نرم افزارحسابداری صدگان

سازمان بورس و اوراق بهادار به عضویت «آیسکو» (IOSCO) درآمد

0 1,923

حسابداراپ

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار نوروزی با مدیران و ارکان بازار سرمایه از عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع اعضای سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) خبر داد.

پندار سیستم


مجلس و دولت با تصویب هرچه سریع‌تر بودجه سال ۹۵ به بهبود شرایط صنایع بورسی کمک کنند زیرا مصوبه بودجه دو دوازدهم از سوی کمیسیون برنامه و بودجه می‌تواند مانع از شکوفایی اقتصادی در سال ۹۵ شود.

به گزارش  تعادل ، رییس سازمان بورس در گفت‌وگویی با بیان مطلب فوق افزود: بودجه‌ریزی دودوازدهم بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور مانند پروژه‌های عمرانی و دیگر مسائل به بودجه را درگیر خود کرده است تا نتوانند برنامه‌ریزی‌های آتی خود را انجام دهند و باید توجه داشت شرکت‌های بزرگی در این حوزه‌ها فعال هستند باید تکلیف آنها مشخص شود زیرا شرکت‌هایی چون فولاد، سیمان، کاشی، سرامیک و … که در بورس فعال هستند بخش بزرگی از صنایع بورسی را تشکیل می‌دهند و از این اقدام تاثیر مستقیم می‌گیرند.

محمد فطانت در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه دودوازدهم، شکوفایی صنایع بورسی که معتقد بودید در سال ۹۵ محقق می‌شود را به تاخیر نمی‌اندازد گفت: ما امیدواریم که دست‌اندرکاران، نمایندگان مجلس و دولت اقدام عاجل انجام دهند تا از این وضعیت خارج شده و شرایط به نحو مثبتی برای صنایع کشور رقم بخورد.

طبق ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت تا ۱۵آذرماه هر سال مهلت دارد تا لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند؛ چنانچه دولت نتواند تا این تاریخ لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند، نمایندگان برای تسریع در انجام امور ممکن است بودجه دو یا سه دوازدهم را از دولت مطالبه کنند.

با توجه به توضیحات فوق در این شرایط برای اینکه کارهای عمرانی و امور جاری کشور در ابتدای سال آینده دچار اخلال نشود برای ۲یا ۳ماه ابتدای سال آینده، بودجه به صورت دو یا سه دوازدهم تصویب می‌شود تا در این فاصله کل لایحه بودجه در مجلس تصویب شود و شورای نگهبان هم فرآیند تایید را به پایان برساند. بودجه دو یا سه دوازدهم در حقیقت دو یا سه دوازدهم از کل رقم بودجه پیشنهادی دولت در لایحه است که مجلس تصویب می‌کند تا دولت بتواند از خزانه برداشت کند و روند اداره امور کشور دچار اخلال نشود.

براساس این گزارش در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۵ اسفندماه سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه دوفوریتی دو دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۵ را در دستور کار خود قرار داد. نمایندگان مردم با تصویب جزییات این طرح به دولت اجازه دادند در دو ماهه اول سال ۱۳۹۵ مطابق احکام و جداول قانونی بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور بر مبنای دو دوازدهم ارقام مصوب آن با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل کند.

طبق تبصره یک این ماده وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد، تنخواه‌گردان حسابداری موضوع ماده ۲۶ قانون محاسبات عمومی کشور که در چارچوب ماده مذکور در سقف بودجه سال ۹۴ از محل اعتبار فوق به دستگاه‌های اجرایی مربوطه پرداخت می‌کند را حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۵ تسویه کند. همچنین طبق تبصره ۲ این ماده واحده مقرر شد، دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای دو ماهه اول سال ۱۳۹۵ معادل دو ماهه پایانی سال ۱۳۹۴ اقدام کند.

وکلای ملت همچنین در تبصره ۳ این ماده واحده مقرر کردند، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و رابطه مالی دولت و نفت براساس قانون بودجه سال ۹۴ کل کشور متناسب با زمان دوره مشابه قابل اجرا باشد. از سوی دیگر در تبصره ۴ این ماده تاکید شد با تصویب قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور دولت موظف است از تاریخ ۱/۱/۹۵ براساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

این درحالی است که در سال‌های گذشته، دستگاه‌های اداری قبل از شروع کار خود می‌دانستند که هر یک دوازدهم چقدر است؛ درحال حاضر این دستگاه‌ها دو دوازدهم علی‌الحساب دریافت می‌کنند تا سرنوشت بودجه در سال آینده مشخص شود. با این اقدام تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده از بین می‌رود که اقدامی منفی است و درحالت کلی برای کشوری که اخیرا تحریم‌هایش درحال لغو است، عملکرد نسبتا بدی محسوب می‌شود. از طرفی اگر در بودجه امسال هزینه‌های دولت بیشتر از بودجه عمرانی شود با مشکل روبه‌رو شده و دولت برای حل این مشکلات و جبران کسری ایجاد شده، بودجه عمرانی را کاهش می‌دهد.

