نرم افزارحسابداری صدگان

اخذ مالیات از سپرده بانکی غلط است

0 794

حسابداراپ

اعضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه شرایط لازم برای اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی فراهم نیست، گفت: افت تورم در رکود هنر نیست.


به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشورمان افزود: بخش زیادی از نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات مالی غیر مجاز است که هیچ گونه اطلاعاتی از آن ها درحوزه اقتصادی نداریم.وی گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد حجم نقدینگی در اقتصاد ما در بازار غیر متشکل پولی است که بانک مرکزی هیچ نظارتی بر آن ندارد.

پورابراهیمی افزود: هر تصمیمی که در حوزه مالیات بر سود سپرده ها می گیریم عملاً سپرده گذاران را از بخش شفاف کشور که بازار متشکل پولی است به سمت بازار غیر متشکل پولی سوق می دهد.

وی با اشاره به مصوبه کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده ها در شورای پول و اعتبار ادامه داد: بانک هایی که بر اساس ضوابط و مقررات ، سود بانکی را کاهش دادند در عمل تنبیه شدند و مؤسسات غیرمجاز تشویق شدند زیرا مردم منابع خود را به سمت مؤسساتی می برند که نرخ سود بالاتری را پرداخت می کنند.

عضو شورای پول و اعتبار اضافه کرد: عملاً کاهش نرخ سود در طول یکسال گذشته به رغم همه تلاش هایی که انجام شده است در اقتصاد کشورمان به صورت واقعی محقق نشد.

پورابراهیمی گفت: درخصوص مؤسسات مالی غیرمجاز که بانک مرکزی هم به آن ها نظارت ندارد نمی توان تصمیم گیری کرد.وی گفت: بر اساس گزارش ها از سال ۶۳ تا سال ۹۴ به جز سه سال که نرخ تورم از نرخ سود سپرده ها کمتر بوده است در بقیه موارد تورم، یک و نیم تا دو برابر نرخ سود سپرده ها بود بنابراین نرخ واقعی بازده سپرده گذاران در حوزه نظام بانکی در طول سه دهه گذشته، منفی بوده است لذا چگونه می توان از درآمد منفی مالیات گرفت.

پندار سیستم

وی با تاکید بر اینکه نرخ بازده سرمایه گذاری در اقتصاد ایران ، منفی است، افزود: اکنون سیاست های سرکوب قیمتی حاکم است و در رکود اقتصادی هستیم بنابراین پایین بودن تورم، هنر نیست.

پورابراهیمی ادامه داد: با کاهش ۵۰ درصدی قیمت جهانی نفت  قیمت کالاهای اساسی کاهش می یابد و در این حالت کنترل تورم کار سختی نیست بلکه در زمانی که رونق اقتصادی در جهان حاکم باشد کنترل تورم سخت است.وی در ادامه گفت: پایه های مالیاتی به جز ایجاد درآمد به شفافیت هم کمک می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بیشترین مالیات در کشور یعنی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ اخذ شده است.وی اضافه کرد: برآورد ما این است که ظرفیت اخذ مالیات در اقتصاد ایران حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتیم.

پورابراهیمی گفت: اجرای نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی کشور می تواند جلوی این فرار را بگیرد که متأسفانه تاکنون به درستی اجرایی نشده است.وی با اشاره به اینکه نرخ تأمین مالی در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بدترین وضعیت را دارد،گفت: فعالان اقتصادی کشورمان به طور متوسط چهار تا پنج برابر میانگین کشورهای اطراف ما سود تسهیلات پرداخت می کنند و این به اقتصاد کشور ضربه زیادی وارد کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به جای اخذ مالیات از سود سپرده ها، باید متناسب با کاهش نرخ تورم، نرخ سود بانکی را کاهش داد.

پورابراهیمی گفت: مالیات بر سود سپرده های بانکی پایه مالیاتی است که در جهان هم وجود دارد اما شرط اجرای آن در اقتصاد ایران به الزاماتی نیاز دارد که در حال حاضر در اقتصاد ایران وجود ندارد.وی، جمع آوری مؤسسات مالی غیرمجاز و پایین تر بودن نرخ واقعی تورم در بلندمدت از نرخ سود بانکی را از جمله این الزامات دانست.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.