نرم افزارحسابداری صدگان

نحوه محاسبه جریمه لیست و تاخیر حق ‎بیمه تامین اجتماعی

34 55,520

حسابداراپ

با توجه به ماده ۱۱قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور،جریمه در تامین اجتماعی به دو گونه است:



۱- جریمه عدم ارسال لیست
۲- جریمه تاخیر در پرداخت حق بیمه

پندار سیستم



در صورتی که کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان خود در مهلت مقرر در قانون(هر ماه حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد)و در مورد فعالیتهایی که مهلت ارسال لیست پرداخت حق بیمه آنان از یک ماه به ۲ماه افزایش یافته خودداری نماید، بر اساس قانون دریافت جرایم نقدی از کارفرمایان مشمول جریمه تاخیر ارسال لیست و پرداخت حق بیمه خواهند بود.
درصورت عدم پرداخت حق بیمه،جرایم تاخیر پرداخت حق بیمه برای هر ماه ۲درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می گردد. ضمنا جریمه مذکور پس از قطعی شدن بدهی قابل احتساب می باشد. در خصوص بدهی های مطرح شده در هیات های تشخیص مطالبات وتجدیدنظر،تاریخ شروع محاسبات از زمان ابلاغ رای قطعی می باشد.
جریمه تاخیر لیست نیز به میزان ۱۰درصد و دریک نوبت بر جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری محاسبه و مطالبه می شود. این وضعیت زمانی روی می دهد که:
الف)کارفرمایی که لیست ماه یا ماه هایی را ارسال نکند و طبق بازرسی کارگاه بدهکار شود جریمه ای معادل ۱۰درصد از کل بدهی(حق بیمه+بیمه بیکاری)برای یک بار به وی تعلق می گیرد.
ب)چناچه به هر علتی از سوی کارفرما لیست پرسنل شاغل با تاخیر به شعب اجرایی صندوق ارائه گردد جریمه ۱۰درصدی برای یک نوبت محاسبه و مطالبه می گردد.
ج)درکارگاه های پیمانکاری، بابت ماه هایی که لیست ارسال نگردیده است، جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری را محاسبه نموده و به کل آن یکبار ۱۰درصدجریمه تعلق می گیرد.
توجه:چنانچه کارفرما قبل از صدور برگ لازم اجراء(اجراییه)نسبت به پرداخت بدهی های معوقه اقدام نماید از۴۰درصد بخشودگی جرایم برخودار می گردند.



 

محل تبلیغ شما

34 نظرات
  1. میترا می گوید

    سلام. وقت بخیر. کارفرما هستم و حدود ۲۰ روز از بیمه یکی از کارگرهایم را پرداخت نکردم. شخص کارگر شکایت کرده و به اجرای احکام برده شده. اون ۲۰ روز بیمه نشده مال یکسال پیش است. سازمان تامین اجتماعی، چقد جریمه در نظر میگیرد؟

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    ۲۰% وماهی ۲% تاخیر

  3. غلامرضا می گوید

    ریاست محترم سازمان با سلام
    محترمانه به عرض ریاست محترم رسانده میشود که با جریمه تاخیر به خاطر پنج دقیقه در پرداخت لیست شناور قایق خود مواجه شده ام و از ریاست محترم تقاضا دارم عنایتی فرمایند تا مشکل ما برطرف گرد

  4. نجار می گوید

    با سلام و خسته نباشيد

    ببخشيد يه سوال داشتم دررابطه با بيمه اختياري شوهر من از سال ٩٠ تا شهريور ٩٥ در يه شركت كار مي كرد و بيمه بود از شهريور قرار شد كه از شركت بيرون بياد و ازاد با همون شزرت كار نه ما به بيمه مراجعه كرديم و به صورت اختياري ثبت بيمه كرديم ولي هنوز مبلغ بيمه پرداخت نكرده بوديم كه شركت از همسرم خواست برگرده و گفت مجدد بيمه مي كنه
    ولي الان ٩ ماه گذاشت و بيمه نكرد هر ماه به بهانه اي
    اين مهم نيست چون الان همسرم از اون شركت بيرون امده و خوصله درگيري و شكايت نداره

