نرم افزارحسابداری صدگان

آیا می‌توان معامله‌ای را که سال‌ها پیش انجام شده، باطل کرد؟

0 394

حسابداراپ

معامله‌ای که سالهای زیادی از انجام آن می‌گذرد، اگر شرایط قانونی در آن رعایت نشده باشد، حتی پس از گذشت سالهای متمادی، ازسوی ورّاث قابل پیگیری است.


کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد به پرسش یکی از مخاطبان پاسخ داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره معامله‌ای که سالها پیش بدون رعایت شرایط قانونی انجام شده، این است:

پندار سیستم

زمینی را پدرمان در سال ۱۳۱۸ از شخصی طی وکالتنامه ای خریداری نموده ودر همان سال در اداره ثبت به ثبت رسانده است پدرمان در سال ۱۳۴۰این زمین را در دفترخانه به من فروخته در همان سال اینجانب زمین را مسکونی نموده ودر آن ساکن می باشم دارای هفت فرزند دختر وپسر نوه ونتیجه هستم یکی از پسرانم آزاده وجانباز می باشد شخصی ادعای اینکه وکالتنامه جعلی میکنداین شخص بعد ازفوت پدرش که ۸۷سال سن داشته این ادعا را مطرح نموده در حالی که پدرش هیچگونه ادعائی را قبلا ننموده لازمبه ذکر میباشد شخصی که قبلا پدر ما ازاو زمین خریده عموی پدر نامبرده میباشد با تشکر.

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
در پاسخ به سوال شما باید نکاتی را به اختصار بیان داشت:
اول، صرف طرح ادعا به معنای این نخواهد بود که آن ادعا صحیح می باشد؛ لذا مدعی می بایست ادعای خود را اثبات نماید.

دوم، در حین معامله می بایست شرایط اساسی و قانونی برای صحت معامله وجود داشته باشد؛ لذا چنانچه در آن زمان هریک از شرایط اساسی صحت معامله وجود نداشته باشد، معامله مورد نظر اثر قانونی نخواهد داشت؛ ولو سال های سال از وقوع ان گذشته باشد.

سوم، عدم طرح ادعای جعلی بودن اسناد توسط خود فرد، نافی حق طرح این ادعا توسط ورثه فرد نخواهد بود. لذا وراث به قائم مقامی از متوفی می توانند این ادعا را مطرح نمایند.
در ضمن با توجه به تواریخ بیان شده، اظهارنامه های ثبتی موجود در اداره ثبت خود می تواند از ادله احراز مالکیتِ مالک اصلی در این رابطه باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.