نرم افزارحسابداری صدگان

همسان سازی حقوق در برنامه ششم/پرداخت وام محدود است

0 987

حسابداراپ

 رئیس هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در کافه خبر به سوالات بازنشستگان پاسخ داد.


بازنشستگان تامین اجتماعی بارها در مورد کمبود حقوق بازنشستگی، بیمه تکمیلی، وام و … مشکلاتی را دراین صفحه اعلام کرده بودند.از این رو علی اصغر بیات رئیس هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مهمان کافه خبر شد تا به سوالات آنها پاسخ دهد.



بیات گفت : نمایندگان مجلس قوانین حمایتی برای سازمان تصویب کردند که بار مالی فروانی دارد مثلا قوانینی تصویب شده که دولت نتوانسته سهم خود را پرداخت کند به طوریکه اکنون بدهی دولت به این سازمان اکنون ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است .

پندار سیستم



او تاکید کرد: اگر این بدهی پرداخت شود سازمان بیشتر می تواند به بازنشستگان کمک کند از این رو دولت باید با پرداخت بدهی خود، به سازمان کمک کند.
او ادامه داد: در ساختار سازمان باید نماینده بازنشستگان هم در ارکان تصمیم گیری باشد اما هنوز قانون سال ۵۴ که بازنشسته چندانی نبود اصلاح نشده است.
او گفت: الان حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر بازنشسته داریم که باید نماینده ای در سازمان داشته باشند و این نیاز به قانونگذاری دارد که نمایندگان مجلس دوره دهم آن را تصویب کنند.



بیات همچنین تاکید کرد: حقوق بازنشستگان هم بسیار کم است و باید چاره ای برای این مشکل اندیشیده شود چون الان بازنشستگان پدر بزرگ و مادربزرگ هستند و نیاز به کمک مالی بیشتری دارند.



در جدول زیر پاسخ علی اصغر بیات رئیس هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی آورده شده است.



حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران

برخی بازنشستگان نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق ها، یکسان سازی حقوق و کمی آن سوال داشتند.


سوال

پاسخ

باسلام. لطفا در خصوص راي ديوان عدالت اداري پيگيري نمائيد در خصوص افزايش حقوق كارمندان و بازنشستگان براساس نرخ تورم واجرايي شدن ماده ۱۲۵ لايحه خدمات كشوري براي بازنشستگان چرا اجرا نمي شود؟

– همسان سازی حقوق را فوری انجام شد چرا طرح همسان سازی سال ۸۸ انجام نمیشود : چون به نفع شما نیست ایا اینطور است


مسئولان قول دادند که در برنامه ششم همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود. وقتی طبق مصوبه مجلس در بند ۳۹ قانون بودجه سال ۸۸، حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری همسان شد برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم این توقع پیش آمد وبا پیگیری ها مصوب شد تا دولت ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش شرکتهای قابل فروش این مبلغ را تامین کند . اما همان سال به طور ناقص انجام شد یعنی از ۱۴ هزار تا ۸۲ هزار تومان به حقوق ها اضافه شد اما همان زمان هم اعتراض شد. قول داده شده در برنامه ششم این کار انجام شود.

– باسلام شما اگر به فکر بازنشستگان هستید حقوق آنان را سه روز جلوتر بیندازید تا به مشکل بر نخورند

– – سلام اقای بیات اولا این دیر کرد عقب ماندگی حقوق پرداخت میکنید یا نه فکر کنم نزدیک پانزده روز میشه و باید این پانزده رو جبران بشه

– با سلام علت عدم پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان چیست؟

–  سلام اقا این چه وضعی است، چرا حقوق ها اینقدر دیر به دیر پرداخت میشود ؟ هر ماه سه روز تاخیر ، در کل ۲۰۱۵ روز حقوق ما خورده میشود . این حق الناس نیست ؟

– سلام حقوق ماهمیشه پنجم ویا ششم ماه بعد واریز میشد دوماه است میگویند طرح هماهنگ پرداخت میباشد وبیستم ماه بعد پرداخت میشود آیا این عمل صحیح است.؟ باتشکر


سازمان تامین اجتماعی در سال های قبل براساس حروف الفبا حقوق دریافت می کردند یعنی ۲۰ روز جلوتر. الان روش تغییر کرد و از ۱۷ تا ۲۷ هر ماه همه بازنشسته ها حقوق دریافت می کنند. الان ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازنشسته داریم و در همین تاریخ دریافت می کنند. نگرانی ما برای کسانی بود که از بانک رفاه وام گرفته بودند اما با صحبت هایی که شد فعلا جریمه دیرکرد از بازنشستگان دریافت نمی شود.الان تغییر روش در پرداخت ها شده و از سال بعد دیگر هیچ مشکلی برای در و زود پرداخت شدن حقوق ها نداریم.

