- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تشریح آخرین وضعیت تصویب قانون تجارت /فشارمالیاتی دوران رکود

باید توجه کنیم که اصل مالیات بر ارزش افزوده کار خوبی است اما نباید طوری ساز و کار آن را تعیین کنیم که مشکلات تولید افزایش یابد و روی تولید فشار وارد شود.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علی لاریجانی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، اظهار کرد:  تمرکز مجلس دهم روی مساله فرهنگ و اقتصاد است و این دو موضوع در کنار مسائل سیاسی اصلی‌ترین مسائل حال حاضر کشور هستند.

وی افزود: باید منابع به سمت رونق اقتصادی هدایت شوند. همچنین در بخش نظارت نیز باید اقداماتی صورت گیرد چرا که ما برخی قوانین نظیر قانون احرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را داریم که عملا در اجرا متوقف مانده است و نتوانسته به اهداف خود برسد که نمونه بارز آن نیز سهام عدالت است که ظاهرا غیردولتی دارد اما عملا توسط دولت مدیریت می‌شود.

وی تصریح کرد: قانون تجارت، قانون مهم دیگری است که باید طوری تغییر کند که شرایط را به نفع اقتصاد و رونق تولید تغییر دهد و این قانون [1] حدود ۱۰۰۰ ماده دارد که در مجلس قبل به صورت اصل هشتاد و پنجی تصویب شد اما شورای نگهبان با توجه به ساز و کار خاص خود امکان بررسی آن را نداشت و امیدواریم در این مجلس بار ۱۰۰۰ ماده‌ای آن را کم کنیم و مواردی که لازم است را تغییر دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، فشار مالیاتی در شرایط رکودی را در کشور نادرست دانست و تصریح کرد: اگر فشار مالیاتی را در شرایط رکود زیاد کنیم جواب عکس می‌دهد. نباید به بنگاه‌ها در شرایط رکورد فشار بیاوریم. باید توجه کنیم که اصل مالیات بر ارزش افزوده کار خوبی است اما نباید طوری ساز و کار آن را تعیین کنیم که مشکلات تولید افزایش یابد و روی تولید فشار وارد شود.