نرم افزارحسابداری صدگان

بورس راه خود را از برجام جدا کرد.

0 1,094

حسابداراپ

معاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته در حالی با رشد ۱۰۵ واحدی شاخص کل به محدوده ۷۳هزار و ۸۶۸واحدی رسید که رصد داد‌و‌ستدها نشان از تمرکز موقت بر صنایع غیربرجامی و در واقع بازگشت لیدرهای قدیمی به بازار دارد.


پندار سیستم

معاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته در حالی با رشد ۱۰۵ واحدی شاخص کل به محدوده ۷۳هزار و ۸۶۸واحدی رسید که رصد داد‌و‌ستدها نشان از تمرکز موقت بر صنایع غیربرجامی و در واقع بازگشت لیدرهای قدیمی به بازار دارد.

دنیای اقتصاد نوشت: عاملات بورس تهران در اولین روز کاری هفته در حالی با رشد ۱۰۵ واحدی شاخص کل به محدوده ۷۳هزار و ۸۶۸واحدی رسید که رصد داد‌و‌ستدها نشان از تمرکز موقت بر صنایع غیربرجامی و در واقع بازگشت لیدرهای قدیمی به بازار دارد.

پس از توقف رشد قیمت سهام خودرویی، رفتار بازار نشان از جست‌وجو برای یافتن لیدری جدید داشت تا ادامه رشد بازار از کانال صنعتی جدید دنبال شود؛ اما هیچ یک از گروه‌ها توان برآورده کردن انتظارات بازار را نداشتند. در این شرایط صنایع برجامی (پیش‌بینی می‌شد اثر پذیری زیادی از بحث برجام داشته باشند) به‌طور مثال بانکی‌ها به دلیل مشکلات داخلی و عدم تحقق انتظارات از لحاظ تبادلات مالی و خودرویی‌ها نیز به دلیل رشد بیش از حد گذشته و فرورفتن در فاز اصلاحی، با عقب‌نشینی فضا را در اختیار غیر‌برجامی‌ها قرار داده‌اند. در این میان سنگ‌آهنی‌ها، فلزات اساسی و در صدر آنها پالایشگاهی‌ها به تحرک بیشتر پرداخته و به عبارت دیگر لیدر این روزهای بازار هستند. بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته معامله‌گران بازار سهام با رصد تحولات سیاسی ترکیه و بی‌توجه به ‌کودتای جمعه شب این کشور، بازاری متعادل را آغاز کردند. در ساعات میانی معاملات با توقف ناگهانی نماد پالایش نفت شیراز و تعدیل ۱۱۵۰ درصدی سود هر سهم در سال ۹۴، هیجانی در بازار شکل گرفت که این اتفاق سبب شد تا سهام دیگر شرکت‌های پالایشگاهی مانند بندرعباس، اصفهان و تبریز با صف خرید و رشد قیمت روبه‌رو شوند. در این راستا «شبندر» و «شبریز» بیشترین تاثیر مثبت بر رشد ۱۴/ ۰ درصدی شاخص داشتند.

پالایشگاه شیراز در آخرین اطلاعیه ارسالی خود، سود هر سهم سال مالی سال ۹۴ را با تعدیل مثبت ۱۱۵۰ درصدی از ۲۲ به ۲۷۵ ریال افزایش داد. در این میان هر چند این سود غیرعملیاتی بوده و بخش عمده آن از سود سپرده‌های بانکی نشات گرفته و همچنان زیان عملیاتی این شرکت باقی است (البته این زیان نسبت به گزارش ۹ماهه کمتر است)اما این موضوع به رشد دیگر نمادهای پالایشی فعال در بازار منجر شد؛ البته در این میان انتظار برای بهبود سود عملیاتی نمادهای پالایشی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت و تاثیر مثبت بر سود عملیاتی آنها را نیز نباید نادیده گرفت.از سوی دیگر این روزها اخباری درخصوص تک‌نرخی شدن ارز به گوش می‌رسد که این موضوع نیز در رشد اخیر این گروه بی‌تاثیر نبوده و قطعا با تحقق این موضوع شاهد تاثیرات مستقیم این امر بر نمادهای پالایشی خواهیم بود.

ابهام در آینده بانکی‌ها

مهدی فرازمند، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری امین آفاق در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به چرخش لیدری در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر برخی صنایع از قبیل فلزات اساسی و معدنی‌ها در کنار برخی پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها به‌عنوان لیدر بازار شناخته شدند اما این موضوع به منزله کنار رفتن بانکی‌ها از بازار نیست.

وی ادامه داد: در واقع رصد گروه بانکی نشان از قرار گرفتن این گروه با نوعی ابهام دارد به‌طوری‌که ممکن است با هر خبر مثبت یا منفی شاهد رشد یا نزول سهام شرکت‌های زیر مجموعه این گروه باشیم.بحث برنامه اصلاح نظام مالی بانک‌ها می‌تواند به شفافیت بیشتر به خصوص در مورد افزایش سرمایه این شرکت‌ها منجر شود. در کنار آن، ارتقای کفایت سرمایه بانک‌ها به افزایش قدرت در اعطای تسهیلات و در نهایت رشد مالی بانک‌ها منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین فضای روابط عملیات بین بانکی هر چند به‌طور قطع به سرانجام مطلوب نرسیده، اما در مقایسه با ۶ماه گذشته تغییر چشمگیری یافته و در این راستا رفت‌و‌آمدهای بین‌المللی نشان از جدی شدن این موضوع دارد که پیش‌بینی‌های به عمل آمده نشان از شکل‌گیری روابط مناسب‌تر از اوایل نیمه دوم سال دارد.در مقابل باید دید این پیش‌بینی‌ها تا چه اندازه‌ای محقق خواهند شد. این موارد در صورت عدم تحقق می‌توانند نگرانی و ابهام را در مورد آینده زیرمجموعه‌های گروه بانکی به وجود آورد.