– سلام ایا سال ۹۵سن بازنشستگی ۶۰سال است یا طبق برنامه ششم ۶ماه اضافه میشه وایا کسی که مهرماه ۹۵به سن ۶۰میرسه و ۲۰سال سابقه پرداخت بیمه داره بازنشست میشه یا باید ۶ماه دیگه حق بیمه پرداخت کند؟ممنون


من نمایندگان بازنشستگان هستم اما تا آنجا که می دانم  موضوع افزایش سن بازشنستگی فعلا منتفی است و در برنامه ششم هم نیامده است.

– یعنی منی که الان ۲۸سالمه و ۱۰ سال سابقه کاردارم و و در اصل ۴۸ سالگی ۳۰ سالم پر میشه باید ۱۲ سال اضافه پول بریزم تا بازنشست بشم؟؟


برای برخی شغلهای سخت و زیانبار که اصلا شرایط خاص خودش مطرح است اما اگر کسی ۳۰ سال تمام بیمه پرداخت کرد با ۵۰ سال هم امکان بازنشستگی دارد.

– سلام من درسال۸۵ با۶۰سال سن و۱۱سال سابقه بازنشسته شدم.اکنون دریافتی من ۴۰۰ هزارتومان شده بعداز۹ سال کاری ازمن دیگه توی این سن ازمن برنمیاد.تامین اجتماعی ازافرادی مثل من تعهدگرفته که حق اعتراض نداریددرضمن دچاربیماری قلبی هم هستم.ایا اضافه حقوق شامل حال بازنشستگانی مثل من هم میشه.یاماهمیشه بایدکمترین دریافتی رو داشته باشیم؟؟؟؟


این مصوبه مجلس برای کسانی است که با سن بالا خودشان را بیمه کردند مثلا ۵۰ ساله هایی هستند که با پرداخت ۱۰ سال حق بیمه بازنشست شدند که آنها ۱۰ روز حقوق دریافت می کنند. چون هرکس براساس داده باید حقوق دریافت می کند که زیر حداقل ها را دریافت می کنند و ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی شامل آنها نمی شود. ما پیگیر هستیم اما نیاز به قانون دارد.

– سال بعد چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می  شود؟

افزایش حقوق بازنشستگی با دو روش است یکی ماده ۴۱ قانون کارو ۱۱۱ تامین اجتماعی که اعلام کرده حداقل حقوق یک بازنشسته نباید از حداقل حقوق یک کارگر کمتر باشد.همه ساله برای افزایش حقوق این بحث ها در شورای عاای کار وجود دارد.یک روش برای افرادی که ۷ برابر حداقل حقوق دریافت می کنند  است که در ماده ۹۶ آمده سازمان موظف است براساس اعلام نرخ تورم اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار و هزینه های زندگی حقوق بازنشستگان را افزایش دهد. اما معمولا در این دو سال حتی بیش از نرخ تورم بوده است.



وام

آبان ماه امسال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آغاز پرداخت وام قرض الحسنه ۲ میلیون تومانی به مستمری بگیران و بیمه شدگان این سازمان خبر داد اما بازنشستگان بیشماری در دریافت آن مشکل دارند.


سوال

پاسخ

  – چرا مسئولین بانک رفاه به بازنشستگان وام نمی دهند؟ چرا وام ۲ میلیونی را از طریق سایت ثبت نام نمی کنند بعد از ۳۰ سال برویم و درصف وام ۲ میلیونی سر و دستمان بشکند این چه وضعی است ؟

یک وامی که به بازنشستگان پرداخت می شود  از طریق تسهیلات بانک رفاه پرداخت می شود و سال قبل ۵۰ هزار فقره پرداخت شد.

خود سازمان هم وامی دارد که به بازنشستگان پرداخت می شود اما این تسهیلات محدود است چون ما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازنشسته داریم که امکان پرداخت وام به همه در یک سال وجود ندارد و این کاملا طبیعی است.


– وام ۳ میلیون تومانی به من و امثال من که حداقل بگیر هستیم اصلا نرسید یعنی شعبه ۲۴ تامین اجتماعی گفت هنوز به ما ابلاع نشده که فرم بدیم ثبت نام کنید حالا این کارتها بر چه مبنایی به بازنشستگانی چون ما میرسد؟ لطفا دقیقا بفرمائید اطلاع رسانی شودحداقل در دوره شما اینقدر تبعیض نشود سال ۸۵ بازنشسته شدم تا بحال نتوانستم یک ریال هم وام بگیرم

– وام سه میلیون تومانی که اعلام شده و انهم طی یک مرحله و با خیل عظیم متقاضی و با قرعه کشی به تعداد ۴۰ نفر پرداخت شد و اعلام نمودند که بودجه تمام شد باید منتظر اعلام مجدد باشید و …….. دوم اینکه موضوع افزایش حقوق بازنشستگان به کجا انجامید چند درصد اضافه خواهد شد


اولویت پرداخت وام برای کسانی است که کف حقوق را دریافت می کنند یا بیماران . هراستان هم سرانه ای دارد که باید پرداخت کند و ما هم قبول داریم کم است اما فعلا همین بودجه وجود دارد.

