نرم افزارحسابداری صدگان

توضیحی در خصوص مالیات شرکت های دانش بنیان

0 706

حسابداراپ

سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نامه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص فشار مضاعف مالیاتی به اصناف و شرکت های دانش بنیان توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، بر اساس این گزارش، مهرداد بذرپاش با طرح این سوال که علت تغییر رفتار سازمان امور مالیاتی کشور با شرکتهای دانش بنیان در نحوه محاسبه مالیات آن شرکتها چیست؟ و نیز علت فشار مضاعف مالیاتی بر تمام اصناف چه می باشد و طبق چه مکانیزمی دنبال می شود؟

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: بر اساس قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، درآمد مشمول مالیات شرکتها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیت های تحقیق و توسعه و تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط توسط همان شرکتها و موسسات، به مدت ۵ سال از تاریخ صدور مجوز برای هر شرکت یا موسسه دانش بنیان از پرداخت مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم معاف می باشد.

این گزارش می افزاید: تا کنون فهرست ۴۰ شرکت دانش بنیان با ذکر مصادیق فعالیت های دانش بنیان از طریق دبیرخانه شورای عالی علوم, تحقیقات و فناوری برای عملکرد سال ۱۳۹۲ به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده و نیز ۱۳۰۰ شرکت نیز توسط این کارگروه به این سازمان اعلام که مطابق مقررات اقدام لازم به عمل خواهد آمد.

پندار سیستم

در این گزارش در خصوص سوال این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با علت فشار مضاعف مالیاتی بر اصناف نیز آمده است: مطابق قانون، صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به سه گروه تقسیم می شوند.

این گزارش می افزاید: دسته اول شامل صاحبان مشاغلی که برحسب قانون مکلف به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل هستند.

دسته دوم ملزم به ثبت فعالیتهای شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه و دسته سوم ملزم به نگهداری صورت وضعیت درآمد و هزینه می باشند.

بر اساس این گزارش، در صورتیکه مودیان به وظایف قانونی خود عمل ننمایند، رسیدگی به پرونده مالیاتی آنها مطابق مقررات ماده ۹۷ قانون و با توجه به قراین و ضوابط موضوع مواد ۱۵۲ و ۱۵۳ این قانون و دیگر قوانین و مقررات موضوعه انجام می پذیرد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.