نرم افزارحسابداری صدگان

رشد تامین مالی شرکت ها از محل افزایش سرمایه

0 919

حسابداراپ

 مبلغ کل مجوزهای افزایش سرمایه ارائه شده به شرکت های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۱۱.۲۶۱ میلیارد ریال بود که نسبت به سال ۱۳۹۳ نزدیک به ۱۴ درصد رشد داشت.


 «غلامرضا ابوترابی»رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

پندار سیستم

مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده توسط سازمان در سال ۱۳۹۴ مربوط به ۱۵۳ شرکت بود که براساس مجوزهای صادر شده، ۶۳ درصد افزایش سرمایه ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، ۱۸ درصد از محل سود انباشته، ۱۷ درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و دو درصد از محل اندوخته ها تامین شد.
وی درباره روند صعودی مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ با وجود کاهش تعداد مجوزهای پارسال گفت: یکی از دلایل رشد مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در این سال، رشد درخواست انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها توسط شرکت ها برای استفاده از معافیت مالیاتی مربوط بود که موجب شد مبلغ کل افزایش سرمایه ها از این محل نزدیک به ۸۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش یابد.
ابوترابی افزود: افزایش سرمایه از محل مطالبات به روز شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال پیش به ترتیب نزدیک پنج و ۹ درصد افزایش و از محل اندوخته ها حدود ۱۶ درصد کاهش داشت.
به گفته این مقام مسئول افزون بر افزایش سرمایه، در سال ۱۳۹۴ مجوز تاسیس دو شرکت سهامی عام صادر شد که بر اساس آن شرکت های «بیمه تجارت نو» و «بیمه زندگی خاورمیانه» به ترتیب با سرمایه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نسبت به انتشار اوراق بهادار خود از بازار سرمایه اقدام کردند.
به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۹۳ تامین مالی شرکت ها از طریق بازار اولیه (از محل افزایش سرمایه، انتشار اوراق بدهی و تاسیس) افزون بر ۲۹۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال بود که از این میزان ۹۳.۵ درصد تامین مالی ها از طریق افزایش سرمایه، یک درصد از طریق عرضه عمومی سهام شرکت های سهامی عام در شرف تاسیس و ۵.۵ درصد از محل انتشار اوراق بدهی محقق شد.

منبع:ایرنا



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.