قبول داریم که متقاضس زیاد است و مبلغ آن همان ۲ میلیون تومان است نه ۳ هزار تومان.


بیمه تکمیلی

آذر ماه امسال بیمه تکیملی بازنشستکان برای پنجمین سال متوالی ثبت نام کرد اما امسال به دلیل افزایش تعرفه‌های درمانی، این مبلغ به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. به موجب این قرارداد سقف تعهدات بیمه برای اعمال جراحی تخصصی و همچنین بستری و ارائه خدمات به بیماران خاص ۱۰ میلیون تومان و بستری و جراحی های عمومی پنج میلیون تومان و خدمات پاراکلینیکی نیز از سه تا ۵ میلیون تومان اختصاص یافته است.


سوال

پاسخ

– سلام.من بازنشسته همکار سازمان هستم. سال ها بيمه تکميلي از من کسر شده اما هزينه اي که بابت دندانپزشکي و عينک پرداخت مي شود تناسبي با هزينه کرد ما ندارد. بهتر است براي بويژه هزينه هاي دندانپزشکي ترتيب مناسب تري اتخاذ شود.


خیلی این مورد ضروری است اما این خدمات نیاز به این دارد که بازنشستگان مبلغ بیشتری پرداخت کنند چون الان ۲۸ هزار تومان پرداخت می کنند اما وقتی حداقل حقوق را می گیرند امکان پرداخت بیشتر ندارند .برای همین  بیشتر در مورد جراحی های سخت و آب مروارید کار کردیم.

  –  سلام موضوعی که مطرح میکنم در خصوص بیمه تکمیلی کارمندان بازنشسته تامین اجتماعی است. چگونه است بیمه تکمیلی کانون بازنشستگان اداره کار و امور اجتماعی که استخدام سازمان تامین اجتماعی هم نبوده اند از بیمه تکمیلی با آپشن های مناسب برخوردار هستند اما کارکنان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی باید از بیمه تکمیلی سطح پایین استفاده نمایند. چرا این موضوع با توجه به اعتراضات گسترده رسیدگی نمی شود. چرا سازمان تامین اجتماعی مانند سازمان خدمات در مانی نیروهای مسلح بیمه تکمیلی مستقل از هر شرکت بیمه گری با توجه به منابع وسیعی که در اختیار دارد اقدام نمی نماید.چرا برای یکبار هم که شده یک قانون یکسان برای بازنشستگان کل کشور تدوین نمی شود مگر کارکنان تامین اجتماعی از کشور دیگری هستند.


سازمان تامین اجتماعی در تمام شهرها بیمارستان های تحت تملک دارد که در تمام خدمات آنها رایگان است. اما چون خدمات در این مراکز محدود است بیمارستان های دیگر امکان پذیرش دارند و الان ۵ دوره  است که بیمه تکمیلی بازنشستگان انجام می شود. دو سال با بیمه دی بود و الان با آتیه سازان حافظ است .

در سال ۹۲- ۹۳ سازمان ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کرد تا بخش سرانه پرداختی بیمه شدگان را کم کنیم.الان در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی فرانشیز حذف شده است.

– من اگر بیمه عمر نخواهم چکار باید بکنم که مبلغی از من کم نشود؟

الان دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی داریم که آنها را پوشش عمر هم کردیم .با کمک سازمان مبلغ بیمه عمر که حدود ۳۸ هزار تومان بود الان بازنشسته حدود ۳ هزار تومان پرداخت می کند و باقی را سازمان می دهد.


– چرا هزینه فوت پرداخت نمی شود؟

۳ میلیون تومان به بازماندگان کسانیکه بمیه عمر دارند پرداخت  می شود البته تاریخ بیمه از آذر ۹۵ تا آبان ۹۵ است.


– بیمه تکمیلی برای همه اجباری است چون من بیمه پسرم هستم.

از ابتدای قرداد افرادی که در لیست بودند را تحت پوشش قرار دادیم و برای سایرین هم ۳ ماه فرصت دادیم و محدودیتی نبود که اجباری باشد.برای انصراف هم ۳ ماه فرصت دادیم.



عیدی

عیدی بازنشستگان براساس حروف الفبا در حال پرداخت است اما کسانی که از سایر بانکها به جز بانک رفاه حقوق می گیرند روز ۱۱ اسفند دریافت می کنند.


سوال

پاسخ

– چرا با عیدی مانند کارمندهای دولت به ما بن نمی دهند؟

بن بازنشستگان یک ردیف اعتبار دارد که ماهی ۳۵ هزار تومان است و هرماه روی حقوق آنها پرداخت می شود.


– بن خرید کالا برای چه کسانی است؟

از ۲۰ اسفندمستمری بگیران با مراجعه با بانک رفاه می توانند این کارت را تهیه کنند که تا۴ برار مستمری آنها شارژ شده تا اماکن خرید از فروشگاهها را داشته باشند وبازپرداخت آن یک ساله است.


منبع:خبرآنلاین



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.