نرم افزارحسابداری صدگان

مقررات کد رهگیری در معاملات مسکن

0 903

حسابداراپ

برای جلوگیری از کلاهبرداری و فروش چند باره یک ملک، اتحادیه ثبت معاملات در رایانه و ایجاد کد رهگیری و مهر دیجیتال را اجباری کرد، بر این اساس برای هر ملک یک کد رهگیری تعریف شده و در سراسر کشور این کد قابل پیگیری است.


به گزارش فارس، اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی را معتبر می‌دانند که حتماً در متن مبایعه‌نامه کد رهگیری صادر شده باشد. از طرف دیگر بی‌توجهی نسبت به دریافت کد رهگیری توسط برخی از خریداران یا مستأجران و عدم تفاهم با مالک و در نتیجه درخواست برای فسخ قرارداد به دلیل عدم برخورداری سند از کد رهگیری، زمینه‌ساز مشکل دیگری خواهد شد.

اعتبار حاصل از کدرهگیری برای معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بیش از ارزش کدرهگیری برای قراردادهای اجاره است.

گاهی دریافت کدرهگیری با تأخیر روبه‌رو می‌شود. اما به خریداران و حتی مستأجران توصیه می‌شود که آنها در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان کدرهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند به راحتی از کنار این مسئله عبور نکنند، بلکه دنبال پیگیری باشند تا هرچه سریع‌تر کدرهگیری را دریافت کنند.

خریدار و فروشنده باید با امنیت خاطر اقدام به انجام معامله کنند و این امر از طریق ارتباط با سامانه ثبت محقق می‌شود، به این صورت که با وارد کردن پلاک ثبتی می‌توان از شرایط سند مطلع شد. این امر از بروز تخلفات جلوگیری می‌کند و از طریق ارتباط با سازمان ثبت احوال هویت فرد را شناسایی و از جعل جلوگیری می‌شود.

همچنین افراد می‌توانند هنگام خرید، با استعلام از شهرداری از واقع شدن ملک در طرح‌هایی مانند مترو، فضای سبز و… آگاهی پیدا کنند.

با استفاده از این طرح می‌توان از میزان بدهی صاحب ملک به بانک مطلع شد، میزان بدهی مالیاتی صاحب ملک نیز از طریق سامانه ثبت معاملات ملکی قابل تشخیص است.

پندار سیستم

در کنار سامانه ثبت معاملات املاک، جعبه سیاهی وجود دارد، که در زمانی که مشاور املاک با رمز عبور و شناسه صنفی خود وارد سامانه می‌شود. هرگونه استعلامی که توسط وی انجام شود،‌ در سامانه به ثبت می‌رسد.

*
سند ملکی دو نوع است؛ سند عادی و سند ثبتی
اگر ملک هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، سامانه آن را به عنوان یک معامله سالم ثبت کرده و برای آن کدرهگیری صادر می‌کند. سند ملکی دو نوع است؛ سند عادی و سند ثبتی در گذشته سند عادی را همه می‌توانستند بنویسند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده بود، بنابراین با طرح کد رهگیری املاک و مستغلات ساماندهی شد.

در صورتی که معاملات انجام شده دارای کد رهگیری نباشد، وزارت اقتصاد برای آنها مفاصا حساب مالیاتی صادر نمی‌کند.

با استفاده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات رسیدگی به شکایات نیاز به نامه‌‌نگاری ندارد، به صورتی که اگر بنگاهداری شاکی داشته باشد، توسط اتحادیه مشاوران املاک حق‌انتفاع از او گرفته می‌شود.

بسیاری از معاملات مغشوش و مخدوش که منجر به ایجاد شرایط مساعد برای کلاهبرداری می‌شود، بیشتر در بنگاه‌‌های املاکی که پروانه کسب ندارند و کدرهگیری از اتحادیه نگرفته‌اند، انجام می‌شود.

آمار به دست آمده از میزان جرایم کلاهبرداری در زمینه معاملات ملکی، نشان می‌دهد، این نوع معاملات در بنگاه‌هایی که کدرهگیری ندارند، آن را در برگه‌های معاملاتی قید نکرده‌اند، انجام شده است. برای خرید ملک به مشاوران املاک که دارای کدرهگیری از اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌باشند، مراجعه کنید این کار باعث خواهد شد، در مدت زمانی که تا تنظیم سند قطعی، فرصت مانده است معاملات معارض (در تعارض) کاهش یابد.

برای بررسی اطمینان از صحت کدرهگیری قرارداد خود می‌توانید با وارد کردن کد ملی و کدرهگیری قرارداد در سایت ساماندهی معاملات املاک و مستغلات کشور مربوط به اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران استعلام خود را صورت دهید.

مشاوران املاک و خریداران باید دقت کنند کد رهگیری براساس کدپستی ملک صادر می‌شود و اگر فروشنده کدپستی ملک دیگری را به بنگاه اعلام کند کد ثبت شده مربوط به ملک مورد معامله نخواهد بود و زمینه کلاهبرداری وجود می‌آید.

* کدپستی درست ثبت نشده باشد، امکان کلاهبرداری وجود دارد
فقط در صورتی که کدپستی به صورت درست ثبت نشده باشد امکان کلاهبرداری و فروش آپارتمان به فرد دیگری است. باید هنگام تنظیم مبایعه‌نامه خریدار به دقت مفاد قرارداد (آدرس. کدپستی. پلاک ثبتی و طبقه) را که ثبت شده، رویت و سپس اقدام به امضا نماید.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.