- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

توافق بر سر توقف پرداخت مالیات تسعیر نرخ ارز صادرکنندگان

طی ۲ سال اخیر قرار بود مالیاتی بابت تسعیر نرخ ارز صادرکنندگان دریافت نشود، اما این امر محقق نشد و با جلساتی که با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم قرار است تا ۲ روز آینده بخشنامه‌ای از سوی این سازمان ابلاغ شود که در آن دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز متوقف شود.


محمد لاهوتی ظهر امروز در نشست خبری به مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: طی ۲ سال اخیر قرار بود مالیاتی بابت تسعیر نرخ ارز صادرکنندگان دریافت نشود، اما این امر محقق نشد و با جلساتی که با مسئولان سازمان امور مالیاتی داشتیم قرار است تا ۲ روز آینده بخشنامه‌ای از سوی این سازمان ابلاغ شود که در آن دریافت مالیات تسعیر نرخ ارز متوقف شود.

وی همچنین به وضعیت آمار صادراتی کشور در ۳ ماهه ابتدای امسال اشاره کرد  و ادامه داد: آمار صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی ۵.۳ درصد بوده که این رقم در برخی از کالاها از جمله صادرات محصولات پتروشیمی منفی ۴ درصد و در حوزه میعانات منفی ۳۵ درصد بوده، اما در حوزه محصولات معدنی رشد ۴۷ درصدی داشته و در سایر کالاها نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشته است که می‌تواند نوید صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر را بدهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین در مورد نرخ تسهیلات که قرار بود، به صادرکنندگان با نرخ پایین‌تری ارائه شود،  گفت: اجرای این دستورالعمل مبنی بر تصویب صندوق توسعه ملی شد و متأسفانه به دلیل استعفای هیئت مدیره این صندوق باید منتظر بمانیم، تا هیئت مدیره جدید مستقر شوند که امری زمان‌بر است و در عین حال نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۰ به ۱۸ درصد کاهش یافته که باید این ۲ درصد در کاهش نرخ ۱۶ و ۱۴ درصدی نیز اعمال شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه قیمت جهانی کالا طی یکی دو سال گذشته رو به کاهش بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه اکثر کالاهای ما با ارزش افزوده پایین و خام صادر می‌شود و میزان صادرات از نظر حجمی و وزنی تغییری نکرده است، بلکه ارزش آن رو به کاهش است.

وی همچنین به تأثیر توافق برجام به توسعه بازارهای صادراتی نیز اشاره کرد و اینکه در این مدت کره جنوبی جای افغانستان را به عنوان یکی از پنج کشوری که بیشترین مبادله و صادرات را با آن داشته‌ایم، قرار گرفته است.

لاهوتی پیدا کردن بازارهای صادراتی را یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان دانست و گفت: بازار عراق و افغانستان به دلیل شرایط امنیتی و مسائل گمرکی دیگر چندان مطمئن نیست و باید بتوانیم با ایجاد شرکت‌های بازرگانی صادراتی بازارها را تنوع بخشیم.

وی همچنین به برنامه سازمان توسعه تجارت برای ایجاد شرکت‌های صادراتی گفت: اکنون این مسئله در دستور کار قرار دارد که آیا واحدهای تولیدی بزرگ مقیاس را با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای حضور پررنگ‌تر در دنیا تقویت کنند، یا شرکت‌های بازرگانی صادراتی ایجاد کرده و واحدهای کوچک را به این سمت سوق دهند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین در مورد وضعیت صادرات ایران به آمریکا نیز خاطرنشان کرد: پس از توافق برجام بیشترین کالایی که مایل بودیم، به آمریکا صادر کنیم، فرش دستباف بود، ولی با توجه به اینکه تحریم‌ فرش‌های ایرانی نصفه و نیمه لغو شده و صادرات فرش براساس سلایق مشتری و سفارش نقشه و رنگ انجام می‌شود، آن طور که می‌خواستیم حجم صادرات فرش به آمریکا اتفاق نیفتاده است.