نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات بازدارنده رفتارهای غیراقتصادی دولت‌ها است

0 582

حسابداراپ

یک کارشناس اقتصادی گفت: مالیات حالت بازدارنده برای رفتار های نامتعارف دولت‌ها است درحالی که فروش نفت چنین بازدارنگی برای دولت ندارد.

پندار سیستم


هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فرارهای مالیاتی در کشور گفت: براساس گزارش مراکز متعدد علمی و پژوهشی کشور ۴۰ درصد اقتصاد ایران مشمول مالیات هستند و۴۰ درصد دیگر نیز به دلایل مختلف معاف از مالیات هستند.
 وی با بیان اینکه ۲۰ درصد باقیمانده بنا به دلایلی از پرداخت مالیات فرار می کنند افزود: به طور میانگین حدود۲۰  میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که آن هم هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی‌شود و با یک حساب سر انگشتی می توان گفت۶۰  درصد اقتصاد کشور فرار و معافیت مالیاتی دارند.
کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: اگر مکانیزم مالیاتی بر اقتصادی ایران حاکم شود و با توجه به اینکه۴۰ درصد اقتصاد مشمول مالیات است و۸۰  هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شود اگر۶۰ درصد باقی مانده نیز  وصول شود دولت می‌تواند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در آمد مالیاتی داشته باشد.
حق شناس در ادامه این گفتگو تصریح کرد: نکته بعدی این است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی بیست درصد است که در بعضی کشورها این رقم به ۴۰ درصد هم می‌رسد با این وجود تولید ناخالص ملی که بیش از هزار میلیارد تومان است اگر ۲۰ درصد این مبلغ به صورت مالیات وصول گردد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به درامد دولت اضافه می‌شود.
وی در همین راستا افزود: بنابراین  چه به لحاظ آماری و چه به لحاظ اخذ مالیات اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که بیش از۲۰۰ هزار میلیارد تومان در آمد مالیاتی داشته باشد که البته این امر به این معنی نیست که پرداخت کنندگان مالیات  مقدار بیشتری مالیات بپردازند بلکه به این معنی است که کسانی که معافیت مالیاتی دارند و یا فرار مالیاتی یا قاچاق کالا انجام می‌دهند سهم مالیات خود را بپردازند.
کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: به عبارت ساده تر با توجه به رقم بودجه عمومی کشور که حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است اگر کل مالیات وصول گردد می‌توان کل هزینه  جاری و عمرانی کشور را از محل دریافت مالیات پوشش داد.
حق شناس با اشاره به اینکه اما تا به امروز به دلیل وجود درآمدهای نفتی چنین اراده سیاسی در کشور نبوده است گفت: دولت نباید هزینه‌های جاری خود را از طریق مالیات تأمین کند به معنای دیگر این شیوه پرداخت هزینه جاری از محل پول نفت منجر به گسترده شدن و حجم‌تر شدن دولت شده است.
وی در همین راستا افزود: بهترین راهکار این است که  دولت هزینه‌های خود را از محل مالیات تأمین کند چرا که  قطعاً مالیات دهندگان عملکرد اقتصادی دولت را زیر سوال می برند که این امر موجب می شود  دولت پروژه‌های غیر توجیه اقتصادی را کلنگ زنی نکند.
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: مالیات حالت بازدارنده برای رفتار های نامتعارف دولت‌ها است درحالی که فروش نفت چنین بازدارنگی برای دولت ندارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.