- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئیات اختلافات مزدی در شورای عالی کار

توضیح سایت:بخشنامه تعین حداقل مزد(حقوق) سال ۱۳۹۵ به انضمام جداول الحاقی آنرا اینجا [1] ببینید.


نماینده کارفرمایان در جلسه شورای عالی کار درباره جلسه امروز شورای عالی کار گفت:اصلاح آیین‌نامه مرتبط با هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف و بررسی راه‌کارهای مختلف در تعیین میزان هزینه مزد ۹۵ از محورهای مهم جلسه امروز است.


اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات  جلسه امروز شورای عالی کار گفت:تعیین کارگروه تخصصی برای آئین نامه‌های هئیت‌های تشخصیص است. بحث سبد معیشت هم یکی از عواملی است که مد نظر داشتیم.

 وی ادامه داد: یکی از مباحثی که مد نظر کارفرمایان است. تعیین دستمزد متناسب با ماده ۴۱قانون کار است.مناطق مختلف و صنایع مختلف یکی از موارد مد نظر کارفرمایان است که با کارگران صحبت‌هایی را داشته ایم. بحث تعیین تکلیف صنوف یکی از بحث‌های جلسه امروز است.

 آ‌هنی ها افزود:دستمزد کارگران صنوف با دستمزد کارگر نباید یکسان باشد. سبد معیشت را با توجه به مباحث فنی توسط کارشناسان تغذیه تهیه کردیم و در حال حاضر در حال جمع‌بندی نهایی هستیم. میانگین خانواده های تأمین اجتماعی ۳نفره است. اما کارگران این میانگین را ۴نفر اعلام می‌کنند. در این زمینه با نمایندگان کارگران اختلاف نظر  داریم.

 این نماینده کارفرمایان گفت: میزان کالری برای افراد بزرگسال و کوچک متفاوت است. تلاش می‌کنیم با دیدن این عوامل یک نتیجه گیری منطقی داشته باشیم. برای جلوگیری از بهره برداری سیاسی میزان عدد و رقم مزد و سبد معیشت خانوار کارگری بعد از انتخابات بیان می‌شود.امروز عدد و رقم مطرح نمی‌شود. در مواردی با کارگران اختلاف نظر داریم که باید حل شود.

وی تأکید کرد: ۴ محور در محاسبه میزان معیشت خانوار کارگری مد نظر کارفرمایان است. تورم، معیشت، مزد صنایع مختلف و مزد در مناطق مختلف از جمله مواردی است که در بررسی و محاسبات ما لحاظ می‌شود.

آهنی‌ها با بیان اینکه  دستمزد باید در مناطق مختلف متفاوت باشد افزود:  مطابق بررسی‌های انجام شده هزینه معیشت خانوار در برخی شهر‌ها دو برابر شهر‌های دیگر است.کارگران پیشنهاد مزد یکسان برای سراسرکشور را دارند اما برخورد یکسان برای کل کارگران صحیح نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم پس از برجام رونق اقتصادی را شاهد باشیم گفت:باید با سرمایه گذاری اشتغال درون زا را گسترش دهیم.تقویت اشتغال درون زا بخش عمده ای از مشکلات را حل می کند.