نرم افزارحسابداری صدگان

بیمه و مالیات،دو مشکل عمده سمن‌ها

0 771

حسابداراپ

دبیر سازمان مردم‌ نهاد خانه نجات ایران با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبی اعضای سمن‌ها گفت: فعال نکردن ظرفیت‌های داوطلبی یکی از دلایل برخورد سمن‌ها به مشکلات مختلف است.


احمد بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا مشکل عمده سمن‌ها را مربوط به بیمه و اداره مالیات دانست و اظهار کرد: تعریف درستی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای اداره مالیات نشده است و ما را با شرکت‌ها اشتباه می‌گیرند. در حوزه مشارکت مردمی نیز سمن‌ها با خیریه‌ها اشتباه گرفته می‌شوند؛ این در حالیست که همه خیریه‌ها سمن هستند اما همه سمن‌ها خیریه نیستند.

وی درباره کیفیت دوره‌های توانمندسازی سمن‌های جوانان اظهار کرد: تعداد این دوره‌ها کم است و معمولا تفریح و آموزش ادغام می‌شود؛ این در حالیست که  اگر وزارت ورزش و جوانان با سمن‌ها مشورت کند و از نظر علمی روی کیفیت کار کنند، دوره های توانمندسازی مفیدتری برگزار می‌شود. با توجه به افزایش تعداد سمن‌ها نیازمند تدوین برنامه‌ مدون سالیانه‌ای برای آموزش مدیران آن‌ها هستیم.

دبیر سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی رشته مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: ما به دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد راه‌اندازی رشته مدیریت سازمان‌های مردم نهاد را داده‌ایم؛ چرا که خلاء وجود چنین دوره‌ای احساس می‌شود. برخی از موسسان سمن‌ها افراد دلسوزی هستند ولی با علم مدیریت این سازمان‌ها آشنا نیستند. بنابراین برگزاری دوره تخصصی در این زمینه ضروری است.

وی درباره  سمن خانه نجات ایران اظهارکرد: این سازمان مردم‌نهاد سال ۸۶ مجوز فعالیت خود را در تهران دریافت کرد. در سال‌های اول برنامه‌های امدادی با محوریت کمک‌رسانی هنگام حوادث و بلایا داشتیم. با توجه به آنکه حوادث شدید طی چند سال در کشور نداشتیم، رویکرد خود را به سمت آموزش و پیشگیری تغییر دادیم تا در زمان بروز حوادث میزان آسیب‌ها کم شود. در این زمان با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در زمینه آموزش شهروندی همکاری کردیم.

 بختیاری اضافه کرد: در زمینه تولید کتاب و کوله نجات برای کمک‌های اولیه فعالیت‌ کردیم. علاوه بر آن به برگزاری مانور روی آوردیم و نخستین مانور خود را به صورت کاملا مردمی سال ۹۲ در کشور برگزار کردیم. در این مانور هیچ نیروی دولتی حضور نداشت و ناظر آن آژانس بین‌المللی ژاپن بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰۰ عضو داریم، اظهار کرد: تمام اعضای خانه نجات ایران دوره آموزش کمک‌های اولیه و مقدمات امداد و نجات را پشت سر گذاشته‌اند. حدود ۱۵۰ نفر فعال‌تر هستند و آموزش‌های تکمیلی و پیشرفته را دیده‌اند و در برنامه‌ها بیشتر حضور دارند.

بختیاری در پایان با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه ترویج کارهای داوطلبانه گفت: این دبیرخانه تلاش می‌کند کارهای داوطلبانه را به مردم بشناساند و از مردم بخواهد سالانه دست کم یک روز را به انجام کارهای داوطلبانه اختصاص دهند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.