- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دریافت مالیات در سال آینده سخت خواهد بود

یک اقتصاددان معتقد است که با توجه به شرایط رکودی کشور، جمع کردن مالیات در سال آینده بسیار سخت خواهد بود.


مرتضی ایمانی‌راد در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد که سمت و سوی دولت برای جبران کسری بودجه در سال آینده، افزایش درآمدهای مالیاتی است؟ آیا در شرایط رکودی امکان رشد درآمدهای مالیاتی وجود دارد؟ اظهار داشت: در شرایط رکودى هم می‌توان مالیات گرفت و شرکت‌ها چاره‌اى جز پرداخت ندارند، ولى اگر بحثمان مالیات‌هاى مستقیم است، جمع کردن مالیات در سال آینده بسیار سخت است.

وی افزود: رکود فراگیر توان پرداخت مالیات را براى شرکت‌ها محدود می‌کند، ولى دولت بیشتر به سمت جمع کردن مالیات‌هاى غیرمستقیم می‌رود که یک منبع آن مالیات بر واردات و صادرات است و منبع دیگر، که اصلى است مالیات بر ارزش افزوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این مالیات هم از واردکننده و هم از مصرف‌کننده داخلى گرفته می‌شود، بنابراین مقاومت در مقابل آن کم است.

ایمانی‌راد متذکر شد: تنها آثار سوئى در شرایط رکودى دارد که دولت آن را به جان می‌خرد. بنابراین دولت نسبتا می‌تواند مساله مالیات پیش‌بینى شده در بودجه را جمع کند، ولى تنها اتفاقى که می‌افتد، این است که سهم مالیات‌هاى غیرمستقیم به نسبت مالیات‌هاى مستقیم مرتب افزایش می‌یابد که این براى اقتصاد ایران خوب نیست. ولى اگر منظور شما مالیات مستقیم باشد، هم دولت در وصول آن مشکل دارد و هم اگر وصول کند، شرکت‌ها و موسسات را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت راه دیگری برای جبران کسری بودجه به جز مالیات دارد؟ عنوان کرد: دولت هم می‌تواند اوراق مشارکت چاپ کند و هم می‌تواند اوراق ارزى بفروشد و هم می‌تواند از موسسات بین‌المللى وام بگیرد. گذشته از آن بخشى از دارایی‌هاى خود را می‌تواند بفروشد.

این اقتصاددان ادامه داد: این راه‌حل بدون مشکل نیست، چون در شرایط رکودى براى فروش آنها چاره‌اى جز ارزان‌فروشى نیست.