نرم افزارحسابداری صدگان

تمهیدات طیب‌نیا برای جلوگیری از فرارمالیاتی

0 651

حسابداراپ

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح تمهیدات این وزارتخانه برای افزایش درآمدهای مالیاتی، در عین حال گفت که هدف اصلی در این زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی است.


به گزارش ایسنا علی طیب نیا در جلسه علنی امروز( دوشنبه) مجلس و پس از طرح سوالات و ابهامات نمایندگان، اظهار کرد: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی قطع وابستگی به نفت و تأمین مالی از طریق درآمدهای مالیاتی است. آنچه در این زمینه و در سال جاری مدنظر ما قرار دارد،‌ اصلاح سیستم مالیات‌ستانی است، به گونه‌ای که مبتنی بر اطلاعات و با حذف عامل انسانی و بر اساس روش‌های مدرن و سیستماتیک وظیفه وصول مالیات را انجام دهیم.

وی افزود: هدف ما اعمال فشار بر مودیان مالیاتی نیست بلکه هدف این است که در پرتو اطلاعات جلوی فرار مالیاتی را بگیریم. برای سال جاری با اصناف توافق شده و قرار شده مالیاتی که اخذ شده معادل مالیات پارسال باشد و فشار زیادی بر کسانی که مالیاتشان را پرداخت می‌کردند وارد نکنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرده کسانی که تا پایان شهریور مالیاتشان را پرداخت کنند جرایمشان بخشوده می‌شود. همچنین اگر کسی مالیاتش را تقسیط کند و تا بیش از سه سال برگه قطعی نداشته باشد از پرداخت سود برای تقسیط معاف می‌شود. این گشایش‌ها برای سال جاری است که فشار بر مودیان مالیاتی وارد نشود.

طیب‌نیا در بخش دیگری از اظهارات خود، خاطرنشان کرد: ما طی سه سال گذشته رشد نزدیک به سه درصدی را در اقتصاد ایران تجربه کردیم. در عین حالی که این رشد، رشد پایینی بوده، پرنوسان است و ارتقاء بهره‌وری نقش بسیار اندکی در این رشد ایفا می‌کند. یک تحلیل آسیب‌شناسانه دقیق نشان می‌دهد این ویژگی‌ها را باید در دو عارضه نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد ایران جست‌وجو کنیم که دومی خود معلول عامل اولی است.

پندار سیستم

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی خود نیز این موضوع را مدنظر قرار دادند که مادامی که وابستگی اقتصاد ایران به درآمد نفتی را قطع نکنیم امکان دستیابی به رشد اقتصادی بالا و ارتقاء بهره‌وری را نداریم و امکان مقابله با تورم و برقراری ثبات در بلندمدت فراهم نمی‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای به حل مشکل نفتی بودن اقتصاد ایران صورت گرفته، تصریح کرد: وابستگی اقتصادی ایران به نفت و سهم بالای درآمدهای ارزی از مشکلاتی است که در این زمینه بروز می‌کند. برای دولتی بودن اقتصاد ایران، سیاست های کلی اصل ۴۴ و برای نفتی بودن اقتصاد ایران سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طراحی شده است.

وی ادامه داد: من خوشحالم بگویم که ۱۲ برنامه ملی برای مقابله با این عوارض و دستیابی به رشد اقتصادی مستمر تهیه کرده‌ایم، برنامه‌های عملیاتی هدف‌گذاری شده و دارای فهرستی از اقدامات و عملیات است. خوشحالم که رهبری در بیانات خود نوعی اعلام رضایت از برنامه‌هایی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تهیه شده را ابراز فرمودند.

طیب‌نیا با بیان اینکه تحریم و کاهش قیمت نفت همزمان هم رکود و هم تورم ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: هر وقت قیمت نفت کاهش یافته ما همزمان دچار مشکل رکود و تورم شده‌ایم. لذا اینکه در شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت هم تورم را مهار کنیم و هم رشد اقتصادی منفی را به مثبت تبدیل کنیم یک موفیت کم‌نظیر است. ما باید این روند را ادامه دهیم چرا که مهار تورم شرط لازم برای رشد اقتصادی است.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: من امیدوارم در سال جاری بتوانیم به رشد اقتصادی همه‌جانبه دست یابیم. نرخ بالای سود بانکی، مشکلات نظام بانکی و استقلال بانک مرکزی مدنظر ماست و برنامه‌های عملیاتی در این زمینه تدوین کرده‌ایم که گزارش آن را متعاقباً به مجلس تقدیم خواهیم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.