نرم افزارحسابداری صدگان

بیمه بیکاری، از بیکاران غیر ارادی حمایت می کند

0 766

حسابداراپ

 مقرری بیمه بیکاری نوید بخش بیکاران غیر ارادی که بر اثر بروز حوادث طبیعی شغل خود را از دست می دهند ،خواهد بود.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جامعه ما از دیرباز بحث نبود اشتغال مطرح بوده و بزرگ‌ترین دغدغه های خانواده ها و جوانان چگونگی فراهم کردن شغل مناسب در زمان رسیدن به سن کار و فعالیت است.

بحث اشتغال به صورت فراگیر در هر جا و مکانی ورد زبان دوستان و آشنایان بوده و افرادی که بر حسب شانس به شغل مورد نظر خود رسیده اند به دنبال کمک به آشنایان در جستجوی کار که تمنا و تقاضای فراهم کردن شغلی در اداره و محل کار از او دارند ، روزگار می گذرانند.

حال با تمام جستجو و پیگیری ها ، با هزار دردسر ، شغلی را در جایی برای خود فراهم کرده و بدنبال آن در شغل مورد نظر بیمه می شوندکه ناگهان بروز یک اتفاقات طبیعی و بدور از اراده همه چیز را به هم می ریزد .

در ادامه راه فرد مذکور با خیالی آسوده از تحت پوشش بودن از بیمه بیکاری به دنبال قطع رابطه با کارفرما و مشمول بودن در بیمه بیکاری ، عدم رابطه خود را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شعب تامین اجتماعی گزارش می دهد و منتظر روند انجام آن می شود که در ادامه شرایط مشولان را بررسی خواهیم کرد.

مشمولان بیمه بیکاری افرادی هستند که بدون میل و اراده بیکار شده و در صورتی که دارای حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق‌ بیمه باشند می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. در مورد آن دسته از بیمه‌شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند، حتی اگر روز اول کاریشان باشد، می‌توانند مقرری خود را دریافت کنند.

 متقاضیان بیمه بیکاری که کار خود را به صورت غیر ارادی از دست داده اند برای دریافت مقرری بیمه‌ بیکاری حداکثر در مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری می‌توانند موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل زندگی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا کار مشابه آن اعلام کنند.

پندار سیستم

مدت پرداخت بیمه‌ بیکاری به بیمه‌شدگان واجد شرایط به سابقه پرداخت حق‌ بیمه از سوی آنان بستگی دارد و مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان متاهل در نظر گرفته شده است.

ایجاد چنین حمایت هایی از سوی سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان ، این نوید را خواهد داد که می توانند پس از جستجوی مشقت بار شغلی نگران از دست دادن و بیکاری دوباره خود نباشند چرا که استفاده از مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه کارگران به لحاظ بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت نیز محسوب می‌شود.

 در شرایطی که شغلی را به ناگهان از دست می دهیم  تامین زندگی  بدلیل هجوم افکار منفی ، ترس از عدم تامین مایحتاج زندگی ، تنش ها و اضطراب های ناشی از آن ، سخت تر از گذشته خواهد شد که ایجاد بیمه بیکاری برای این افراد از کارکردهای بسیار موثر نظام بیمه و تامین اجتماعی بوده است اما گاهی برخی از بیمه شدگان مشمول بیمه بیکاری از روند بدون نظارت گله دارند.

محمد ۳۲ از اشتباه صورت گرفته در بیمه بیکاری خود می گوید: در استان لرستان زندگی می کنم و بدلیل تعطیلی شرکتی که در آن فعالیت می کردم مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شدم اما محل زندگی بنده از محل برگزاری کلاس های آموزشی بسیار فاصله داشته و با پرداختن کرایه های بسیار در هفته ترجیح می دهم از رفتن به کلاس خودداری کنم .

وی افزود: با مراجعه به واحدهای اداره تعاون و کار محل زندگی خود در خصوص  اعتراض به این که چرا با وجود تشکیل چنین کلاس هایی در شهر محل زندگی خودم مرا به شهر دیگری فرستاده‌اید تنها با این پاسخ که اشتباهی صورت گرفته مواجه شدم و از آن پس با هر بار مراجعه کسی پاسخ‌گو نبود.

هنگامی که این موضوع را از مسئولان ذی ربط سازمان تامین اجتماعی تهران پیگیر شدیم آن ها نیز اشتباه صورت گرفته را تایید کردند و قول مساعدت و رسیدگی به این مشکل داده شد.

امیدواریم که این سازمان با نظارت دقیق تر به این موضوع از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند چرا که وجود بیمه بیکاری و مقرری آن برای افراد مشمول بسیار راه گشا بوده و حفظ آن بسیاری از مشکلات بیکاران غیر ارادی را حل می کنند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.