نرم افزارحسابداری صدگان

قرارداد موقت کابوس بازار کار

0 651

حسابداراپ

 

کارشناسان بازار کار معتقدند آسیب انعقاد قراردادهای موقت میان کارگر و کارفرما سبب کاهش بهره‌وری و از بین رفتن خلاقیت می‌شود، و در نگاه گسترده‌تر سبب می‌شود که بهره‌وری کل اقتصاد تحت تاثیر قرار بگیرد و رشد و توسعه اقتصادی به اندازه کافی حاصل نشود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اینکه نیروی کار نداند فردا وضعیت شغلی اش به چه صورت است، یک دغدغه و معضل فکری است،این روزها قرارداد موقت کابوسی است که بازار کار را آزار می دهد. وجود قراردادهای موقت و احتمال از دست دادن شغل در هر زمانی باعث می‌شود نگاه خاصی میان کارگر و کارفرما در مورد کار ایجاد شود. امروزه کارفرمایان در تلاشند تا با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را از نیروی انسانی ببرند و در مقابل آن با انعقاد قراردادهای کاری موقت، جعلی و سفید امضا هزینه چندانی برای استخدام نیروی  انسانی نپردازند. نیروی کار هم در این شرایط تلاش می کند، با کمترین کار بیشترین درآمد را کسب کند و انرژی و زمان چندانی صرف کار نکند.

انجام کار موقت از سوی کارگران فصلی، پاره وقت و موقت بیش از هر شخصی به نفع کارفرما است، چرا که حق بیمه کمتری برای آن فرد می‌پردازد، نیازمند استخدام مستمر و دائمی نیست و تقریباً مرخصی در انجام اموراین نیرو بی‌معناست،  این به معنای کار بیشتر در برابر اجر و مزد کمتر است.

کارشناسان بازار کار معتقدند آسیب انعقاد قراردادهای موقت میان کارگر و کارفرما در قدم اول سبب کاهش بهره‌وری و از بین رفتن خلاقیت می‌شود، اما در نگاه گسترده‌تر سبب می‌شود که بهره‌وری کل اقتصاد تحت تاثیر قرار بگیرد و رشد و توسعه اقتصادی به اندازه کافی حاصل نشود.

نتایج یک تحقیق ۵ ساله از رفتار بازار کار نشان می‌دهد ۳۰ درصد کل تَرک کار در ایران به دلیل نبود امنیت شغلی و موقتی بودن، ۱۵ درصد به دلیل پایین بودن درآمد و ۱۱ درصد نیز به دلیل اخراج صورت می‌گیرد.
اینکه موقتی بودن شغل مهم‌ترین دلیل ترک کار در بازار کار ایران باشد و بیشترین میزان جابجایی‌ها به این دلیل اتفاق بیافتد، خبر از مسائلی می‌دهد که در عمق اقتصاد وجود دارد و آثار نابسامانی‌های اقتصادی در بازار کار خودنمایی می‌کند.

* ۱۱ میلیون کارگر قرارداد موقت دارند

پندار سیستم

امروزه قراردادهای کوتاه مدت  یا همان قراردادهای موقت انگیزه‌ای برای فعالیت کارگران در فضای کسب و کار باقی نگذاشته‌ است. نمایندگان کارگری معتقدند اگر دولت آیین‌نامه ماده ۷ قانون کار را تدوین کند،‌ هیچ نیازی به اصلاح قانون کار نیست زیرا با تدوین این آیین‌نامه به صورت شفاف وضعیت استخدامی کارگران مشخص می‌شود.

فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور درباره قرار‌دادهای کارگران می‌گوید: عمده کارگران قرارداد موقت جوانان هستند که با داشتن بیش از ۱۵ و حتی ۲۰ سال سابقه کار هنوز قراردادهای یکماهه و سه ماهه با آنها بسته می‌شود، این موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر شاهد رواج قراردادهای کوتاه مدت هستیم. بیش از ۹۵ درصد کارگران دارای قرارداد موقت هستند و از این میان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد قراردادهای کار کوتاه مدت از یک‌ماه تا سه ماهه است.

*کاهش بهره وری با نبود امنیت شغلی

ابوالفضل فتح الهی، نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این باره می گوید:پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از بنگاه‌ها با مشکلات متعدد روبرو هستند و هم اکنون میزان دریافت “تسویه های سفیدامضا” افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ نیز پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اقدام به انعقاد قرارداد‌های ماهیانه سفید امضا می‌کنند و از افزایش قیمت‌های حامل انرژی سوء استفاده کرده‌اند. برای مدیران اینگونه بنگاه ها، انعقاد قراردادهای نادرست این اطمینان را به وجود می آورد که به محض افزایش  قیمت‌ها و همچنین ناتوانی در اداره بنگاه، از هزینه های مربوط به نگهداری نیروها بکاهند و با اینکه کل هزینه یک بنگاه در بخش نیروی انسانی ۷ تا ۸ درصد بیشتر نیست، اما روش مناسبی برای کارفرمایان محسوب می شود.

فتح الهی بیان می کند: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد کل قراردادهای همکاری بین کارگران و کارفرمایان با شرایط کارفرما و به اصطلاح سفید امضا یا موقت می شود و با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد کل بنگاه های کشور نیز خرد و کوچک است، گسترش این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.