- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات ارزش افزوده حق الزحمه مشاوران املاک

برطبق توافقی [1] که امسال سازمان امور مالیاتی با اصناف کرده، میزان مالیات سال۹۴ همان مالیات عملکرد ۹۳ خواهد بود.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بعد از سپری شدن دوره ۳ ساله رکود بازار مسکن، قیمت ها به کف رسیده است.

حسام عقبایی در گفتگو با صدا و سیما گفت:‌ ۱۵ روز اول فروردین تعطیل بود اما شاهد افزایش نسبی حجم معاملات در فروردین ماه بودیم و در شهر تهران ۶ هزار ۳۹۰ قرارداد خرید و فروش به امضا رسید که نسبت به فروردین ۹۴ افزایش ۱۰درصدی داشت.

وی افزود:‌ در فروردین ۹۵ در بخش اجاره هم شاهد افزایش بودیم بطوریکه ۸ هزار و ۱۹۹ قرارداد اجاره ثبت شد در حالی که فروردین پارسال ۷ هزار و ۳۱۸ قرارداد بود.

همچنین در ۲۲ روز اول اردیبهشت امسال در شهر تهران ۱۱ هزار و ۴۷۱ قرارداد خرید و فروش و ۱۱ هزار و ۸۸۲ قرارداد اجاره داشتیم که مبین افزایش حجم معاملات در اردیبهشت ۹۵نسبت به مشابه سال قبل است و بعد از سپری کردن ۳ سال رکود سنگین در بازار مسکن شاهد خروج مسکن از رکود خارج شویم.

وی افزود:‌ با سیاستی که دولت با کمک نهادها، شهرداری ها و بخش های خصوصی ها دارد امیدواریم امسال مسکن از رکود خارج شود.

عقبایی ادامه داد:‌ بحث اقتصاد مسکن یکی از اصلی ترین بسته هایی است که سرعت خروج مسکن را بیشتر می کند و امیدواریم روند صعودی تا پایان شهریورماه رو به افزایش باشد و سیر صعودی داشته باشد.

وی تاکید کرد: ‌در ۶ ماه دوم افزایش ها چشمگیرتر باشد و صحبت از رونق کنیم و در مجموع ۶ ماه اول فاز اول خروج از رکود را در حوزه معاملات مسکن رقم بزند.

عقبایی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی یکی از عوامل تحریک تقاضا مسکن است گفت: هر چند ارایه تسهیلات بانکی و مبالغ بازپرداخت متناسب با دهک های ضعیف جامعه نیست اما بی تاثیر در خروج مسکن نخواهد بود.

عقبایی تصریح کرد:‌ باید به اقتصاد مسکن توجه کرد و بانک عامل که بانک مسکن است به سمت سیاستهای توسعه ای برود تا تسهیلات با سود بانکی کمتر و مدت بازپرداخت بیشتر داده شود و قدرت مردم و دهک های ضعیف برای دریافت تسهیلات بیشتر شود.

وی با اشاره به دغدغه مردم برای تفاوت نرخ قیمت اجاره بها درمناطق متفاوت تهران گفت: متولی برای قیمت گذاری املاک در حوزه خرید و فروش و اجاره وجود ندارد و برخی از مالکین خودسرانه و نامتعارف قیمت گذاری می کنند ، مسکن جز اموال غیر منقول است و قیمت گذاری اموال غیرمعقول در اختیار خود مردم است.

* قیمت مسکن شاخص اصلی نرخ اجاره بها
وی افزود: قیمت مسکن مبنای اصلی تعیین اجاره بهاست و آنچه که در بازار مسکن رصد می کنیم نسبت به سال ۹۴ سیر صعودی نداشته و در نقاطی از کشور کاهش داشته است و قیمت اجاره بهای سال ۹۵ همان نرخ سال گذشته بوده و افزایشی رخ نداده است.

عقبایی گفت: برطبق توافقی که امسال سازمان امور مالیاتی با اصناف کرده، میزان مالیات سال۹۴ همان مالیات عملکرد ۹۳ خواهد بود.

وی تاکید کرد: افزایش درآمدهای مردم اصلی ترین شاخص تعیین اجاره‌بها است اما برخی از افرادی با ایجاد فضای حباب‌گونه تصمیم دارند افزایش قیمت را به جامعه تحمیل کنند .

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره نحو محاسبه کارمزد بنگاههای املاک گفت: در خصوص حق الزحمه مشاوران املاک به همه توصیه کردیم براساس تعاملی که با اداره تعزیرات حکومتی تهران و کشور داریم باید مشاوران املاک نرخ نامه‌ها را در معرض دید مشتریان قرار دهند و مردم به پروانه کسب و حق الزحمه و نرخ توجه کنند.

وی افزود: باید مردم توجه کنند مبلغ حق الزحمه در قراداد تصریح و درج شود و با نرخ نامه کمیسیون و حق الزحمه مطابقت دهند.

عقبایی تاکیدکرد : نرخ نامه حق الزحمه مشاوران املاک در در حوزه اجاره ای تغییرنکرده است بطوریکه یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف به عنوان کمیسیون و حق الزحمه بعلاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

به طور مثال اگر آپارتمان یک میلیون تومان اجاره داده شود ۲۵۰ هزار تومان حق الزحمه از هر طرف بعلاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود. در حوزه خرید و فروش تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۵۰۰ میلیون به بالا ۲۵ صدم درصد از هر طرف خرید و فروش در شهر تهران دریافت می شود و در سایر کشور نیز متفاوت است. مردم می توانند با مراجعه به سامانه اتحادیه از نرخ سایر شهرها اطلاع داشته باشند ونرخ نامه شهرهای مختلف را مشاهده کنند.