- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فرار از مالیات با کارت بازرگانی دیگران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی با طی روال قانونی به سراغ فرد بدهکار می‌رود معلوم می‌شود که فرد صاحب کارت یک صدم بدهی خود نیز دارائی ندارد و در قبال دریافت مبلغی ناچیز کارت خود را به دیگری اجاره داده است.


عبدالکریم رجبی  در خصوص راه‌های فرار مالیاتی اظهار داشت: متاسفانه یکی از راه‌هایی که مودیان از دادن مالیات فرار می‌کنند استفاده از کارت‌های بازرگانی با مشخصات افراد دیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که کشور در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برد و با توجه به کاهش قیمت نفت، دولت بیشتر اتکای خود را بر درآمدهای داخلی معطوف کرده اما برخی با استفاده از شرایطی که در گذشته در مورد صدور کارت‌های بازرگانی وجود داشت اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند به طوری‌که کارت بازرگانی به دلیل همین سوء استفاده‌ها دیگر کارایی خود را از دست داده است.

نماینده مردم مینودشت و گالیکش در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شرایط اخذ کارت بازرگانی گفت: متاسفانه برخی از افراد که هیچگونه شرایطی برای اخذ کارت بازرگانی ندارند این کارت را به راحتی دریافت می‌کنند و سپس آن را اجاره یا واگذار می‌کنند.

وی ادامه داد: افرادی که با کارت‌های اجاره‌ای اقدام به واردات میلیاردی می‌کنند از دادن مالیات امتناع می‌کنند و سازمان امور مالیاتی اقدام به توقیف کارت و ممنوع الخروج کردن صاحب کارت می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: رئیس سازمان امور مالیاتی با حضور در این کمیسیون اعلام کرد که بخش زیادی از مطالبات مالیاتی این سازمان از دارندگان کارت بازرگانی است و وقتی این سازمان با طی روال قانونی به سراغ فرد بدهکار می‌رود معلوم می‌شود که فرد صاحب کارت یک صدم بدهی خود نیز دارائی ندارد و در قبال دریافت مبلغی ناچیز کارت خود را به دیگران اجاره داده است به طوری‌که برخی از بدهکاران مالیاتی که با کارت بازرگانی اقدام به واردات کرده بودند ساکن روستا هستند.

رجبی در پایان تصریح کرد: باید سازو کار مناسبی در صدور کارت بازرگانی تعریف شود تا جلوی این قبیل سو استفاده‌ها گرفته شود.

منبع: ایلنا