نرم افزارحسابداری صدگان

مزیت‌های بازگشایی سوئیفت برای بازار سرمایه

0 670

حسابداراپ

 

با گشایش سوئیفت، ارز به نظام بانکی تزریق می شود که باعث ورود دلار به بازار و همچنین تثبیت نرخ ارز خواهد شد.


به گزارش ایسنا، فرهاد رمضان، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه اجرایی شدن برجام با توجه به نوع آزادسازی تحریم‌های اقتصادی، آثار متفاوتی را در اقتصاد و بازارهای مختلف کشور از جمله بازار سرمایه دارد، گفت: آزادی مبادلات بانکی از نتایج مثبت اجرایی شدن برجام است.

وی با اشاره به رفع تحریم سوئیفت گفت: با این اتفاق مبادله وجه بین بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که در عرصه صادرات و واردات فعالیت می‌کنند نیز آسان می شود، در نتیجه هزینه انتقال ارز منطقی و مشخص خواهد شد و مشکلات و معضلات این گروه از شرکت‌ها حل می‌شود.

وی نتیجه دیگر این آزادسازی را تغییر در هزینه‌های نقل و انتقال وجوه دانست و اظهار کرد: در چنین حالتی انتقال وجه در بنگاه‌های اقتصادی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و از سوی دیگر نیز موجب خواهد شد تا مواد اولیه با قیمت پایین‌تری به‌دست مصرف‌کننده ‌برسد.

رمضان با تاکید بر اینکه زمانی که انتقال وجه با سهولت انجام شود، برگشت پول نیز به سیستم بانکی در داخل کشور با سرعت بالاتری انجام می شود، ادامه داد: این اتفاق موجب کاهش هزینه‌های بنگاه‌ها خواهد شد که همه این موارد روی بهای تمام شده محصولات بنگاه‌ها موثر است.

پندار سیستم

وی درباره دیگر مزیت های این اتفاق گفت: با گشایش سوئیفت، ارز به نظام بانکی تزریق می شود که باعث ورود دلار به بازار و همچنین تثبیت نرخ ارز خواهد شد.

رمضان معتقد است در چنین مواردی پایین بودن یا بالا بودن قیمت دلار اصلا مطرح نیست، بلکه تنها ثبات آن مدنظر است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ثبات نرخ ارز در کوتاه‌مدت و بلندمدت در بسیاری از مبادله‌ها موثر است، بیان کرد: بسیاری از تبادلات مالی شرکت‌ها بر پایه ارز شکل می‌گیرد و نوسان نرخ این ارز موجب مشکلاتی در معاملات آنها خواهد شد و افزایش هزینه های تمام شده را برای بنگاه های اقتصادی به همراه دارد.

وی یکی دیگر از نتایج مهم برجام را ایجاد فضای رقابتی دانست و بیان کرد: هنگامی که تحریم‌های بین‌المللی برداشته شود، بنگاه‌های داخلی نیز در فضای رقابتی بزرگتری قرار می‌گیرند و همچنین شرایطی فراهم می‌شود تا فناوری‌های نوین نیز به کشور وارد شود.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، رمضان در ادامه بیان کرد: در حال‌حاضر بسیاری از شرکت‌ها با مشقت بسیار، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات خود را از خارج کشور تامین می‌کنند و در برخی موارد مشاهده می‌شود به دلیل تحریم‌ها چند ماه کارخانه‌ای معطل می‌ماند یا تعطیل می‌شود تا قطعه یا ماشین مورد نیاز آن به ایران وارد شود. وقتی چنین مسائلی از میان برود، عملا توقف تولید و هزینه‌های جذب در شرکت‌های صنعتی به حداقل خود می‌رسد.

وی بهبود وضعیت صنایع را موثر بر بازار سرمایه و شاخص‌های بورس دانست و بیان کرد: بورس دماسنج اقتصاد و صنعت کشور است و با رونق صنایع و رفع مشکلات، بازار سرمایه نیز به آرامش می‌رسد و افزایش سودآوری در بنگاه های اقتصادی، رشدی ادامه دار و با ثبات را برای شاخص های این بازار به همراه خواهد داشت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.