نرم افزارحسابداری صدگان

بیمه نویسندگان و ناشران چگونه است؟

0 4,004

حسابداراپ

محمد حسین قشقایی

کسانی که با تولید، چاپ و عرضه کتاب سروکار دارند به موارد زیر تقسیم می‌شوند:ناشران، چاپخانه‌داران، نویسندگان و هنرمندان، کتاب‌فروشی‌ها


 ناشران

موسسات انتشاراتی تابع قانون کار هستند و کارکنان آن‌ها در زمره مشمولین قانون تامین‌اجتماعی نیز قرار می‌گیرند. انتشاراتی‌ها تا ۵ نفر از پرداخت حق‌بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) معاف هستند و فقط ۱۰ درصد حق‌بیمه می‌پردازند، که شامل ۷ درصد سهم بیمه‌شده و ۳ درصد بابت بیمه بیکاری است.

بنابراین موسسات انتشاراتی که داری مجوز از وزارتخانه مذکور هستند تا ۵ نفر از معافیت ذکرشده برخوردارند و مازاد بر ۵ نفر، حق‌بیمه پرداختی به طور کامل یعنی ۳۰ درصد پرداخت می‌شود. مثلا اگر کارگاهی دارای ۷ نفر کارگر است برای ۵ نفر از آن‌ها ۱۰ درصد پرداخت می‌شود و بابت ۲ نفر، پرداخت حق‌بیمه، کامل (۳۰ درصد) خواهد بود.

سهم حق‌بیمه کارفرمایی (۲۰ درصد) توسط دولت در بودجه‌های سالانه گنجانده شده و به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت می‌شود. ناشران تا آخرین روز دو ماه بعد مهلت دارند لیست و حق‌بیمه کارکنان خود را به شعب سازمان تحویل دهند. در غیر این صورت چنانچه بعد از مهلت مقرر حق‌بیمه پرداخت شود، از معافیت همان دوره محروم خواهند شد و باید حق‌بیمه را ۳۰ درصد پرداخت کنند. ناشران باید دقت داشته باشند که هرگونه اشتباه و سهل‌انگاری در پرداخت حق‌بیمه موجب می‌شود معافیت مذکور منتفی شود. مثلا اگر حق‌بیمه ماه‌های ۳۱ روزه به‌اشتباه ۳۰ روزه رد شود، معافیت مربوطه قابل‌اجرا نخواهد بود.

 چاپخانه‌داران

پندار سیستم

این گروه مطابق با قوانین و مقررات عام تامین‌اجتماعی مشمول قانون کار و بیمه می‌شوند و باید حق‌بیمه کارکنان خود را تا آخرین روز ۲ ماه بعد به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کنند. چاپخانه‌داران همانند ناشران مشمول معافیت سهم حق‌بیمه کارفرمایی هستند و فقط ۱۰ درصد حق‌بیمه را پرداخت می‌کنند. از این ۱۰ درصد ۷ درصد سهم بیمه‌شده و ۳ درصد نیز بابت حق‌بیمه بیکاری است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

 کتاب‌فروشان و موزعین کتاب

کتاب‌فروشان تابع قانون نظام صنفی هستند ولی اگر کارگری در اختیار داشته باشند از نظر نظام و مقررات کار و اشتغال تابع قانون کار قرار می‌گیرند و به‌تبع آن مشمول قانون تامین‌اجتماعی می‌شوند. کتاب‌فروشان معافیت حق‌بیمه سهم کارفرمایی را ندارند و باید بابت کارکنان خود حق‌بیمه را به طور کامل (۳۰ درصد) پرداخت کنند. همچنین صاحبان مغازه و صاحبان کتاب‌فروشی‌ها اگر بخواهند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند می‌توانند در چارچوب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات بیمه‌ای سازمان استفاده کنند.

 نویسندگان

نویسندگان و هنرمندان چنانچه برای خود کار کنند و به صورت آزاد خدمات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و به‌عنوان کارمند در جایی مشغول نباشند، مشمول قانون کار نخواهند شد. ولی در زمینه بیمه برای این افراد تسهیلاتی فراهم شده تا بتوانند از مزایای تامین‌اجتماعی برخوردار شوند. درصد حق‌بیمه پرداختی نویسندگان و هنرمندان ۱۸ درصد است که ۸ درصد آن را (بالغ بر ۶۵ هزار تومان ماهانه در سال ۹۵) شخص بیمه‌شده و ۱۰ درصد را هم دولت (وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی) می‌پردازد.

بیمه هنرمندان و نویسندگان در زمره بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار دارد و شامل خدماتی از قبیل بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و هزینه پروتز و اروتز نمی‌شود. سایر خدمات شامل تعهدات بلندمدت (مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان) به این گروه ارائه می‌شود. نویسندگان و هنرمندان چنانچه در موسسه، شرکت، انتشارات یا نشریه‌ای مشغول به کار شوند و حقوق دریافت کنند مشمول قانون کار و بیمه اجباری می‌شوند.

منبع: آتیه نو



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.