نرم افزارحسابداری صدگان

چطور تولید ضررده مالیات بپردازد ولی از سود سپرده بانکی مالیات نگیریم؟

6 748

حسابداراپ

در حالی پورابراهیمی نماینده مجلس اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی را موجب بروز مشکلات دیگر اقتصادی می داند که مصباحی مقدم دیگر نماینده مجلس می پرسد: چطور تولید ضررده باید مالیات بپردازد ولی از سود سپرده بانکی مالیات نگیریم؟


به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگوی ویژه خبری افزود:‌سال گذشته بیشترین رقم مالیات معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان را تصویب کردیم اما ۵۰ درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت درآمد مالیاتی کشور است، گفت:‌ عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به دلیل ضعف نظام جامع مالیاتی کشور است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در بازه سال های ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۴ به جز یکی دو سال نرخ بازدهی سود سپرده های بانکی در مقایسه با تورم منفی بوده است افزود: نباید از سود منفی مالیات گرفته شود .

این نماینده مجلس درباره مالیات بر سود سپرده های بانکی گفت:‌با نظام اقتصاد ناکارامدی کنونی قرار دادن مالیات بر سود سپرده ها موجب ایجاد مشکلات دیگری برای اقتصاد کشور خواهد شد.

وی افزود:‌چالش اصلی اقتصاد کشور تعیین مالیات بر سود سپرده نیست و این کار بهای اصلی منابع را افزایش و منابع را کاهش می دهد.

پور ابراهیمی گفت:‌با قرار دادن مالیات بر سود سپرده ها بازار غیر رسمی بانکی در کشور گسترش می یابد .

وی افزود:‌ به طور قطع بازارهای موازی آمادگی دارند که در صورت دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی این سرمایه ها را جذب کنند.

این نماینده مجلس افزود:‌اکنون نرخ های سود بانکی به سپرده ها یکسان نیست و این یکسان نبودن نرخ بر تصمیم سرمایه گذار در سرمایه گذاری تاثیر می گذارد.

پندار سیستم

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه دریافت ۲۵ درصد مالیات از سود تولید کنندگان موجب شده است برخی از آنان به جای تولید سرمایه خود را در بانک ها سپرده کنند گفت:‌ چطور می شود از کسی که مولد نیست و سرمایه گذاری بی آزمون و خطا انجام می دهد مالیات گرفته نشود.

وی افزود: مالیات بر سود سپرده ها هیچ افزایش هزینه منابعی ایجاد نمی کند.

مصباحی  مقدم گفت:‌ مالیات بر سود سپرده ها فشاری به نظام بانکی ایجاد نمی کند بلکه مالیات از سود سپرده کم و الباقی به سپرده گذار پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بانک ها بدون آزمون و خطا است افزود:‌ مالیات بر سود سپرده ها موجب نمی شود که سرمایه گذاران در نظام بانکی سپرده های خود را به بازار ببرند.

مصباحی مقدم گفت:‌البته می شود مالیات ها را بر نرخ سود واقعی سپرده ها قرار داد و به نرخ منفی سود ها در مقایسه با تورم مالیات تعلق نگیرد.

این نماینده مجلس افزود:‌ باید از دولت سوال شود چرا زمانی که می خواهد درباره یارانه بگیران تصمیم بگیرد بررسی سپرده ها را کار مناسبی نمی داند اما برای دریافت مالیات از سود سپرده ها باید درآمد افراد از این بخش بررسی شود؟.

مصباحی مقدم گفت:‌اگر یک درصد از نرخ سود سپرده های بانکی مالیات گرفته شود هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان درآمد به دست می آید.

علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این برنامه گفت:‌دریافت مالیات از سود سپرده موجب افزایش تامین مالی نمی شود.

وی گفت:‌ مساله مالیات بر سود سپرده برپایه درآمدی است و هر کس درآمدی کسب می کند باید مالیات آن را بپردازد.

عسگری افزود: ‌اگر با دریافت مالیات از سود سپرده ها سرمایه گذاری اشخاص از بانک ها نیز خارج شود این سرمایه وارد بورس یا سکه، ارز می شود که در نهایت دوباره به بانک ها باز می گردد.