    مي خوام بدونم اگر از همون شهريور ٩٥ كه درخواست بيمه اختياري داد رو تا الان بخوايم پرداخت كنيم چقدر جريمه بهمون مي خوره ؟
    ممنون

  5. سهیلا می گوید

    با سلام
    من از سال ۷۴ تا ۸۳ در کارگاهی مشغول به کار بودم. کارفرمای خوبی بود ولی بیمه برایم رد نکرده. چون به من خیلی محبت کرد نمیخواهم ضربه سنگینی بخورد و جریمه ای شاملش شود که پرداخت ان باعث مشکلات یا نابودی ایشان گردد. لطفا به من بگویید برای آبان ۷۴ تا اسفند ۸۳ چقدر جریمه باید بپردازد و ایا راه دیگری غیر از شکایت وجود دارد. ممنونم

  6. محسن می گوید

    بايد منطقي باشد

  7. اسفندیار وحیدزاده می گوید

    سلام امروز ۳۰میباشدفرداوقت هست یازده تاخیر و جریمه داره

  8. مدیر سایت می گوید

    سلام فردا هم وقت هست

  9. سهیل عزیزی می گوید

    سلام و ارادت
    حق بیمه بایستی روز سی و یکم پرداخت میشد که با تاخیر دوروزه امروز پرداخت شد.لطفا بفرمایید که آیا مشمول جریمه میشود یا خیر؟و به چه مقدار؟

  10. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    بله مطابق با توضیحات همین پست محاسبه میشود

  11. پویان می گوید

    با سلام و احترام .اینجانب برج ۵ سال ۹۸ در شرکتی مشغول کار شدم و مقرر شد بیمه بنده از ابتدای برج ۵ بعد از گذشت ۲ ماه طبق روال کار پرداخت شود ولی متاسفانه تا امروز پرداخت نشده و کارفرما ادعا کرده که باید نصف پول بیمه را خودت تقبل کنی .بابت این ۷ ماهی که تاخیر افتاده ایشان چقدر باید جریمه شود و آیا میتواند لیست عقب افتاده را بپردازد .شایان ذکر است که تاکنون حدود ۱۵ سال بیمه بنده عقب نیافتاده بود.
    متاسفانه تاکنون مامورین اداره کار هر وقت تشریف آوردن ایشان با یک شیرینی مشکل را حل کرده.لطفا رسیدگی بفرمایید

  12. مهدیه می گوید

    سلام ، بیمه بهمن۹۸یادمون رفته پرداخت کنیم یک روز از وقتش گذشته این جریمه میشه یا نه و اگر جریمه بشه چجور محاسبه میشه ممنون میشم جوابمو بدین🙏🙏

  13. مدیر سایت می گوید

    باسلام
    طبق مقادیر همین پست محاسبه میشود.

  14. پیمان می گوید

    سلام وقتتون بخیر….
    بیمه فروردین ۹۹ پرداخت کردیم ولی متاسفانه دستمزد روزانه چند نفر از کارکنان اشتباه وارد شده به بیمه تامین اجتماعی رفتم بخش درآمد گفتن که قابل اصلاح نیست …. میخواستم بدونم جریمه ای باید پرداخت کنیم ؟؟ و چقدر هست مبلغ جریمه؟؟

  15. کبیری می گوید

    سلام من معلم غیرانتفاعی هستم و حق بیمم روخوانیتون چون خودم بیمه بودم، ازاول مهرتاالان حق بیمه پرداخت نشده، مدارکم کامله برای بیمه شدن فقط ازلیست بیمه خا ج شدم، آیااین امکان وجودداره ک بخوام کارفرمام دوباره بیمم کنه البته با پرداخت جریمه؟ اگرامکانش هست، مشمول چقدر جریمه میشم ک این۸ماه روبیمه شم؟

