- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی تصویب شد

هیئت وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد لایحه “نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی” (صندوق مکانیزه فروش) را تصویب کرد.

 

 با تصویب این لایحه ، تمامی صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم (صنفی و غیرصنفی) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (اعم از حقیقی و حقوقی) مکلفند، نسبت به ثبت درخواست دریافت شناسه پایانه فروشگاهی در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و اخذ شناسه و مجوزهای لازم جهت نصب و بکارگیری آن برای هر پایانه فروشگاهی اقدام نمایند.

همچنین اشخاص مشمول [1] مطابق مقررات این قانون مکلفند رویدادهای مالی فعالیت‌های شغلی خود اعم از صورتحساب خرید و فروش روزانه کالا و خدمات و هزینه را در پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

هیات وزیران همچنین به منظور ایجاد بازار رقابتی، بالا بردن راندمان تولید و ایجاد چرخه اقتصادی مناسب در صنعت برق و نیز رفع مشکل تأخیر در پرداخت بهای برق نیروگاه­ها، وزارت نیرو را مکلف نمود با توجه به فعالیت بورس انرژی، شرایط را برای آن دسته از مشترکینی که برق مصرفی آنها بالای پنج مگاوات است و مایل هستند تمام یا بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه­های متعلق به خود، بورس انرژی و یا قراردادهای دوجانبه با نیروگاه­ها تأمین کنند، فراهم آورد.

قرار است به تدریج و تا پایان سال ۱۳۹۴، حداقل دو سوم مجموع انرژی مورد نیاز مشترکین از طریق بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه تأمین شود.

موضوع توسعه پارک­های حاشیه­ای خودروها و دستگاه­های پارکومتر در سال­های اخیر و بی­ توجهی و عدم استقبال مردم برای استفاده از آنها و به تبع آن استفاده گسترده از پارکبان­ها در دستور کار این جلسه هیات وزیران بود. با توجه به عدم وجود زیرساخت­های الکترونیکی و عوارض حضور پارکبان­ها، پیشنهاد اصلاح آیین­نامه اجرایی قانون جهت ساماندهی موضوع به تصویب هیات وزیران رسید.

در این پیشنهاد به نظام ­مند کردن فعالیت شرکت­های متصدی و عوامل آن (پارکبان­ها)، توسعه تجهیزات و لوازم الکترونیکی مدیریت پارک حاشیه­ای و پرداخت الکترونیکی هزینه توقف پارک حاشیه­ای پرداخته شده است و دستگاه­های اجرایی بخصوص وزارتخانه ­های کشور، بازرگانی و راه و ترابری مکلف شدند ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین­نامه در خصوص ایجاد و راهبری سامانه­ های پذیرش کیف پول الکترونیکی (تاکسی، ‌اتوبوس،‌ مترو و…) اقدام کنند.