نرم افزارحسابداری صدگان

مبارزه با قاچاق و فرار مالیاتی به سبک اصناف

0 777

حسابداراپ

نصب صندوق پوز مکانیزه جدید در فروشگاه‌ها و مراکز فروش به صورت رایگان قدمی در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی و قاچاق محسوب می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست در کنار مالیات واژه ای به نام فرار مالیاتی پررنگ شده است که ترتیبات غیر قانونی جهت اختفا درآمد یا نادیده گرفتن بدهی مالیاتی سرآغازش است.

بررسی ها نشان می دهد معمولا مالیات هایی كه با هدف توزیع درآمد وضع می شود دارای پایه های كمتر و نرخ های بالاتری هستند و این خود قابلیت فرارمالیاتی را ایجاد می کند؛علاوه بر این افزایش نرخ های مالیاتی در زمان رکود زمینه لازم برای فرار مالیاتی را نیز فراهم می کند و این خود نتیجه ای جز کاهش درآمدهای دولت را ندارد؛ همین امر موجب شده است تا فرار مالیاتی به دغدغه روزهای گذشته و آینده مسولان تبدیل شود و دولت مردان با طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف به مبارزه با این تخلف بپردازند و هر بار راهکارهای متفاوتی را ارائه دهند.

براساس این گزارش یکی از مراکزی که سازمان مالیاتی نمی تواند میزان دقیق مالیات شان را محاسبه و دریافت کند فروشگاه ها‌ و مراکز خرید عمومی است؛ که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در این خصوص گفت: در حال حاضر سازمان مالیاتی، اتاق بازرگانی و وزارت صنعت معدن کمیته‌ای جهت تدوین آیین‌نامه مربوط به طرح صندوق مکانیزه را راه‌اندازی کرده است تا میزان دقیق مالیات این بنگاههای اقتصادی را محاسبه و دریافت کنند.

وی افزود: در این آیین‌نامه مسائل مربوط به سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این طرح مورد بررسی و تحقیق قرار خواهد گرفت که با اجرایی شدن کامل آن می‌توانیم نقص‌های موجود را از بین ببریم.

فاضلی تصریح کرد: صندوق پوزموجود در فروشگاه‌ها از نظر سخت‌افزاری با قوانین وزارات اقتصاد و دارایی تداخل دارد به همین دلیل عملکرد این صندوق‌ها را برخی از ممیزین تأیید نمی‌کنند اما صندوق پوز‌های جدید تمام عملکرد‌ها و شفافیت‌های معاملات را نیز نمایان می‌کنند.

***۲۹ اتحادیه در اولویت مجهز شدن به صندوق‌‌های مکانیزه

وی تأکید کرد: در مرحله اول ۲۹ اتحادیه مورد توافق را داریم که برای مجهز شدن به این صندوق‌ها در اولویت‌ هستند.

فاضلی عنوان کرد: این طرح از سال ۹۱ آغاز شد اما در دولت‌های پیشین زمینه اجرای آن فراهم نبود اما در این دوره قصد داریم این طرح را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جایی که ممکن است با کمترین قیمت و یا به صورت رایگان این صندوق‌ پوز‌ها دراختیار فروشگاه‌ها قرار دهیم و هزینه آن را ازمحل‌های دیگر دریافت کنیم.

***حذف واسطه‌ های بیهوده با اجرای طرح پوز‌های مکانیزه

رییس اتاق اصناف مزایای این طرح را بسیار گسترده دانست و افزود: اجرایی شدن این طرح هم به نفع بنگاه‌ها اقتصادی و هم به نفع دولت است و یکی از نتایج آن حذف واسطه‌گری‌های بیهوده است.

پندار سیستم

وی افزود: این صندوق می‌تواند میزان خرید و فروش‌ها و فعالیت‌ها را به خوبی مشخص کند و با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی و اتاق بازرگانی به آن دسترسی دارند امکان اختلاس نیز وجود ندارد.

فاضلی تصریح کرد: مودیان نیز برای خرید‌ و فروش‌ سند داشته و به دنبال ممیز جهت اثبات میزان فروش خود نیست وهمچنین از قاچاق کالا نیز جلوگیری می‌شود و نظام پولی کشور نیزهدفمند می‌شود.

***فناوری اطلاعات بخش جدای‌ناپذیر سیستم مالیاتی

ابراهیم رضایی، کارشناس امور مالیاتی نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ به طور کلی فناوری اطلاعات امروزه در دنیا بخش جدایی ناپذیر سیستم‌های مالیاتی شده است و سازمان مالیاتی قصد دارد بسیاری از فرآیندهای خود را بر پایه فناوری اطلاعات و با استفاده از اجزای این نرم افزار و سخت افزار‌ها پیاده کند و هر پروژ‌ه‌ای که بر اساس این قاعده برنامه‌ریزی شده در افزایش درآمدهای مالیاتی مؤثر و تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: در صندوق‌های مکانیزه باید به دنبال قاعده‌های مناسب و برنامه‌های مؤثر جهت دستیابی به مالیات باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: استفاده از ابزار هدفمند و مکانیزه در بخش مالیاتی کشور یک ضرورت است.

رضایی عنوان کرد: با اجرایی شدن این طرح نظارت بر روی روند کار اصناف و فروشگاه‌ها بسیار دقیق‌تر می شود.

***مالیات بهترین جایگزین درآمد نفتی

مهدی تقوی،کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هر فروشگاه و بنگاه اقتصادی می‌تواند با پرداخت به موقع مالیات درآمد مالیاتی کشور را افزایش دهد تا جایگزین درآمد کاهش یافته نفت شود.

وی افزود: درآمد مالیاتی اوراق قرضه و چاپ پول تأثیر مستقیمی بر میزان تورم کشور دارد که در صورت کنترل و نظارت دقیق می‌توان اقتصاد کشور را دست خوش تغییرات مهم کرد.

تقوی اظهار داشت: اگر کنترل و بازرسی فروشگاه‌ها به صورت مکانیزه انجام شود فروشگاه‌ها و مودیان نمی‌توانند مالیات را نادیده گرفته و از پرداخت آن فرار کنند.

وی تصریح کرد: درآمدهای مالیاتی می‌تواند کاهش به وجود آمده در درآمد نفتی را جبران کند که با استفاده از صندوق‌های پوز مکانیزه جدید راه فرار مالیاتی بسته و ضریب خطا در محاسبه میزان مالیات نیز کاهش می‌یابد.

مالیات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت محسوب می شود و با نصب پوزهای جدید در فروشگاه‌ها و پرداخت به موقع مالیات توسط مودیان گامی در شفافیت درآمدهای مالیاتی کشور برداشته خواهد شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.