  16. حسین اسدی می گوید

    سلام متصدی یک واحد نانوایی هستم چیزی حدود ۳۰سال است مشغول بکارم طی این سالها مرتب لیست پرداخت کردم در سال ۹۲به علت ندانستن لیست بیمه را بموقع دادم ولی مبلغ انرا با چند روز تاخیر دادم و طی این مدت یکسال و نیم که به این منوال گذشت هرگز یه من اخطاری داده نشد که متوجه بشوم تا اینکه برایم جریمه دیرکرد فرستاده شد به نظر شما این سهل انگاری کارمند بیمه که هر ماه این کار من میدید وتذکر نمی‌داد تا متوجه بشم درست است که جریمه بشم وبرای جریمه هم باید جریمه داد پس اسلام کجای کار ما ست

  17. پیام می گوید

    سلام من خودم را سه سار بیمه اختیاری کردم و حالا یکسال نریختم جریمش چقدر میشه سه نفر هستیم

  18. ابراهیم می گوید

    سلام آیا معوقه حقوق و مزایامشمول بیمه میگردد؟

  19. مدیر سایت می گوید

    باسلام
    اگر مشمول باشد بله

  20. یعقوب می گوید

    سلام من بیمه کارگران ساختمانی هستم و بیمه دی ۹۸ رو یادم رفته پرداخت کنم آیا میتونم الان پرداختش کنم فیش بیمه رو هم همون موقع گرفته بودم یادم رفته پرداختش کنم یا جریمه داره و اینکه چکاری باید انجام بدم

  21. اصغر می گوید

    با سلام وقت بخیر. پدر من مغازه برق اتومبیل دارد و با کسانی که استاد شده اند ۶۰ درصد از کارکرد خودشان دست مزد می دهد. الان حدود ۲۰ سال است و بیمه نیستند. اگر یکی از این کارگران شکایت بکند حدود جریمه ایی که بیمه تعیین می کند چقدر است. ممنون از لطفتان

  22. ارمان می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    برا شرکتی کار میکنم که برای یه ارگان دولتی کار میکنیم که دوسال بیمه پرداخت کرده اما مهرماه ۹۹ به اشتباه اسم من رو به عنوان فرد بیمه شده رد نکرده حالا میخواستم بدونم با تاخیر میتونه فقط برای من یه نفر که جاموندم رو برای مهر ماه رد کنه جریمش چقدر؟ چطوری؟باید شکایت کنم؟یا شرکت بره تامین اجتماعی و بگه اشتباه شده و نامه کارفرمارو ببره که نیرو کار میکرده ولی شرکت قصور کرده پرداخت خواهد شد؟

  23. شهریار وصال می گوید

    چرا درست جواب مردم را نمیدهید اقا ازشما میپرسند جریمه تاخیریکی دوروزرا درست محاسبه کنید تاماهم یادبگیریم
    من یک روز پرداختم دیر شده برای ۳نفرکارگر سه میلیون وهفتصدهزارتومان جریمه کردن
    واقعا بی انصافی هست تازه من بعضی ماها زودتراز موعدهم لیستم را پرداخت کردم

  24. باران می گوید

    باسلام و درود بنده از اول برج۷سال۹۵در شرکتی مشغول بکار بودم کار بازاریابی انجام میدادم تابرج۴سال۹۷و ۶ماهه اول کارم در اون شرکت تا آخر سال۹۵ به من مبلغ۵۰۰کارت هدیه بابت عیدی پرداخت کردن در طی این مدت که۲۲ماه میشه هیچ گونه بیمه،سنوات،عیدی به من پرداخت نکردن البته به غیر اون مبلغ۵۰۰هزار تومان که بابت۶ماه اول کارم بهم پرداخت کردن که باز هم نمیدونم اون مبلغ درست حساب شده یا نه در اون تاریخ الان به اداره کار مراجعه کردم و پرسیدم گفت باید شکایت کنی اما من خواستم بدون شکایت حل بشه که کارفرما تماس گرفت ک چرا شکایت ما را به اداره کار کردید اصلا شما تو شرکت ما کار نمیکردید درصورتی که حقوق من را به کارتم واریز میکردن هر چند مطابق اداره کار نبود اما باز هم من نسبت به حقوقم اعتراض ندارم فقط بیمه وعیدی هام و سنواتم مد نظرم هست بخاطر حرف کارفرما من استشهادیه پر کردم و مهر از صنفهایی که ویزیت میکردم گرفتم ک من تو شرکت کار کردم حالا به نظر شما من بخوام حقم درحد معوقه بیمه،سنوات،عیدی را ازشون بگیرم چقدر باید بهشون بگم که شکایتشون را نکنم چون شریکش زنگ زد و گفت شکایت نکن من خودم پرداخت میکنم حقت را

