نرم افزارحسابداری صدگان

زمان افزایش واقعی مزد فرا رسیده است

0 737

حسابداراپ

توضیح سایت:بخشنامه تعین حداقل مزد(حقوق) سال ۱۳۹۵ به انضمام جداول الحاقی آنرا اینجا ببینید.


 یک کارشناس حقوق کار گفت: دولت پس از پیروزی برجام، با پشتیبانی از تحول مزدی و با ایفای نقش پررنگ حمایتی در عرصه تولید و رونق کسب و کار ،به چرخه اقتصاد کشور رنگ و بوی تازه ببخشد.


«سعید ناصری» به ایلناگفت: با اجرایی شدن برجام زمان آن رسیده دولت با برداشتن موانع تولید و ارائه تسهیلات مناسب و رفع موانع اشتغال زایی به ریشه کنی معضل بیکاری که منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی است اقدام کند.

وی افزود:اکنون که تلاشهای دولت باعث خروج کشور از انزوای اقتصاد بین المللی و رفع توقیف پولهای بلوکه شده‌است، باید به تقویت فرهنگ کار و تلاش- کاهش واردات و افزایش تولید داخلی بپردازد و اثرات برجام را عملاً با شکوفایی اقتصادی و بالا بردن درصد اشتغال جوانان نشان دهد.

ناصری تصریح کرد:هرچند اثرات اجرایی شدن برجام را در سال آینده می توان شاهد بود اما دولت می تواند با تعیین دستمزد واقعی کارگران برای سال جدید و ایجاد بارقه امید به تلاش بیشتر برای رشد و خودکفایی اقتصادی را به نگاه خسته اما ارزشمند جامعه کارگری اعطا نماید.

 این مدرس دانشگاه گفت:از تعیین مزد واقعی متناسب با سبد معیشت کارگری هم کارگر منتفع می شود هم کارفرمایان را به سرمایه‌گذاری در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور سوق دهد.

این کارشناس روابط کار گفت: یکی از مشکلات کشور در حوزه افزایش و پرداخت های به موقع مزد این بود که همه کارفرمایان دولتی و خصوصی می‌گفتند که در زمان تحریم و رکود اقتصادی امکان افزایش واقعی مزد کارگران وجود ندارد.

پندار سیستم

ناصری گفت: آن زمان کارفرماها به علت اینکه نمی توانستند گشایش اعتبار و فاینانس و ارتباط بانکی در نظام بین المللی داشته باشند و به همین علت دچار رکود شده بودند اما اکنون که با اجرای برجام قرار است رونق اقتصادی ایجاد شود دیگر دلیلی برای مقاومت در برابر واقعی شدن مزد وجود ندارد.

این عضو مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارات کار تصریح کرد:بحث افزایش مزد به استناد قانون کار مدتهاست با نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند و با بحث سطح درآمد و ارتزاق خانوار کارگری ،نمی خواند .

ناصری با تاکید بر این که اکنون که مشکلات تحریم از میان برداشته شده و ارتباطات تجاری با دیگر کشورها رونق یافته وچرخه تولید در حال خروج از رکود است گفت:اگر نیروی کار تغییری در معیشت خود شاهد نباشد عملا در بخش کارگری اتفاقی نیفتاده است و کارگران که در زمان رکود و تحریم تحت بیشترین فشارها بودند،نادیده گرفته شده اند.

این مدرس دانشگاه گفت:دولت می تواند در بحث ارائه تسهیلات به کارفرمایان تغییرات مؤثری در شرایط کار ایجاد کند مثلا می تواند تسهیلات اعطایی را افزایش دهد و یا با کاهش در بخش پرداختهای مالیاتی دست کارفرمایان را باز کند.

وی افزود:زمان برجام مصادف با پایان سال و زمان تعیین مزد سال آینده شده است نیروی کار میخواهد تاثیر افزایش مزد سال ۹۵ اثر تغییرات را در حقوق و دستمزد خود ببیند.

این کارشناس روابط کار تصریح کرد:طبعیتا جشن برجام زمانی برای همه زیباست که همه از آن منتفع شوند،وقتی کارفرما با کمک ها و تسهیلات از جانب دولت شاهد تغییراتی در شرایط مالی و رونق اقتصادی خود باشد قطعا در زمان تعیین افزایش مزد راحت تر با افزایش مناسب موافقت می کند.

ناصری گفت:باید توجه کرد بحث مزد یکی از نیروهای انگیزشی بسیار قوی است که میتواند نیروی کار را به تحرک بیشتر وادار کند و قطعا اگر مزد واقعی که در شأن و منزلت کارگر باشد به او داده شود تا بتواند معیشت خود را به راحتی فراهم کند، کارفرما تاثیر این رضایت را با بالا رفتن میزان بهره وری کارگردر کار می بیند.

این عضو هیئت حل اختلاف افزود:سال گذشته در بحث افزایش حق مسکن با آن همه هیاهویی که بر سر آن انجام شد این افزایش به دلیل مخالفتها به مرحله اجرا نرسید اما امسال به دلیل رفع بسیاری از مشکلات بهانه سالهای قبل را که شورای عالی کار ارائه می کرد وجود ندارد و جامعه کار منتظر تعیین مزد واقعی خود است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.