- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اصلاح نظام مالیاتی و پرداخت بدهی‌ها

جین سهدی
تد کروز به رای‌دهندگان خود قول داده است تا طرح اصلاح مالیاتی خود را اجرا کرده و مالیات بر درآمد را نیز تسهیل کند. جزئیات طرح قانونی این نامزد ریاست‌جمهوری کمی اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد.


لن برمن، رئیس مرکز سیاست مالیات می‌گوید: «طرح وی بسیار ساده‌تر از قانون فعلی است و از سایر طرح‌هایی که دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه پیشنهاد کرده‌اند و بررسی کرده‌ایم، ساده‌تر است.»  این به آن دلیل است که کروز می‌خواهد نرخ مالیات واحدی بر دستمزدها و حقوق‌ها وضع کند و از شر بیشتر مشکلات مالیاتی خلاص شود و مالیات‌هایی نظیر مالیات تجاری و پرداختی (payroll) (مالیاتی ایالتی که کارفرما براساس دستمزد یا حقوق کارکنان می‌پردازد) را با یک نرخ واحد جایگزین کند.

هر چند برای طرح کروز راه درازی در پیش است و می‌تواند منجر به افزایش و انفجار بدهی ملی ایالات‌متحده در طول زمان شود، مگر آنکه به‌طور غیر‌واقعی کاهش مخارج عظیمی در آن دوره صورت بگیرد. مرکز سیاست مالیات برآورد می‌کند که طرح کروز در طول یک دهه حداقل ۶/ ۸ تریلیون دلار به کسری بودجه دامن می‌زند و در صورت تداوم در دهه دوم بیش از ۱۲ تریلیون دلار کسری بودجه به‌دنبال خواهد داشت.  یکی از موارد دیگر در مورد طرح کروز این است که رقیبانش می‌گویند این طرح به شکل نامتناسبی به سود ثروتمندان است. در زیر به جزئیات کلیدی طرح این سناتور تگزاس پرداخته می‌شود.

نرخ مالیات بر درآمد یکسان ۱۰ درصدی
کروز می‌‌خواهد هفت نرخ مالیات فعلی را با نرخ واحد ۱۰ درصدی جایگزین کند. او مقدار مالیات استاندارد را برای مجردها از ۶ هزار دلار به ۱۰ هزار دلار و برای متاهل‌ها از ۱۲ هزار و ۶۰۰ دلار به ۲۰ هزار دلار رسانده و معافیت‌های فردی را نیز به ۴ هزار دلار به‌ازای هر نفر خواهد رساند.

حذف چند مالیات عمده
کروز مالیات‌های پرداختی (payroll)، مالیات حداقل جایگزین، مالیات بر املاک راکه توسط اوباماکر (obamaCare) و مالیات سازمانی ایجاد شده بود، لغو می‌کند.

تغییر در چگونگی مالیات‌ستانی از کسب‌و‌کارها
کروز می‌خواهد به جای مالیات سازمانی، نرخ مالیات یکسانی برای کسب‌و‌کارها به میزان ۱۶ درصد در نظر بگیرد و آن را بر فروش آنها با کسر خرید آن کسب‌و‌کارها از دیگر صنایع، لحاظ می‌کند.  اگر چه کروز به اینکه کار وی قانون مالیات بر ارزش افزوده خوانده می‌شود، اعتراض دارد؛ اما آن چیزی است که مرکز مالیات آن را به این نام می‌خواند.

اثرات اقتصادی
طبق یافته‌های مرکز مالیات، عناصر فراوانی وجود دارد که موجب می‌شود طرح کروز به اقتصاد آمریکا سود برساند. بنا به گزارش مرکز سیاست مالیات، لغو مالیات‌های سازمانی و مالیات بر دستمزدها موجب می‌شود نرخ مالیات بر درآمد به‌طور معناداری به طور فردی کاهش یابد و انگیزه برای کار و سرمایه‌گذاری در صورت عدم تغییر نرخ بهره، افزایش یابد. در ضمن این طرح بیشتر گریزهای مالیاتی را در زمینه تخصیص سرمایه رفع می‌کند؛ اما باید مراقب بود که تمام این اثرات خوب می‌توانند با کاهش مخارج فدرال تضعیف شوند. این کار موجب افزایش بار بدهی بالای ملی ایالات‌متحده می‌شود.  ستاد انتخاباتی کروز پاسخی به مرکز سیاست مالیات در مورد انتشار این گزارش نداده است.

منبع: CNNMoney