- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طلب پیمانکاران از دولت در فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت

تاکنون پنج هزار میلیارد تومان متعلق به پیمانکاران طلبکار از دولت در فرابورس مورد پذیرش قرار گرفته است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما حمید هامونی در نشست تخصصی اسناد خزانه اسلامی افزود: پیمانکاران از این رقم ۵۱۲ میلیارد تومان را طی معاملات ثانویه تا امروز با عرضه اسناد خود نقد کرده اند.
وی گفت: در واقع ده درصد این رقم در بازار ثانویه فرابورس مورد معامله قرار گرفته است.
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: همچنین در این مدت شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار اسناد خزانه اسلامی بودیم که چندین میلیارد تومان از طرف آنها خریداری شد.
هامونی افزود: عمده این سرمایه گذاران از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس بودند.
وی با بیان اینکه با ارائه اسناد خزانه اسلامی بازار بدهی های دولت اولا احصا شده و سپس رونق می گیرد گفت: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و بین بانکی استقبال از این اوراق در بازار فرابورس روز به روز بیشتر می شود.
مدیرعامل فرابورس ایران افزود: تا الان بازار بدهی فرابورس بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.
هامونی گفت: سه سال زمان برد تا اسناد خزانه اسلامی براساس آرای کمیته فقهی سازمان بورس و با کمک بانک مرکزی و وزارت اموراقتصادی و دارایی منتشر شود.
وی با بیان اینکه این اسناد قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد گفت: انتشار و فروش این اوراق باعث جذب سرمایه گذاران خارجی می شود زیرا این اوراق با امضای وزیر اموراقتصادی و دارایی و ضمانت دولت منتشر می شود .
مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه انتشار این اوراق باعث منظم کردن بدهی های دولت و افزایش رتبه اعتباری دولت در محاسبات رتبه سنجی بین المللی می شود، گفت: انتشار این اوراق به رشد غیرتورمی اقتصاد کمک خواهد کرد.
در این نشست تخصصی اعلام شد سررسید این اوراق کمتر از یک سال است و معاملات آن براساس تابلوی اختصاصی معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس صورت می گیرد.
در این جلسه همچنین اعلام شد این اوراق از مالیات معاف است و باعث مشارکت بیشتر بخش خصوصی با دولت می شود و از راههای مقابله با پولشویی است.