نرم افزارحسابداری صدگان

تراز تجاری کشور در سال ۱۳۹۴ مثبت شد

0 1,057

حسابداراپ

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کارنامه تجارت خارجی با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تراز در سال ۱۳۹۴بسته شد که در تاریخ تجارت خارجی کشور بی سابقه بود.


به گزارش گمرک ایران، پارسال در مجموع به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار کالا وارد کشور شد.
این ارقام نشان دهنده آن است که ارزش صادرات کشور ۱۶.۱۱ درصد و واردات ۲۲.۵۳ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش داشت.
این آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار ارز کمتری نسبت به سال۱۳۹۳ صرف واردات شد.
همچنین در این مدت حجم صادرات کشور به ۹۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن و حجم واردات به ۳۵ میلیون و ۷۰ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن به ترتیب ۷.۱۸ و ۱۸.۴۷ درصد کاهش یافت.
همچنین افزایش میانگین قیمت کالاهای صادرات کشور در سال ۱۳۹۴، از کاهش خام فروشی حکایت دارد؛ به طوری که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی به ۴۶۱ دلار رسید و ۱.۲۲ درصد افزایش یافت.
همچنین متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به یک هزار و ۱۸۳ دلار رسید که پنج درصد کاهش داشت و نشان می دهد سهم مواد اولیه از واردات کشورمان در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت.

پندار سیستم

** مهمترین کالاهای صادراتی و وارداتی
بررسی کالاهای صادراتی کشور در سال ۱۳۹۴ نشان می دهد، جایگاه میعانات گازی میان کالاهای صادراتی به شدت افت کرد.
پارسال ۵۲.۴۲ درصد صادرات این مواد کاهش داشت و تاثیر قابل توجهی بر افت صادرات غیرنفتی کشور گذاشت که خود، تحت تاثیر نوسان شدید قیمت نفت صورت گرفت.
با وجود این، صادرات انواع محصولات پتروشیمی و سایر کالاها با روند کاهشی بسیار کمتری روبرو شد و فقط دو درصد کاهش یافت.
مهمترین کالاهای صادراتی به ترتیب شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با سهم ۴.۴ درصد ، پروپان مایع شده با سهم ۳.۹۸ درصد و قیر با سهم ۳.۴۷ درصد از کل ارزش صادرات بود.
مهمترین کالاهای وارداتی کشور نیز به ترتیب شامل ذرت دامی با سهم ۳.۳۹ درصد، گندم با سهم ۲.۰۹ درصد، لوبیای سویا با سهم ۱.۷۵ درصد، برنج با سهم ۱.۶۷ درصد و کنجاله سویا با سهم ۱.۶۲ درصد از کل ارزش واردات می شد.

** مهمترین کشورهای واردکننده و صادرکننده
بر پایه این گزارش، پارسال به ترتیب چین، عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و هند مهمترین خریداران کالاهای ایرانی بوده اند که سهم امارات عربی متحده و افغانستان از کالاهای صادراتی ایران در مقایسه با سال ۱۳۹۳ افزایش یافت و سهم هند نیز ثابت ماند اما سهم چین از کالاهای صادراتی ایران بیش از ۲۳ درصد کاهش داشت.
مهمترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال ۱۳۹۴ نیز به ترتیب چین، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ترکیه و سویس بودند که مهمترین نکته در این زمینه کاهش ۱۸ درصدی واردات کالای چینی به کشورمان در سال ۱۳۹۴ بود.
آمارها نشان می دهد سهم سوئیس به عنوان یکی از مکان های انجام معاملات کالاهای سایر کشورها، از تجارت خارجی کشورمان به میزان پنج درصد افزایش و سهم امارات عربی متحده در انجام معاملات کالاهای وارداتی به ایران ۳۶ درصد کاهش یافت.

** واردات خودرو سواری
بر پایه این گزارش، پارسال یکی از موفق ترین سیاست های دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی یا لوکس پیاده شد.
در سال ۱۳۹۴ به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و چشم پوشی دولت از درآمدهای حاصل از این محل، واردات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و شمار۵۱ هزار و ۵۲۲ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد.
میزان واردات خودرو در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۳ هزار و ۹۱۸ دستگاه بود.
ارزش واردات خودرو نیز در این سال کاهش قابل توجهی داشت و با ۴۲.۸ درصد کاهش به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار رسید.
در سال ۱۳۹۳ به میزان دو میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار صرف واردات انواع خودرو شده بود.
به گزارش ایرنا، تراز تجاری ایران در سال ۱۳۹۳ با بهبودی چشمگیر از منفی ۷.۹ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منفی ۲.۷ میلیارد دلار در سال ۹۳ رسیده بود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.