نرم افزارحسابداری صدگان

حداقل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به ۹۰۰ هزار تومان رسید

0 627

حسابداراپ

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر حداقلی بگیر (با حقوق حدود ۷۰۰ هزار تومان براساس قانون) در سازمان تامین اجتماعی نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر با مزایایی که به حداقلی بگیران می‌پردازیم سرجمع دریافتی آنها به ۹۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.


به گزارش خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سید تقی نوربخش به اعلام جزئیات افزایش مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: افزایش مستمری‌ها براساس دوماه قانونی تأمین اجتماعی انجام می‌شود.

وی افزود: براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی موظف هستیم افزایش مستمری حداقلی بگیران را برابر با رشد حقوق و دستمزد شاغلان انجام دهیم. به این معنا که رشد مستمری حداقلی بگیران ۱۴ درصد در سال جاری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه درباره سایر سطوح نیز براساس ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی موظف هستیم متناسب با رشد هزینه‌های زندگی یا به عبارتی نرخ تورم افزایش مستمری داشته باشیم، اظهارکرد: مکانیسم این افزایش به این گونه‌ای است که سازمان تامین اجتماعی درصدی را به هیات وزیران پیشنهاد می‌کند و آن درصد پس از تصویب به حقوق سایر سطوح تسریع پیدا می‌کند.

وی افزود: براین اساس افزایش حقوق مستمری بگیران دریافت کننده حداقل حقوق و دستمزد از خرداد ماه اعلام خواهد شد. برای سایر سطوح نیز منتظر تشکیل جلسه هیات وزیران در یکشنبه هفته آینده هستیم.

به گفته نوربخش معوقات دو ماهه فروردین و اردیبهشت پس از مشخص شدن درصد افزایش‌ها در جلسه هیات وزیران در تیرماه پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه طی هشت سال دولت نهم و دهم افزایش حقوق مستمری بگیران ۴۳ درصد بوده است، گفت: این در حالی است که ما در دولت تدبیر و امید طی سه سال در مجموع ۶۷ درصد حقوق مستمری بگیران را افزایش دادیم.

پندار سیستم

در واقع در سال ۹۲ ، ۲۵ درصد در سال ۹۳، ۲۵ درصد و در سال ۹۴ ، ۱۷ درصد به حقوق مستمری بگیران اضافه شد و دولت با توجه به توان خود و توان کارفرما افزایش‌های متناسبی برای حقوق‌ها تصویب کرده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد منابع پرداختی و بودجه‌ای ما از محل حق بیمه‌هاست اظهار کرد: حداقل و حداکثر مستمری در مکانیسم بیمه‌ای براساس پرداخت افراد خواهد بود که این مساله با عدالت نیز همخوانی دارد، در واقع به همان میزان که فرد حق بیمه پرداخت می‌کند در بازنشستگی مستمری دریافت خواهد کرد.

نوربخش ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد پرداختی‌های ما حداقلی است وما قبول داریم که مستمری‌های ما یعنی دریافتی مستمری بگیران متناسب با شرایط معیشتی امروز نیست. ما تلاش کردیم با در نظر گرفتن مزایایی چون حق مسکن، خوار و بار، حق اولاد و غیره تا حدودی این کمبود را جبران کنیم. در واقع حداقلی بگیران فقط حداقل حقوق را دریافت نمی‌کنند و مزایا و امکانات رفاهی برای آنها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه یک دهه عقب افتادگی در افزایش حقوق‌ها داریم و همه نقصان‌های معیشتی را می‌پذیریم و بنده به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از این افراد عذرخواهی می کنم؛ اما تمام تلاش و توان خود را به کار گرفته‌ایم تا با افزایش متناسب مستمری‌ها براساس قانون و مزایای جنبی بخشی از این نقصان را جبران کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا کف دریافتی مستمری بگیران حدود ۷۰۰ هزار تومان است و سقف دریافتی آنها تا هفت برابر این مبلغ است، اظهار کرد: کف و سقف دریافت مستمری بگیران براساس ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی همین گونه است؛ اما ما در حال حاضر اعلام می‌کنیم که حداقلی بگیر با مبلغی که گفته شد در سازمان تامین اجتماعی نداریم و بامزایایی که برای حداقلی بگیران در نظر گرفته‌ایم سرجمع دریافتی آنها به ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی اعلام کرد: به هیات وزیران پیشنهادی داده‌ایم که در روز یکشنبه هفته آینده بررسی خواهد شد و براساس آن اگر درصد کمی از افراد باقی مانده باشند که دریافتی آنها زیر۹۰۰ هزار تومان باشد آن را به ۹۰۰ هزار تومان خواهیم رساند و در واقع یک همسان سازی با بازنشستگان کشوری انجام خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه به پرسش‌هایی درباره ادغام بخش درمان سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد و اظهار کرد: منابع تامین اجتماعی مربوط به بیمه شدگان است که طی دوره اشتغال پرداخت کرده‌اند و در قانون برنامه پنجم توسعه تامین اجتماعی اموال و دارایی هایش از ادغام مستثنی شده و هیچ پیشنهادی نه در سازمان مدیریت و نه در مجلس در این خصوص مطرح نشده است.

نوربخش ادامه داد: در ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه الزامی برای ادغام سازمان در هیچ کجا نیست و در بند “د” و “ج” این قانون اموال سازمان از این ادغام ها منفک شده است و در واقع قانونگذار در آن زمان هوشمندانه عمل کرده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.