- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سیستم یکپارچه ای از اموال دولتی وجود ندارد/ارزش دارایی‌های دولت ۱۲ هزار بیلیارد ریال

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که سیستم یکپارچه‌ای از اموال دولتی وجود ندارد، گفت: اموال و دارایی دولت حدود ۱۲ بیلیارد ریال برآورد می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی طیب‌نیا در مراسم رونمایی از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) اظهار داشت: وزارت اقتصاد ۸ پروژه کلیدی داشته که با اجرای کامل این پروژه‌‌ها تحول جدی در نظام اقتصادی ایجاد می‌‌شود.

وی گفت: طرح جامع مالیاتی، نظام نوین گمرکی، بهبود محیط کسب و کار و سامانه خزانه‌داری الکترونیک، سهام عدالت، طرح تحول نظام بانکی و مالی، بستر یکپارچه تبادل الکترونیک و ایجاد سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی از جمله آن است.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه فقدان سیستم یکپارچه و ثبت آماری اموال دولت مشاهده می‌شود، گفت: در حال حاضر اطلاعات درستی از این موضوع نیست و حدود ۱۲ بیلیارد ریال ارزش دارایی‌های دولت در کشور است. این همه اموال در اختیار بوده، اما باز هم با مشکل مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: اکنون افتتاح یک مغازه زیرپله‌ای در میدان امام خمینی، معادل یک خانه ویلایی در شمال شهر و ماشین‌های مدل بالا است، اما اینجا وزارت اقتصاد یک ساختمان عظیم در گران‌قیمت‌ترین جای شهر دارد، اما میزان کارایی آن مطلوب نیست.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نحوه استفاده از دارایی‌های دولت کارآمد نیست و نمی‌تواند به عنوان سرمایه از آن استفاده کند، گفت: به همین علت تفاوت بین کشورهای موفق و ناموفق نوعاً به استفاده از اموال و داشته‌‌ها ارتباط دارد.

وی افزود: هشت پروژه کلیدی در ارکان وزارت اقتصاد در دست اجراست که دو پروژه آن شامل مولدسازی دارایی‌های دولت و خزانه‌داری الکترونیک می‌شود.

وی گفت: امروز از سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی یا سادا رونمایی می‌شود و از این پس ثبت شناسایی اموال دولت از این طریق صورت خواهد گرفت.

وی گفت: متاسفانه در نظام مالی در خصوص دارایی های دولت ترازنامه نداریم این در حالی است که یکی از اقلام ترازنامه میزان دارایی‌هاست البته ما رقمی را تخمین زده‌ایم که هزاران هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود اما پیش‌بینی دقیقی نداریم. هرچند آقای نوبخت در سازمان برنامه‌ریزی دنبال آن هستند.

وی گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این سامانه در مرحله اول دستگاه‌های اجرایی، ملی و استانی و در مرحله بعدی شرکت‌های دولتی و در آخر نهادهای غیر دولتی در این سامانه قرار گیرند.

وی گفت: همچنین در این سامانه سیستم خودروهای دولتی که نود درصد آن تحت وب هستند با عملیاتی شدن این سامانه در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند.

اکرمی در خاتمه اظهار داشت: ما درصددیم تا در نهایت مشخص شود که دولت چه میزان اموال و دارایی دارد اما در این راستا نیازمند حسابداری دقیق با پیش‌زمینه بودجه ریزی هستیم.