیه صبح جمعه و با اعلام نتایج غیرنهایی همه پرسی انگلیس، بسیاری از کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند اقدام به فروش سهام خود کردند و سهام شرکت‌هایی که به نحوی با اتحادیه اروپا در ارتباط بودند و یا در آنجا سرمایه‌گذاری‌های عمده خود را انجام داده بودند به شدت سقوط کرد.

در مقابل با سقوط آزاد شاخص‌های بورس سرمایه‌گذاران به خرید سرمایه‌های جایگزین مانند طلا روی آوردند که این امر باعث شد روندی صعودی نرخ طلا در یک روز رکوردی بی‌سابقه را برجای بگذارد.

در این بحران مالی جهانی شرکت‌های آمریکایی بیشترین خسارت را دیده‌اند و تنها در یک روز ۸۵۰ میلیارد دلار به شرکت‌های این کشور که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های آنها در اتحادیه اروپاست، خسارت وارد شد. بازارهای مطرح آسیایی و همچنین بازارهای بورس اروپا نیز شاهد خسارت‌های زیادی بودند، به نحوی که بازار بورس لندن از نخستین ساعات افتتاح آن در روز جمعه تا پایان روز نزدیک به ۱۰۰ میلیارد پوند ضرر دید.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره احتمال ضعیف شدن سراسری اقتصاد جهانی ایجاد کرده است و کارشناسان بر این باورند که این سونامی مالی در سطح جهان هفته آتی (هفته مالی از دوشنبه) نیز ادامه خواهد یافت و نوسانات و ناآرامی در بازارهای بورس به طور خاص و بازار مالی جهانی به طور عام همچنان خسارت‌آفرین خواهد بود.

منبع:دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.