- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

عدم‌تحمیل فشار مضاعف مالیاتی به مردم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: با اجرای قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم [1] از ابتدای سال ۹۵ قرار نیست به مودیانی که در حال حاضر مالیات می دهند فشار مضاعف وارد شود.


سیدکامل تقوی نژاد امروز در جمع اعضای جامعه حسابداری ایران با اشاره به اجرای قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال ۹۵ افزود: در برخی از محافل، این ذهنیت بوجود آمده که با اجرای این قانون قرار است در سال آینده به مودیان مالیاتی شوک وارد و فشار مضاعفی به مردم در جهت کسری بودجه دولت تحمیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: این موضوع درست نیست بلکه قرار است منابع و پایه های جدید مالیاتی که تاکنون مالیات نمی دادند شناسایی شوند و از آنها مالیات گرفته شود. قرار است با راهکارهای جدید از واحدها و اصنافی که به هر دلیل از دادن مالیات اجتناب می کردند و یا فرار مالیاتی داشتند مالیات وصول شود.

وی با تاکید بر اینکه در این سازمان به دنبال تحقق عدالت واقعی و نه شعاری هستیم، گفت: مردم باید احساس کنند که همه اصناف، گروه ها و مشمولان نظام مالیاتی، مالیات خود را می دهند. همچنین نحوه مصرف درآمدها در کشور نیز باید براساس عدالت باشد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نگاه این است که مردم با ما با صداقت و راستگویی برخورد می‌کنند، گفت: به همین خاطر اعلام کرده ایم که هر صنف یا هر فردی به سازمان مالیاتی اعلام کند که صندوق فروش را در واحد خود کار گذاشته است از نظر ما قابل قبول است و می تواند از معافیت های مصرح در قانون استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آئین نامه های اجرای قانون اصلاح مالیات های مستقیم تدوین شده است، افزود:‌ در کنار اجرای این قانون همچنین در صدد اصلاح قانون نظام مالیاتی ارزش افزوده نیز هستیم که هم اینک در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و بزودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

تقوی نژاد شفاف سازی اطلاعات و داده ها را از دیگر ماموریت های سازمان امور مالیاتی برشمرد و گفت: در این باره نصب صندوق های مکانیزه فروش را به صورت جدی در دستور کار داریم. طرح جامع مالیاتی کشور از دیگر طرح هایی است که سازمان امور مالیاتی آن را پیگیری می کند و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا مردم آثار و برکات آن را ببینند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قصد داریم بخشی از فعالیت های خود را برون سپاری کنیم، افزود: در حال حاضر برون سپاری مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر رسمی در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در صدد اجرای کامل قوانین نظام مالیاتی برای همه مشمولان است، در همین باره تاکید ما بر مالیات الکترونیک بخاطر شفافیت و نبود تبعیض بین همه صنوف و مشمولان مالیاتی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تبدیل دفاتر و اسناد سنتی و کاغذی به صورت الکترونیکی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد، افزود: همچنین نگهداری این اسناد به صورت الکترونیکی باعث شفافیت و سرعت در رسیدگی به مالیات اصناف و همچنین استفاده آنها از مشوق ها و معافیت های مالی است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: قانون جدید اصلاح مالیات های مستقیم دارای ضمانت های اجرایی خوبی است. در این قانون برای کسانی که مالیات خود را ابراز نمی کنند و یا فرار مالیاتی دارند جریمه و برخورد کیفری پیش بینی شده است که تا حد زیادی می تواند جلوی این پدیده را بگیرد.

وی اضافه کرد: براساس این قانون درآمدهای ناشی از فعالیت های اقتصادی بنیادها، موسسات و آستان‌ها که در بخش های تولیدی، ‌ صنعتی، ‌ تجاری و بازرگانی فعال هستند مانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه شامل مالیات خواهد بود، با اجرای این قانون شاهد گسترش چتر نظام مالیاتی بر این موسسات و افزایش رقابت سالم اقتصادی میان بنگاه های کشور خواهیم بود.