محل تبلیغ شما

6 نظرات
  1. فرید می گوید

    به نظر در مورد سود سپرده سوالات زیر مطرح میشود
    ۱آیا نظام بانکی از سپرده گذاری مردم ذینفع نمیشود؟قطعا منفعت بانک بسیار بیشتر از سودی است که به سپرده گذار پرداخت میکند بنابراین نظام بانکی هم باید مالیات پرداخت کند.که این مالیات میتواند سیستم بانکی را دچار اشکال و نرخ تورم را بالاتر ببرد.
    ۲.کسی که سرمایه بدون استفاده داشته باشه خیلی راحت میتونه سرمایش رو از بانک بیرون بکشه و در بازارهایی بجز طلا و بورس هزینه کنه و سود مناسبی ببرد.بعنوان مثال با نرخ کنونی رهن آپارتمانها یک گزینه بسیار عالی برای سرمایه داران آنست که برای کسانی که بدنبال آپارتمان هستند هزینه رهن آپارتمان را پرداخت کنند و در ازای آن ۳ درصد اجاره آپارتمان دریافت کنند با یک حساب و کتاب ساده خواهیم دید در این روش سرمایه گذار ۳۶ درصد در سال سود میبرد بدون آنکه مالیاتی پرداخت کند و همینطور مبالغ بسیار زیادی از بانکها خارج میشود.
    به نظر میرسه با بازتر نمودن روابط اقتصادی بین المللی و افزایش بازار کار و خروج از رکود شدید اقتصادی بهتر میتوانیم به اقتصاد مملکت کمک کنیم تا اینکه بخواهیم کمبود های سرمایه مملکت را با فشار بر روی مردمی که بعضا بخاطر بیکاری در سالهای اخیر مجبور به فروش اندوخته های خود شدند و از محل سپرده گذاری در بانکها روزی بدست میاورند جبران کنیم….کمی عاقلانه تر تصمیم بگیریم برای آینده فرزندانمان بهتر است…

  2. اکبر می گوید

    به نظر من همه پولهایشان را از بانک در بیاورند در خانه نگهداری کنند بهتر است که دولت بخوره

  3. ارام می گوید

    اگر میدونستم اینجوری قراره از وضع معشیتی مردم حمایت کنه دیگه حمایت نمی کردم
    حالا خود اینا میدونن اگه مالیات بگیرند از سود سپرده ها خیلی از سرمایه گذاران قدرتمند سرمایشون رو از بانک خارج و در جایی دیگر سرمایه گذاری می کنند ولی چون قشر اسیب پذیر جامعه با توجه به اینکه اولا مبلغ سپردشون پایینه ثانیا چون ریسک پذیر نیستن سرمایشون در اختیار بازار غیر بانکی نمی گذاران
    و یه سری از سرمایه گذاران هم با وضع مالیات بر سود سپرده ها ، سپرده های خود را در بازار ارز و سکه سرمایه گذاری می کنند که بدین ترتیب دوباره وارد بانکها می شود
    درنتیجه همین مقدار نیز برای دولت بسته که درامد زایی کنه
    چرا باید کسیکه با هزارتا بدبختی و زحمت پس انداز کرده و حالا یه سودی میگیره چه کم چه زیاد باید مالیات بده
    چرا اصلا باید کل درامد دولت باید از مالیات مردم تامین بشه
    چرا چرا چرا

  4. ارام می گوید

    موافقم با نظر شما خیلی از افراد به خاطر بیکاری خونه خودشه فروخته پولشو گذاشته بانک و از سودش زندگیشو میچرخونه اونوقت انصافه مالیات بده

  5. ارام می گوید

    خود پدر من یه فرد سالخورده از کار افتادس که کل دارایش ۳۰ ملیون پوله گذاشتیم بانک ماهی خدا شاهده ۴۰۰ هزار تومن پول میده منم که از شانس خوب روزگار هر جا میرم دنبال کار میگن کار نیست پدر من با این ۴۰۰ هزار تومان داره زندگی ۴ نفرو میچرخونه یعنی واقعنا بعضی وقتها شبها گرسنه میخوابیم اونوقت این مسیولین عزیز میان این قانون جدید رو وضع میکنن اخه این انصافه

  6. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لینک زیر رو دنبال کنید:
    اینجا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.