نرم افزارحسابداری صدگان

دستمزد ناکافی عامل افزایش حوادث کار

0 610

حسابداراپ

 یک مقام مسئول کارگری معتقد است: عدم پرداخت دستمزد مناسب به کارگران موجب بالا رفتن حوادث ناشی از کار و پایین آمدن بهره‌وری در بنگاهها می شود.


به گزارش ایسنا، رحمت الله پورموسی اظهار کرد: با وجود آنکه کارگر در تولید و بهره‌وری بنگاه اقتصادی نقش بسزایی دارد اما در مقابل کاری که انجام می دهد دستمزد مناسب نمی گیرد همین امر موجب می شود تا برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی، به جای هشت ساعت کار قانونی، ۱۶ ساعت و بعضا تا ۲۴ ساعت سه شیفت کار کند.

وی تصریح کرد: عدم دسترسی به بهره‌وری مناسب یکی از معضلات کشور است که بهره‌وری در برابر بهره‌مندی به وجود می آید و منظور از بهره مندی، داشتن امنیت شغلی و دستمزد مناسب است.

پورموسی متذکر شد: عدم پرداخت دستمزد مناسب به نیروی کار زمینه کاهش بهره‌وری، کیفیت نامرغوب تولید، بالا رفتن حوادث ناشی از کار و مشکلات روحی و جسمی برای کارگران را فراهم می‌کند.

پندار سیستم

این مقام مسئول کارگری با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار تصریح کرد: علیرغم آنکه دو بند مهم در ماده ۴۱ قانون کار لحاظ شده است و در کنار نرخ تورم، به سبد معیشت خانوار اشاره شده است اما متاسفانه این ماده قانونی به درستی اجرا نمی شود.

وی ادامه داد: سبد معیشت خانوار کارگری شامل خورد و خوراک، مواد غذایی، پوشاک، هزینه حمل و نقل، مسکن و آموزش است اما آیا کارگر با ۸۱۲ هزار تومان از عهده تمام این هزینه‌ها برمی آید؟

پورموسی همچنین درباره مزد منطقه ای و اثرات آن اظهار کرد: منطقه‌ای شدن دستمزد در قانون کار پیش بینی شده است ولی قبل از اجرا باید زیرساختهای آن آماده و شرایط هر منطقه در نظر گرفته شود.

دبیرکانون شورای اسلامی کار خراسان رضوی افزود: منطقه‌ای کردن دستمزد موجب افزایش مهاجرت و لطمه به فعالیتهای اقتصادی خواهد شد و کسانی که دستمزد پایین می گیرند تلاش می کنند به کلان شهرها بروند و مناطق کوچک و روستایی که ممکن است به کار کشاورزی مشغول باشند تحت تاثیر این مساله خالی از سکنه شود بنابراین تا زیرساختهای لازم آماده نشود نمی توان نظام دستمزد منطقه ای را پیاده کرد و بهتر است به جای آن به سمت واقعی شدن دستمزد برویم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.