نرم افزارحسابداری صدگان

نفس های به شماره افتاده مالیات بر واردات

0 667

حسابداراپ

منظور از ماليات بر واردات در بودجه‌هاي سنواتي، كل حقوق ورودي ريالي دريافت شده از كالاهاي وارداتي است.


عملکرد درآمد مالیات بر واردات طی سال‌های متمادی بیانگر این واقعیت است که هرگاه رقم درآمدی مالیات بر واردات واقع‌بینانه و با توجه به شرایط و مقتضیات کشور پیش‌بینی شده، درصد تحقق درآمدها افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منظور از ماليات بر واردات در بودجه‌هاي سنواتي، كل حقوق ورودي ريالي دريافت شده از كالاهاي وارداتي است كه به‌طور معمول شامل حقوق ورودي اخذ شده از خودروي سواري، ساير كالاها و حقوق ورودي دستگاه‌هاي اجرايي و ماشين‌آلات و نظاير آن است.

سهم ماليات بر واردات در ماليات‌هاي غيرمستقيم در قوانين بودجه سال‌هاي ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب ۳۷، ۳۸ و ۳۴ درصد بوده و در لایحه بودجه ۱۳۹۵ نیز ۲۹ درصد تعیین شده كه اين خود بيانگر نقش پررنگ و با اهميت ماليات بر واردات در ماليات‌هاي غيرمستقيم است.

عملكرد درآمد ماليات بر واردات در قوانين بودجه سنواتي طي سال‌هاي متمادي بيانگر اين واقعيت است كه هرگاه رقم درآمدي ماليات بر واردات واقع‌بينانه و با توجه به شرايط و مقتضيات كشور پيش‌بيني شده است درصد تحقق درآمدها افزايش يافته و هر زمان كه رقم فوق بدون در نظر گرفتن شرايط واقعي اقتصاد كشور در نظر گرفته شده است، منجر به عدم تحقق درآمدها طي سال آتي شده است.

پندار سیستم

برای مثال، رشد ۵۱.۷ درصدی رقم مصوب مالیات بر واردات در قانون بودجه سال ۱۳۸۵ یا رشد ۵۲.۶ درصدی آن در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ موجب شد که تنها ۶۹.۲۳ و ۷۶.۳۶ درصد از درآمد پیش‌بینی شده محقق شود.

از سوی دیگر، افزایش ۷.۳۳ درصدی مالیات بر واردات در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ منجر به عملکرد ۱۲۲.۳ درصدی درآمد پیش‌بینی شده شد.



رکز پژوهش‌های مجلس درباره ردیف درآمدی مالیات بر واردات اعلام کرده که به دلیل کاهش ۲.۶۸ درصدی عملکرد مالیات بر واردات در ۸ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل و پیش‌بینی عدم تحقق کامل این ردیف در سال ۱۳۹۴، به نظر می‌رسد رشد ۳۲.۶ درصدی رقم مندرج در لایحه بودجه ۱۳۹۵ نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال‌جاری به‌ویژه با توجه به کاهش قیمت نفت و رکود حاکم بر اقتصاد کشور جای تامل دارد.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن فروضی از جمله واردات ۴۴.۷۲۸ میلیون دلاری (رشد ۱۰ درصدی نسبت به پیش‌بینی واردات در سال ۱۳۹۴ با رقم ۴۰.۶۶۲ میلیون دلار)، ثبات نرخ تعرفه واقعی ۹.۸۴ درصدی و ارزش دلار ۲۹.۹۷۰ ریالی مندرج در بودجه، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۳۱.۹۰۵ میلیارد ریال به عنوان مالیات بر واردات در سال ۱۳۹۵ قابل تحقق باشد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.