نرم افزارحسابداری صدگان

اشخاص فاقد شناسنامه مالیاتی؛ بازیگران اصلی سناریوی فرار

0 1,501

حسابداراپ

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی:‌ کشور، رقمی معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی، مالیات گریزی دارد.

پندار سیستم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید توتونچی در برنامه گفتگو خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۳۰ میلیارد دلار ارزش کالای قاچاق وارداتی است افزود:‌بین ۱۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد ایران زیر زمینی پیش بینی می شود اما از آن مهمتر گرفتار شدن  کشور به اقتصاد زیرزمینی است.

وی گفت:‌ در قانون بودجه پیش بینی شده بود که در سال ۹۴ ، ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش درامد مالیاتی باشد اما به دلایل شرایط خاص کشور حدود ۸۵ درصد آن محقق شد.

توتونچی افزود:‌ باید ریشه درآمد های مالیاتی بر اساس نظام اقتصادی شفاف و ثبت اطلاعات دقیق اقتصادی شناسایی شود .

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:‌ برای جلوگیری از فرار مالیاتی باید بانک اطلاعات اقتصادی برای هر فرد وجود داشته باشد.

وی افزود:‌ مجریان قانون نظام امور صنفی باید برای اصناف صندوق فروش بگذارند اما این قانون اجرا نشده است.

توتونچی گفت:‌مالیات توافقی میان اصناف و سازمان امور مالیاتی معنا ندارد و اگر اطلاعات دقیق در اختیار حکومت قرار بگیرد باید مالیات بر اساس قانون دریافت شود.

وی افزود:‌قانون زمینه شفاف سازی درآمد ها را فراهم کرده است اما مجریان باید با اراده سیاسی ان را اجرا کنند.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت:نباید همه اقتصاد ایران را فدای شفاف نکردن فعالیت های اقتصادی کرد.

ابراهیم درستی نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این برنامه گفت:‌ فرار مالیاتی در اصناف وجود ندارد زیرا همه اصناف در این سازمان شناسنامه دارند.

وی افزود: فرار مالیاتی در جایی اتفاق می افتد که آن شخص شناسنامه ای در سازمان امور مالیاتی کشور ندارد.

نماینده اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی کشور و از بین رفتن ممیز سالاری و پذیرش هزینه ها از طرف این سازمان اعتماد به اصناف بازگشته است و آنها همکاری بیشتری در زمینه پرداخت مالیات خواهند داشت.

درستی افزود: ۳ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و ایجاد صندوق فروش در حال بررسی است. وی ایجاد این صندوق را راه شفاف شدن درآمد اصناف دانست .

بیژن عبدی استاد دانشگاه نیز در این برنامه با بیان اینکه فرار مالیاتی صدها سال است که در ایران به فرهنگ تبدیل شده است  و در مدت ۳۷ سال نمی توان انتظار ایجاد فرهنگ پرداخت مالیات را داشت گفت:‌ حدود ۶۰ درصد در کشور فرار مالیاتی وجود دارد.

وی افزود: اگر براساس درآمد سرانه کشور ۱۰ درصد مالیات دریافت می شد مشکل اقتصادی حل شده بود.

عبدی گفت:‌به دلیل شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی و فرار شرکت های بزرگ دولتی از پرداخت مالیات درآمد های مالیاتی کشور محقق نمی شود.

وی افزود:‌ یکی از راه های شناسایی درامد افراد استفاده از شبکه های نرم افزاری بانک ها و به کارگیری نرم افزارهایی درباره مشخص کردن میزان  مالیات است. وی گفت:‌ مالیات اصناف واقعی نیست و  بسیار کمتر از افرادی است که درآمد ثابت و مشخص دارند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.