- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نحوه ارسال درخواست معافیت مالیاتی در سال مالی ۹۴

 با عنایت به اینکه «خدمات تخصصي تعمير و نگهداري مرتبط با كالاهاي  دانش ینیان»، فروش «دانش ‌فني و فناوري» مرتبط با فهرست كالاها/خدمات دانش‌بنيان، و «خدمات طراحي مهندسي» مرتبط با كالاها/خدمات دانش‌بنيان نیز از معافیتهای مالیاتی برخوردار  است.


شرکتها و موسسات دانش بنیان جهت ارسال تقاضای استفاده از معافیت مالیاتی ماده ۳  قانون [1] در سال مالی ۱۳۹۴، لازم است از یک بهمن ماه به کارتابل خود (در سامانه ثبت اطلاعاتwww.reg.daneshbonyan.ir) مراجعه نموده و اطلاعات زیر را در قسمت “ثبت اطلاعات” تکمیل و یا به روز رسانی نمایند. شرکت پس از به روزرسانی و درج اطلاعات بایستی از قسمت “ارسال درخواست معافیت مالیاتی” و کلیک روی دکمه “ارسال نهایی” درخواست خود را ارسال نماید. شایان ذکر است که مسئولیت عدم درج اطلاعات درست و یا به روزرسانی اطلاعات بر عهده شرکت خواهد بود.

اطلاعات مربوط به درخواست معافیت مالیاتی

فیلدهای مهم

مشخصات کلی شرکت

نشانی(آدرس قانونی شرکت مندرج در اظهارنامه مالیاتی)/ شماره تماس/ کد اقتصادی / شماره رابط/ نام و نام خانوادگی رابط/

هیات مدیره

به روزرسانی اطلاعات مدیرعامل و هئیت مدیره

وضعیت استقرار

محل استقرار کنونی شرکت در پارک علم و فناوری، شهرک صنعتی و …

اطلاعات مالی

به روز رسانی اطلاعات مالی/ اطلاعات مالیاتی (نام حسابرس، مدیرمالی،‌ سیستم حسابداری، معافیتها و…)

بارگذاری اسناد

تعهدنامه اخذ معافیت مالیاتی شرکتها و موسسات دانش بنیان/ تعهدنامه دارا بودن نظام نامه مالی مشخص

 

 

به روز رسانی اطلاعات کالا/ خدمت:

شرکت در زمان ثبت کالا و خدمات دانش بنیان خود در کارتابل لازم است به نکات زیر نیز توجه نمایند:

شرکت لازم است در ابتدا از طریق منوی ثبت اطلاعات به قسمت کالا و خدمات ارزیابی شده مراجعه نموده و وضعیت کالا و خدمات تایید شده و یا عدم تایید شده خود را مشاهده نماید. سپس با توجه به وضعیت کالاها و خدمات خود هرگونه تغییر شامل موارد زیر را از طریق کارتابل خود اعلام نماید:

۱-      صحت نام تجاری کالا/خدمات: با توجه به اینکه کالا/خدمت اعلام شده به سازمان امور مالیاتی، نام تجاری کالا/خدمات دانش بنیان می‌باشد که صراحتا در فاکتور فروش و یا قرارداد شرکت آورده شده است، نام تجاری اعلام شده در کارتابل شرکت باید نام تجاری کامل و دقیقی باشد که در فاکتورها و یا قرارداد فروش کالا/خدمات دانش بنیان تایید شده باشد. در صورتی که نام تجاری محصولات شرکت در قسمت کالا و خدمات ارزیابی شده با مشکل مواجه می­باشد، شرکت لازم است با توجه به کالای ارزیابی شده مجدد اطلاعات محصول مدنظر خود را تکمیل نماید.