 سازمان بورس در ویترین جهانی
محمد فطانت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار نوروزی با مدیران و ارکان بازار سرمایه از عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع اعضای سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) خبر داد. رییس سازمان بورس با اشاره به سال‌ها تلاش در این خصوص گفت: بازار سرمایه ایران با سابقه دیرین فعالیت در عرصه اوراق بهادار برای نخستین بار به عضویت آیسکو درآمد.

وی افزود: با توجه به عضویت سازمان بورس در آیسکو این امکان برای بورس‌ها فراهم شده تا به عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند. فطانت تصریح کرد: از این رو در جلسه آتی آیسکو که در کشور پرو برگزار خواهد شد از سازمان بورس و اوراق بهادار دعوت به عمل آمده که در این جلسه حضور یابد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیاری در این مهم انجام شده و به همین دلیل در نخستین نشست آیسکو پرونده عضویت سایر ارکان ارائه خواهد شد. فطانت با اشاره به شرایط حاکم بر کشور گفت: رشد اقتصادی در ایران نیاز به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده‌تر دارد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند.

رییس سازمان بورس افزود: اوراق مشارکت صنعت نفت که در روزهای پایانی سال گذشته به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان عرضه شد با موفقیت و استقبال بالا به فروش رفت که این میزان تامین مالی در ایران بی‌نظیر بوده و حتی هنگام عرضه تا ۱۰هزار میلیارد تومان تقاضا در سیستم بود به همین دلیل در کسری از ثانیه کل ۵ هزار میلیارد تومان معامله شد. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه این میزان استقبال نشان‌دهنده پتانسیل بالای بازار سرمایه است، گفت: امیدواریم بازار سرمایه در سال جدید به عنوان بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کند. وی با اشاره به شعار سال گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به رشد شرکت‌های دانش بنیان است. فرابورس سال گذشته توانست زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کند و همچنین تفاهم نامه‌یی بین سازمان بورس و فرابورس با معاونت وزارت صنایع در خصوص حضور شرکت‌های متوسط و کوچک در فرابورس بسته شد.

 شفافیت لزوم رسیدن به اقتصاد مقاومتی
فطانت با ابراز امیدواری درخصوص توسعه بازار از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: بازار سرمایه باید در زمینه پوشش ریسک نقش با اهمیتی داشته باشد که در این راستا معاملات آتی ارز برای پوشش نوسانات ریسک نرخ ارز محقق می‌شود. سخنگوی سازمان بورس گفت: از کارکردهای اصلی بازار سرمایه شفافیت در بازار است که به معنای توسعه بخشی شفاف اقتصادی خواهد بود که می‌تواند نقش بارزی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته دنیا رقابت اصلی خود را در بزرگ کردن بازار سرمایه متمرکز کرده‌اند و اینک سرمایه‌های ریز را جمع‌آوری و تجهیز کند باعث ابرقدرت شدن آنها می‌شود. در سال جدید امیدواریم که بازار سرمایه توسعه یابد و علاوه بر تجهیز سازمان بورس؛ بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی منابع ایرانیان داخل و خارج از کشور، حضور سرمایه‌گذاران خارجی را نیز داشته باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه دیدار نوروزی با اهالی تالار شیشه‌یی حضور فعالانه تحلیلگران را در بازار سرمایه نمایانگر روند رو به رشد بازار سرمایه خواند و گفت: نوسانات بازار سرمایه به سازمان بورس ارتباطی ندارد اما درخصوص رفع مشکلات ساختاری و بنیادی در هر کدام از صنایع، سازمان بورس تمام تلاش خود را می‌کند که حقوق صاحبان سهام خرد را حفظ کند.

وی در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نخستین نکته که در تحقق اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که زمینه جمع‌آوری منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه‌های بزرگ فراهم شود و سازمان بورس در این زمینه وظیفه خود می‌داند که با توسعه بازار صکوک اقدامات لازم را انجام دهد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.