- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تحول بنیادین صورت‌های مالی بانکی در همگرایی با IFRS – ابلاغ صورت‌های مالی جدید بانک‌ها

صورت‌های مالی جدید که در راستای همگرایی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) تهیه شده است از جنبه ارتباطات بین‌المللی، افزایش سطح افشا و شفافیت صورت‌های مالی اهمیت دارد.


 همزمان با ایجاد بستر و زمینه مناسب برای ورود بانک‌ها به تعاملات بین‌المللی با اجرای موفقیت‌آمیز برجام و نیز در راستای همگرایی با استانداردهای بین‌المللی صنعت بانکداری در همه زمینه‌ها از جمله گزارشگری مالی، صورت‌های مالی بانک‌ها با ابلاغیه معاون نظارتی بانک‌ مرکزی به بانک‌ها دچار تغییر اساسی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، صورت‌های مالی جدید که در راستای همگرایی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) تهیه شده است از جنبه ارتباطات بین‌المللی، افزایش سطح افشا و شفافیت صورت‌های مالی اهمیت دارد.

مجموعه صورت‌های مالی نمونه بانک‌ها شامل صورت جدیدی به نام «صورت عملکرد سپرده‌های سرمایه‌گذاری» است که منطبق با مدل کسب‌و‌کار بانکداری بدون ربا و الزامات قانونی آن طراحی شده و برای نخستین بار در صنعت بانکداری ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این صورت مالی ضمن ارتقای سطح افشای چگونگی محاسبه و توزیع درآمدهای مشاع، حلقه ارتباطی اجرای گزارشگری مالی مطابق با الزامات ساختاری صورت‌ سودوزیان در IFRS خواهد بود. کارکرد دیگر این صورت پاسخگویی مدیریت بانک به دو گروه عمده تامین‌مالی‌کننده فعالیت‌های بانک شامل سپرده‌گذاران و سهامداران در ارتباط با توزیع منصفانه منافع مشاع بین آنان است.

در نامه حمید تهرانفر خطاب به مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری آمده است که:

«۱- ارائه درست و شفاف اطلاعات مالی در قالب صورت‌های مالی، از جمله وظایف ذاتی هیات‌مدیره بانک/موسسه اعتباری می‌باشد. در این راستا تاکید می‌گردد اعضای هیات‌مدیره و کمیته‌های مستقر مرتبط با نظام حاکمیت شرکتی و نظام کنترل‌های داخلی باید به صورت فعال بر فرآیند تهیه صورت‌های مالی نظارت جدی و موثر داشته باشند.
۲- از این پس شاخص اصلی ارزیابی شفافیت مالی بانک‌ها، کیفیت صورت‌های مالی خواهد بود که یکی از معیارهای اصلی شمول بانک‌ها در استفاده از تخفیف تا سقف ۳ درصد نسبت سپرده قانونی می‌باشد.
انتظار می رود با اهتمام تمامی مدیران و کارشناسان ذیربط، شاهد ارتقای شفافیت و سلامت نظام بانکی کشور باشیم.»