  25. زری حسینی می گوید

    سلام, برای یک روز تاخیر پرداخت بیمه بعلت فراموشی چقدر جریمه تعلق میگیره؟

  26. حمید می گوید

    سلام و درود برشما.من سال نود و هفت به مدت یکسال و نیم بیمه نشدم و حقوقمم کم بود قربان.
    بنظرتون کارفرمام چقد جریمه میشه و میشه درست پیگیری کرد و حق را گرفت یا خیر.ممنون میشم که بگین🙏

  27. manager می گوید

    سلام وقت بخیر
    جریمه بستگی به مدت و مبلغ داره ولی میتوان با شکایت به سازمان تامین اجتماعی و ارائه سوابق موضوع را پیگیری کرد

  28. سعید می گوید

    سلام
    ۴۰ درصد بخشودگی جرایم یعنی چی؟ منظورتون اینه ک اگ نقدی پرداخت بشه کل حق بیمه ای ک قطعی میشه ۴۰ درصد تخفیف میخوره؟؟
    یا جریمه هاش رو حساب میکنن و از اون ۴۰ درصد تخفیف میدن؟؟
    منونن

  29. سپیده می گوید

    نمیدونم میتونم این سوال رو اینجا رپرسم یا نه، من معلم زبان یه موسسه ام و میخوام از موسسه شکایت کنم به خاطر بیمه نکردن، باید چکار کنم

  30. manager می گوید

    باسلام
    باسوابق کاری به شعبه سازمان تامین اجتماعی مربوط به محدوده کاریتان مراجعه کنید.

  31. مريم احمدي می گوید

    باسلام
    يه سوال داشتم از خدمتتون من تو يه شركت كار ميكردم از سال۸۳ تا۸۶ كه بيمه براي من رد نشده ولي حقوق ومزاياي خودرا دريافت كرده ام اين بلغ حق بيمه به چه صورت مي شه به چه صورت محاسبه مي شود؟

  32. مصطفی.خخ می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید نیگا کنید من الان که شهریور ۱۴۰۰ هست شرکت دارن لیست بیمه برج مرداد رو طبق روال کاری رد میکنند. فقط الان من یک سوال دارم آیا منی که برج ۴ شروع به کار آزمایشی کردم میشه اون برج ۴ ام ریخت؟ ون من دیرتر بردم گفتن برج ۴ رو رد کردیم و از برج ۵ برات رد میکیمم میخواستم ببینم اای میشه برج ۴ رد کرد؟ خیلی جریمه و خطای خاصی متوجه کارفرما است؟ چون اشتباه از من بود که ناقص بودم و نرسیدم ببرم . اما کارفرما لطف داشت گفتن اگر امکان پذی باشه من به صورت مزاای برات اینکار میکنم که برج ۴ ام رد کنیم برات

  33. امیر می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من ۶ماهه تو یه مجموعه مشغول به کارم و هنوز بیمه نشدم. طبق توافقی ک با کارفرما داشتیم، قرار بود از روز اول بیمه باشم. به تازگی اقدام ب انجام کارای اداری بیمه کرده و گفته ک ما تازه مشغول به کار شدیم، طبق قوانین بیمه بخواهم بابت این مدت ازش شکایت کنم، چقدر جریمه براش محاسبه میشه؟ پایه حقوقم با حق مسکن و خوراک حدود ۴.۵ میشه. ممنون میشم جوابمو بدین

  34. محسن می گوید

    با سلام
    طبق كدام ماده ۵% اجراي براي عدم پرداخت حق بيمه بعد از قطعي شدن محاسبه ميگردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.