نرم افزارحسابداری صدگان

معرفی اوراق جدید مالی:اوراق صکوک منفعت

0 890

حسابداراپ

تصمیم هایی در خصوص معرفی اوراق جدید مالی گرفته شد.  اوراق «صکوک منفعت» به اتکاء درآمدها و منافع حاصل از دارایی های دولتی و غیردولتی منتشر میشود.


پندار سیستم

وزیر امور اقتصادی و دارایی ارزش اموال و دارایی های در اختیار دولت را بیش از ۱۲ هزار بیلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با وجود این رقم دولت هنوز با مشکل های زیادی روبروست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا،«علی طیب نیا» عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی کشور در محل این وزارتخانه افزود: از اموال و دارایی های دولت به شیوه مطلوب استفاده نمی شود و این موضوع از عوامل بروز مشکل برای دولت است.
وی طرح مولدسازی دارایی های دولت را یکی از پروژه هایی دانست که به دولت کمک می کند اطلاعات دقیق از اموال و دارایی های خود داشته باشد و بتواند بر اساس آن برنامه ریزی درستی انجام دهد.
طیب نیا تایید کرد اکنون بسیاری از دستگاه های اجرایی کشور اموال زائد فراوانی در اختیار دارند اما شماری دیگر برای در اختیار داشتن این اموال به پرداخت اجاره ناگزیرند و این نشان می دهد مدیریت درستی در اموال دولت وجود ندارد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از اثرهای مثبت مولدسازی اموال دولت را استفاده درست و مناسب از این اموال برشمرد و اضافه کرد: مولدسازی اموال دولت پایه ای برای انتشار اوراق بهادار خواهد بود.
وی، یکی از شاخص های دست یابی به رشد اقتصادی کشورها را استفاده از اموال و دارایی های دولتی به عنوان سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از شیوه های استفاده از دارایی ها برای ایجاد درآمد و تامین مالی مولد این است که آنها پایه انتشار اوراق بهادار قرار داده شوند.

** انتشار اوراق «صکوک منفعت»
وی با اعلام اینکه در جلسه امروز شورای عالی بورس، تصمیم هایی در خصوص معرفی اوراق جدید مالی گرفته شد، از انتشار اوراق «صکوک منفعت» به اتکاء درآمدها و منافع حاصل از دارایی های دولتی و غیردولتی خبر داد.
طیب نیا با بیان اینکه امسال به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه بر اموال و دارایی ها، دولت برای تامین صکوک با مشکل مواجه بود، دلیل این امر را در اختیار نداشتن اطلاعات موثق از اموال و دارایی های دولت بیان کرد.
وی افزود: طرح مولدسازی دارایی های دولت فقط به معنای ثبت مقدار و ارزش دارایی ها نیست، بلکه ما باید قادر باشیم دارایی ها را به گونه موثر مدیریت کنیم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اکنون و با هدف استفاده از اموال غیرمنقول و دارایی های دولت، در حال تهیه لایحه مدیریت یکپارچه و کارآمد دارایی های دولت هستیم تا در قالب آن بتوان برای افزایش کارآیی، از شیوه های مختلفی برای مدیریت دارایی ها استفاده کرد.
طیب نیا اضافه کرد: طرح مولدسازی اموال و دارایی های دولت فقط به دنبال ثبت این اموال نیست بلکه نسبت به ارزشگذاری این اموال در مرحله نخست و سپس مدیریت موثر بر آنها در گام دوم اقدام می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد کرد: کشور در آینده به سویی برود که بهره بردارانی از اموال و دارایی های دولت آنها را به عنوان اجاره در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر میزان اجاره این اموال در بودجه سنواتی آنها لحاظ شود.
طیب نیا گفت: اجرای این سند و پرداخت اجاره در قبال بهره برداری از اموال و دارایی دولت باعث می شود از این اموال استفاده بهینه شود.
مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه های اجرایی کشور با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون حقوقی رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.