نرم افزارحسابداری صدگان

جدال مزدی نماینده کارگران و کارفرمایان

0 717

حسابداراپ

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در حالی از افزایش حقوق کارگران دفاع کرده و سهم افزایش مزد کارگران در قیمت تمام شده را ۱۰ تا ۱۱ درصد عنوان‌ می‌کند که یک مقام مسوول کارفرمایی تاکید دارد هرگونه افزایش دستمزد و فشار بر تولیدکنندگان موجب ریزش نیروهای کار خواهد شد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، ناصر برهانی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل پایین بودن دستمزد کارگران در شهرک‌های صنعتی هیچگونه استقبالی از کار در آنها صورت نمی‌گیرد زیرا کسی با ۷۱۲ هزار تومان قادر به تامین هزینه‌های زندگی نیست که بخواهد هزینه ایاب و ذهاب و حمل و نقل را هم بپردازد.

وی افزایش مزد را موجب کاهش تولید واحدهای تولیدی ندانست و ادامه داد: حداقل حقوق کارگران در سال جاری ۷۱۲ هزار تومان است در صورتی که برابر بررسی‌ها حداقل هزینه معیشت یک خانوار ۴ نفره کارگری، صرفا برای خوراک دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

برهانی با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار، اظهار کرد: بند یک این ماده کارفرمایان را به افزایش حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم رسمی ملزم کرده و بند دوم بر لزوم تامین معیشت خانوار کارگری تاکید کرده است.

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، متذکر شد: در اقتصاد مقاومتی بر تقویت نیروی کار برای بهره مندی از کار تاکید شده در صورتی که وقتی نیروی کار توانمند نباشد نمی‌توان از وی انتظار بهره‌وری داشت.

برهانی در عین حال پیشنهاد کرد که کارفرمایان با دولت پای میز مذاکره بنشینند ولی حقوق کارگران را برای تامین معیشت آنها با رعایت انصاف و عدالت بپردازند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه جمال رزاقی جهرمی، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار روند نزولی سهم بخش مولد کشور طی سالهای ۶۸ تا ۹۰ را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز تولید در کشور دچار بحران است و تولید کنندگان قادر به رقابت نیستند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان توان افزایش دستمزد در چنین شرایطی را ندارند،‌ ابراز امیدواری کرد: در دوران پساتحریم، تولید و تولیدکنندگان مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

رزاقی افزایش ۱۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۴ را موجب افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های کارفرمایان دانست و تاکید کرد: برای افزایش عزت و استقلال کشور باید کالاهای تولیدی خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم تا بتوانیم به کارگران توجه بیشتری داشته باشیم ولی این مساله با افزایش حقوق کارگران و فشار بر تولیدکنندگان ممکن نیست.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به آخرین جلسه شورای عالی کار اشاره کرد و گفت: در این جلسه پیشنهاد شد که کارگران با تشکل های کارگری قرارداد ببندند و در صورت تحقق رشد اقتصادی در همان شغل و حرفه‌ای که مشغول کار هستند از افزایش مزد برخوردار شوند.

به گفته وی، بیش از ۶۰ درصد از اشتغال کارگران در کارگاههای متوسط و کوچک است و سهم دستمزد در آنها کم نیست.

رزاقی در پایان هرگونه افزایش دستمزد و فشار بر تولیدکنندگان را موجب ریزش نیروهای کار دانست و تاکید کرد: در صورتی که تولید جان بگیرد کارگران هم وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.