وی درخصوص دیگر صنایع لیدر در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی شاهد بهبود شرایط در صنایع وابسته از جمله فلزی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها هستیم. دیگر اخبار مثبت از جمله نهایی شدن تک نرخی‌شدن ارزدر کنار رشد قیمت جهانی نفت به تحولات مثبت در بودجه‌های ۹۵ صنعت پالایشگاهی سبب شده این گروه، از صنایع مطرح در این روزها باشد.

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری امین آفاق در ادامه به تاثیر تک نرخی شدن ارز در صنایع مختلف پرداخت و گفت: تک نرخی شدن ارز در نگاه اول منجر به زیان در برخی صنایع خواهد شد و برعکس در دیگر صنایع از قبیل پالایشگاهی، شاهد تاثیرات مستقیم این امر خواهیم بود، چون توافق در هر نرخی بالاتر از نرخ ارز مرجع خواهد بود و به نفع آنهاست.

فرازمند در ادامه رشد بازار در روز گذشته را پایدار ندانست و عنوان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نقدینگی در بازار سهام کشور نمی‌توان به دوام و پایداری این سیگنال‌های مثبت امیدوار بود و از این رو رشد قوی، پرجان و پایدار دور از انتظار است. دلیل عمده این امر را نیز می‌توان در حجم پایین معاملات روزانه بورس جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: همچنین طی روزهای آینده در حالی ترافیک پرحجم فصل مجامع شرکت‌های بزرگ بورسی برگزار خواهد شد که تحقق سود عملیاتی نه چندان دلچسب در عملکرد سال مالی قبل، به افزایش فشار فروش در بازار منجر شده و بخش دیگری از نقدینگی نیز از بازار خارج خواهد شد.به گفته فرازمند با اتمام این مجامع در دو هفته آینده شاهد کمرنگ شدن اثرات منفی مجامع بر بازار خواهیم بود و پس از آن شرایط پایدارتری را می‌توان برای بازار متصور شد.

در بازار چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تحت تاثیر معاملات مثبت «شبندر»، «کچاد» و «شپنا» به همراه نمادهای فلزی با رشد حدود ۱۰۵ واحدی معادل ۱۴/ ۰ درصد در کانال ۷۳هزار و ۸۶۸واحدی متوقف شد. همچنین در این روز دیگر شاخص‌های مهم بازار نیز با روندی صعودی به کار خود پایان دادند. افزایش ۳/ ۱۶واحدی (معادل ۱۲/ ۰ درصد) شاخص کل هم‌وزن، افزایش ۱۳واحدی (معادل ۰۶/ ۰ درصد) شاخص قیمت هم‌وزن، افزایش ۶/ ۶۶ واحدی (معادل ۰۸/ ۰ درصد) شاخص سهام آزاد شناور از جمله این موارد بود.همچنین روز گذشته شاخص بازار اول با بیش از ۱۰۱ واحد رشد و شاخص بازار دوم نیز با ۶۶ واحد افزایش به کار خود پایان دادند.

در جریان معاملات دیروز بیش از ۹۱۲میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش حدود۱۹۵میلیارد تومان دادوستد شد، هر‌چند حجم معاملات در مقایسه با روز قبل افزایش ۳۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد اما ارزش معاملات با افت ۵/ ۱۲ درصد مواجه شد که بیشترین حجم معاملات را نماد بانک صادرات با جابه‌جایی بیش از ۱۴۲میلیون سهم به خود اختصاص داد.

همچنین نماد معاملاتی سایپا با مبادله ۱۲۴میلیون سهم به ارزش ۱۵۲میلیارد ریال، عنوان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، در این روز ۵/ ۲۲۴ میلیارد ریال از سهام ایران ترانسفو نیز به‌صورت بلوکی و بین‌گروهی جابه‌جا‌ شد.در نهایت گروه بانکی با ارزش معاملاتی معادل ۳۰۲میلیارد ریال به‌عنوان برترین صنعت دیروز شناخته شد و گروه خودرو و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب در رده برترین صنایع قرار گرفتند.

در بازار فرابورس نیز شاخص آیفکس با ۵/ ۳ واحد رشد (معادل ۵/ ۰ درصد) در محدوده ۷۷۰ واحدی متوقف شد که بیشترین تاثیر بر رشد مزبور را نماد معاملاتی فولاد هرمزگان در اختیار داشت. همچنین در این بازار بیش از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون برگه اوراق بهادار جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از معاملات به ۱۵۳میلیارد تومان رسید که بیشترین حجم و ارزش مبادلات مزبور در اختیار بیمه حکمت صبا بود.در جریان معاملات دیروز پذیره‌نویسی سهام شرکت بیمه حکمت صبا برای نخستین بار در فرابورس آغاز شد که در نخستین روز پذیره‌نویسی، یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون سهم این شرکت بیمه‌ای پذیره‌نویسی شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.