- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تقاضای بالای بین المللی برای صکوک اسلامی ایرانی

حاصل تلاش کمیته فقهی سازمان بورس افزایش ارزش بازار صکوک در سال گذشته از ۷۲۰۰ میلیارد تومان به ۵۲۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر محمد فطانت- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست فقهی سرمایه گذاری از منظر اسلام در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس ،بانک و بیمه افزود : این در حالی بود که اقبال عمومی به این اوراق به حدی است که تقاضای بالایی برای این اوراق در بازار وجود دارد.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه اقبال به این اوراق مختص سرمایه گذاران داخلی نیست، افزود: در سایر بازارهای دنیا سرمایه گذارن علاقه مند هستند که صکوک اسلامی را به سبد خود اضافه کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کارگزاران اعلام کرده اند که بخشی از این اوراق توسط سرمایه گذاران خارجی خریداری شده است.
فطانت با اشاره به تلاش بازارهای بین المللی برای معامله اوراق صکوک اسلامی کشور ما افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم تا این اوراق در سایر کشورها عرضه شود و سازمان بورس در تلاش است تا با رفع موانع قانونی انتشار صکوک در بازارهای بین المللی توسعه یابد.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: در گذشته مهترین دغدغه من این موضوع بود که مباحث اقتصاد اسلامی تبدیل به یک محصول مالی قابل عرضه در دنیا شود.
وی گفت : شاید کافی نباشد که فقط تحقیق در حوزه شریعت انجام شود بلکه باید ابزارهای مالی مبتنی بر شریعت برای عرضه در بازارهای مالی نیز طراحی شود.
فطانت به مزیت های اوراق مالی اسلامی اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در بازار منتشر شده ست مبتنی بر معاملاتی شفاف است.
همچنین شفافیت بر اساس گزارش های سه ماهه که سرمایه ها چگونه صرف شده است و وجود ارکان مختلف که نقش ضامن را بر عهده دارند بر ماهیت و عمق این اوراق افزوده است و به سرمایه گذار این اطمینان را می دهد که صاحب محصولی هستند که از مزیت هایی در خصوص پوشش ریسک برخوردار است و حاصل آن اقبال داخلی و خارجی به این محصول است. دکتر فطانت با اشاره به اینکه هدف ما در بازار سرمایه این است که این کمیته را جهانی و محصولات را در بازارهای بین المللی عرضه کنیم.
سخنگوی سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: اقتدار کشورها به این است که چگونه می توانند تجهیز منابع کرده و پول های خرد را در بخش های واقعی اقتصاد سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به چشم انداز بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه گفت: در بودجه و برنامه توسعه تبصره ها ، ماده ها و عناوینی گذاشته شده است که چشم انداز بازار صکوک ظرف دو ، سه سال آینده بسیار بیشتر از امروز خواهد بود. در پایان این مراسم لوح های تقدیری توسط رییس سازمان بورس به اعضای کمیته فقهی هدیه شد.
رونمایی از برند گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه
تجلیل از برترین های گواهینامه های حرفه ای و رونمایی از برند گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه همراه با جوایز و لوح قدردانی با حضور رئیس سازمان بورس انجام شد.
در حاشیه سومین روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور پررنگ فعالان، مدیران و مسئولان سازمان و شرکت بورس از برند گواهی نامه های حرفه ای بازار سرمایه رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم دکتر علی سعیدی، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس فلسفه وجودی این برنامه را تقدیر از مجموعه فعالیت های انجام شده در طول یک سال دانست و عنوان کرد: بدین ترتیب مشخص می شود که کدام نهاد مالی در زمینه فعالیت های تخصصی خود فعال تر بوده است.
وی افزود: امید است به این ترتیب مبنایی باشد برای حرکت پرشتاب تر در جهت توسعه بازاری بزرگ تر که به این ترتیب به مدد فعالیت این نهادها اهداف بازار سرمایه محقق شود. سعیدی در ادامه به دو موضوع در حال بررسی اشاره کرد و افزود: در حال راه اندازی باشگاه برای برترین های گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه و همچنین امکان تمدید گواهینامه های مذبور برای دارندگان هستیم که امید است در سال جاری تحقق یابد.
سعیدی اهمیت این گواهینامه ها را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه های نقشه استراتژیک سازمان بورس، ارتقای سواد مالی است که این امر از طریق ظرفیت سازی در بین نهادهای مالی ارائه دهنده خدمات به مردم امکان پذیر خواهد بود.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس گواهینامه های حرفه ای را میزانی برای اعتبار سنجی مدیران در حفظ و حمایت از حقوق سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: برای تحقق این موضوع باید اطمینان از سواد کافی مدیران داشته باشیم که این امر تنها در سایه گواهینامه های مذبور تحقق می یابد.
* توسعه بازار سرمایه با کمک افراد خلاق
در ادامه این مراسم محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نقش نهادهای مالی را مهمترین مسئله در توسعه بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: تحقق توسعه بازار سررمایه در گرو ارتقای نهادی مالی است که باید در این راستا این نهادها با فعالیت بیشتر و
اثرگذاری در بورس در نهایت به رشد اقتصادی کمک کند.
وی ادامه داد: اما در گام بعدی نهادهای مالی چیزی جز افراد خلاق، نوآور، جوان و پرتلاش نیستند که در واقع توسعه بازار از این راه میسر خواهد شد. فطانت گام بعدی را برنامه ریزی صحیح برای افزایش نقش این افراد در هم جهت کردن فعالیتها دانست و گفت: وظیفه اصلی حمایت از این قبیل افراد و انسجام ساختاری بخشیدن و به عبارت کامل تر هویت دادن به این نخبگان است تا هم تراز با بازارهای مالی دنیا دارندگان مدارک حرفه ای
حمایت شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید یک برند از مدارک حرفه ای ساخته شود و به دارندگان آن مدارک چه در داخل و چه در خارج از بازار سرمایه، ارزش آفرینی تعلق گیرد.
رونمایی از برند گواهینامه حرفه ای بازار سرمایه در ادامه این برنامه از برند گواهینامه حرفه ای بازار سرمایه به نام icmcبا حضور دکتر محمد فطانت رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، دکتر حسن امیری معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران، دکتر علی سعیدی معاونت نظارت بر نهادهای مالی، دکتر سید محمد هاشمی نژاد رییس اداره گواهینامه های حرفه ای و یاشار فروهر مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی رونمایی شد. تقدیر از برترین ها در ادامه این برنامه از برترین های آزمون های گواهینامه های حرفه ای طی ۵ سال اخیر تقدیر و تشکر به عمل آمد و همچنین برترین نهادهای مالی معرفی شدند.