نمونه هایی از  نام تجاری به صورت زیر می­باشد:

·  موضوع قرارداد: طراحی و ساخت شبیه ساز مسابقات چند نفره، شماره قرارداد ۴۰۰۰۵۷/ل  مورخ ۰۴/۱۰/۱۳۹۴. (نحوه اعلام قراردادها)

·  پست کمپکت روغنی در مدل های ۲۵، ۵۰، ۱۶۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۱۵، ۴۰۰ و ظرفیت­های ۱۱kv ، ۱۹kv ، ۲۳kv ، ۴۰kv . (نحوه اعلام نام تجاری)

·  ماورا (SIEM) به همراه نصب و پشتیبانی ماورا (SIEM) (نحوه اعلام نام تجاری)

۲-     کالا/ خدمات دانش بنيان جديد: کالاها/خدمات دانش بنیان جدید شرکت کالا و خدمتی است که در سال مالی ۱۳۹۴ به فروش رسیده و در ارزیابی اولیه شرکت توسط کارگزار بررسی نگردیده است. شایان ذکر است که کالاها/خدماتي جدید باید به فروش رسیده و سایر معیارهای محصولات دانش بنیان (از جمله معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان و شرط دانش فني) را نیز داشته باشد. لذا در صورتی که شرکت کالا و خدمت دانش بنیان جدیدی دارد که در قسمت کالا و خدمت ارزیابی شده درج نگردیده است لازم است در این قسمت به طور کامل ذکر نماید.

۳-      زیرسیستم ها و قطعات محصولات دانش بنیان که به صورت مجزا تولید و به فروش رسیده است: نام تجاری قطعات و زیرسیستم­های کالاها/خدمات دانش بنیان که به صورت مجزا تولید و در فاکتورهای مجزا به فروش می رسد، ‌در صورتی که حائز شرایط آیین نامه ارزیابی ‌باشد (معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان و شرط دانش فني)، باید منطبق با قراردادها یا فاکتورهای فروش در قسمت کالا و خدمت ارزیابی شده آورده  شود.

۴-      خدمات مرتبط با محصولات دانش بنیان: با عنایت به اینکه «خدمات تخصصي تعمير و نگهداري مرتبط با كالاهاي  دانش ینیان»، فروش «دانش ‌فني و فناوري» مرتبط با فهرست كالاها/خدمات دانش‌بنيان، و «خدمات طراحي مهندسي» مرتبط با كالاها/خدمات دانش‌بنيان نیز از معافیتهای مالیاتی برخوردار  است، شرکتهایی که به صورت مجزا این خدمات را  ارائه می‌دهد، ضروری است نام تجاری این خدمات را نیز به طور دقیق در قسمت کالا و خدمت ارزیابی شده ذکر نمایند. لازم به توضیح است که خدمات باید به فروش رسیده باشد و شرایط سه گانه کالاها/خدمات دانش بنیان و شرط دانش فنی مندرج در آیین نامه ارزیابی را داشته باشد.

شایان ذکر است که نیازی به ثبت اطلاعات محصولات تایید شده شرکت که شامل موارد فوق نیز نمی­شود، نبوده و کالا/ خدمات ثبت شده شرکت که در گذشته نیز در کارتابل شرکت وجود دارد، لازم است حذف شود.

نکات مهم:

۱-       لطفا قبل از ارسال اطلاعات مالیاتی خود، به توضیحات مندرج در سایت شرکتها و موسسات دانش بنیان توجه فرمایید.

۲-       لازم است تمامی اطلاعات تکمیل شده در فرآیندهای درخواست معافیت مالیاتی ماده (۳) قانون به تایید مدیرعامل شرکت رسیده باشد.

۳-      شرکت و موسسات متقاضی لازم است “تعهدنامه اخذ معافیتهای مالیاتی به شرکتها و موسسات دانش بنیان موضوع ماده (۳) قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان”  و “تعهدنامه دارا بودن نظام مالی” را از سامانه دریافت نموده و پس از امضا ومهر نمودن قسمتهای مشخص در قسمت “بارگذاری اسناد”، ‌بارگذاری نمایند.

معیارهای سه گانه محصولات دانش بنیان عبارت است از:

۱- در حوزه فناوری های بالا و متوسط به بالا باشد.

۲-دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه هدفمند توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد. همچنین برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، تحقیق و توسعه باید به صورت مداوم انجام شود.

۳-عمده ارزش افزوده آن کالا/خدمات، ناشی از دانش فنی و نوآوری فناورانه باشد.

 منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری