- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

مالیات با نرخ صفر جایگزین معافیت های مالیاتی شد

 نمایندگان مجلس با تصویب ماده ای سازمان امور مالیاتی را مکلف کردند به‌منظور هدفمندسازی معافیت‌ها و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی دولت، مالیات با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی کند.


در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با الحاق ماده ای به این لایحه مقرر کردند، به‌منظور تعميق ارزشها، باورها و فرهنگ مبتني بر هويت اسلامي و ترويج سيره و سنت اهل‌بيت(ع) و استفاده بهينه از ظرفيت معنوي شهرهاي مقدس قم، مشهد و شيراز و شناسايي دقيق نيازها و مشكلات زائرين، برنامه‌ريزي و تدوين سازوكارهاي لازم جهت ساماندهي امور زائرين و تأمين زيرساخت‌هاي لازم از طريق حمايت از شهرداري‌ها و بخشهاي غيردولتي و توسعه امكانات، فعاليت‌هاي فرهنگي و خدمات زيارتي در اين سه شهر مذهبي و فراهم نمودن زمينه زيارت مطلوب و اجراي پروژه‌هاي زيربنايي، دولت بودجه مورد نياز را در قالب بودجه‌هاي سنواتي پيش‌بيني مي‌نمايد.

همچنین با الحاق ماده دیگری مصوب شد، به‌منظور هدفمندسازي معافيت‌ها و شفاف‌سازي حمايت‌هاي مالي دولت، سازمان امور مالياتي موظف است ماليات با نرخ صفر را جايگزين معافيت‌هاي قانوني كند و موارد آن را در رديفهاي جمعي- خرجي بودجه سالانه، محاسبه و درج نمايد.

علاوه بر این مقرر شد، هر گونه تخفيف، بخشودگي حقوق و عوارض شهرداري‌ها توسط دولت و قوانين مصوب منوط به تأمين آن در بودجه عمومي سنواتي است. در غير اين‌صورت بخشودگي و تخفيف حقوق و عوارض شهرداري ممنوع است.

همچنین دولت برای حفظ حقوق عشایر مکلف به اجرای ساز و کار هایی شد.

بر این اساس دولت مکلف شد،

الف- نسبت به حفظ حقوق عشاير داراي پروانه چراي دام مناطق مرتعي حفاظت‌شده اقدام نمايد.

همچنین مقرر شد،

ب- به‌منظور تعيين تكليف آن بخش از مراتع عشايري كه با مراتع حريم روستاها تداخل دارد وزارت جهادكشاورزي (سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور) موظف است حداكثر ظرف مدت يكسال نسبت به تنسيق و مميزي و تفكيك محدوده مراتع عشايري از مراتع روستايي اقدام كند.

منبع: مهر