نرم افزارحسابداری صدگان

سهام بخریم یا نه؟

0 505

حسابداراپ

بازار سرمایه که طی دو سال گذشته با رکود دست و پنجه نرم کرده اکنون روزهای متفاوت تری را پشت سر می گذارد، حجم معاملات افزایش یافته و شاخص رشد کرده است، در این شرایط خرید سهام و ورود به بازار سرمایه درست است؟


پندار سیستم

به گزارش اقتصاد آنلاین، آنطور که برخی تحلیلگران بازار سرمایه اعلام می کنند طی دو سال گذشته بسیاری از سهام داران به دلیل وضعیت رکود بازار متضرر شده اند، اما اکنون حدود دو هفته است که شاخص بازار روند رو به رشد داشته و در اولین روز هفته جاری رکورد رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی را ثبت کرده است، در چنین شرایطی که قیمت برخی سهام نیز رو به رشد است، سوال این است که آیا سهام بخریم؟
در این زمینه همایون دارابی، تحلیلگر بازار سرمایه، با بیان اینکه سرمایه گذاری یک فرایند پیوسته است، گفت:آن چه که برای سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد کلیت بازار است، در واقع باید دید که کلیت بازار به چه سمتی است و در نتیجه میزان ریسک مشخص می شود.
وی در ادامه تصریح کرد:با توجه به اینکه فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده و با موقعیت تاریخی لغو تحریم ها و باز شدن درهای اقتصاد جهانی روبه رو هستیم، این شرایط می تواند سر منشاء جریان رشد در اقتصاد باشد و توام با آن بازار سرمایه که دماسنج بازار سرمایه است نیز رشد کند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اهمیت برنامه ریزی های دولت، اظهار کرد:باید توجه کرد که کاهش قیمت نفت و همچنین در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین وضعیت بازار ارز از عواملی است که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد.
دارابی خاطرنشان کرد:افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در صورتی که با وضعیت بازار آشنا نیستند می توانند از ابزارهای موجود مانند صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند و با چشم باز و با رعایت جوانب احتیاطی اقدام به سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد نگذارند و سبد سهام داشته باشند، تاکید کرد:بازار سرمایه به آینده امیدوار شده و روند شاخص نشانگر این موضوع است.
این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:بازار امیدوار است با کاهش نرخ تورم نرخ سود نیز کاهش یابد و منابع رسوب شده در بانک ها به حرکت درآید و به سمت خرید سهام به عنوان یکی از جایگزین ها هدایت شود.

حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این زمینه معتقد است:اکنون قیمت ها برای خرید مناسب است و در صورتی که افراد افق بلند مدت را در نظر بگیرند زمان برای ورود به بازار سرمایه مساعد است.
وی با بیان اینکه افق سرمایه گذاری باید شش ماه الی یک سال باشد، گفت:اکنون زمان برای خرید مناسب است اما نمی توان گفت کدام صنعت اکنون در بازار پیشرو است، به عبارت دیگر افراد باید طی چند سال سبد سهام داشته باشند و بازار را بررسی کنند.
این کارشناس بازار سرمایه مراجعه به صندوق های سرمایه گذاری را به سرمایه گذاران توصیه کرد و افزود:افراد برای سرمایه گذاری و خرید سهام به صورت های مالی شرکت ها و طرح های توسعه توجه کنند.
در مقابل اما، حسن خانجمالی، مدیر سرمایه گذاری و خدمات مالی کارگزاری خبرگان معتقد است که رشد بازار هیچ پشتوانه بنیادی ندارد.
وی با اشاره به اینکه رشد بازار در آستانه برجام به دلیل اطمینان از لغو تحریم ها بوده است، تاکید کرد:دو سال است که مردم در بازار سرمایه متضرر شدند و هیجان رفتاری دارند و اکنون تمایل دارند که خسارت وارد شده را جبران کنند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ مفهوم سرمایه گذاری را در بازار نمی بینم و مردم دنبال جبران ضرر هستند، تصریح کرد:رشد شاخص ناشی از هیجان است.
مدیر سرمایه گذاری و خدمات مالی کارگزاری خبرگان با اشاره به اینکه در سال آینده گشایش هایی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد:البته با نفت ۲۵ تا ۳۰ دلار نمی شود کاری کرد.
خانجمالی ادامه داد: برجام ما را به ۱۰ الی ۱۱ سال گذشته باز می گرداند، درآن زمان هم با مشکل  ضعف مدیریتی روبه رو بودیم، بنابراین هیچ اتفاق با اهمیتی در آینده نزدیک در کار نیست و همه ضرر کردند.
بر اساس این گزارش اگر چه این روزها بازار سرمایه با رشد شاخص روبه رو شده و بازار امیدوار شده اما  آنچه که مسلم است ورود هیجانی و خرید سهم بدون آگاهی لازم باعث ضرر سرمایه گذاران خواهد شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.