نرم افزارحسابداری صدگان

بورس هنوز یک امتیاز دست نخورده دارد

0 606

حسابداراپ

دبیر کل اسبق بورس با بیان اینکه بازار سهام بزودی خود را پیدا خواهد کرد، گفت: اگر در نسبت قیمت بر درآمدی بازار سهام، بجای بدهی رقم سرمایه گنجانده شود می‌بینید که نسبت قیمت بر درآمد بازار ۲ مرتبه می‌شود.


حسین عبده تبریزی با دفاع از پیش‌بینی های اخیر خود مبنی بر بازگشت بازار با قدرتی فراتر از رشد قبل ، در گفتگو با فارس عنوان کرد:« آنچه که پیش بینی کردم می تواند اتفاق بیافتد . در پیش بینی های مالی حرکت‌ها می تواند چند هفته جابجاشود اما روشن است که این بازار بالا خواهد رفت و طبیعی است که توقع مردم تحقق این موضوع در کم‌ترین زمان ممکن باشد.»

وی در ادامه با بیان اینکه بازار سهام از دو یا سه عامل به طور جدی مورد آسیب قرار گرفته است،گفت: عامل اول سودآوری شرکت‌هاست که واقعیت‌های اقتصادی کشور را نشان می دهد. وقتی در اقتصاد کنونی نرخ تورم کاهنده می شود بنگاه اقتصادی برای کسب بازده ، ناگزیر به افزایش سودآوری از طریق ایجاد و افزایش بهره‌وری به نسبت سرمایه هستند،اما علاوه بر شرکت‌ها اکنون بانک‌ها نیز با مشکل مواجه هستند.

عضو شورای عالی بورس در ادامه افزود: برخی می‌گویند آنهایی که خوراک دو سنتی به مجتمع‌های پتروشیمی می‌دادند به دامن زدن سودهای کاذب در این شرکت‌ها دامن زدند که در نهایت افزایش نرخ بازده را در پی داشته است، اما اکنون با واقعیت‌های اقتصادی ایران فعلی و یا با نرخ تورم ۱۰ درصد،اوضاع همین است که می‌بینید.

وی با اعتقاد به اینکه واقعیت اقتصاد ایران آنچه که در این نوع تحلیل ها عنوان می شود ، نیست به بیان شرایط سودآوری شرکت ها پرداخت و گفت: اینکه شرکت ها باید با تعدیل چارچوب‌های خود به سمت مدیریت بهتری سوق پیدا کنند واقعیتی است انکار نشدنی،اما اینکه سود شرکت ها باید رقم فعلی باشد مطمئنم که باید بیش از این رقم ها تغییر کند.

دبیر کل اسبق بورس تهران ، مسئله نقدینگی را موضوع دوم بازار دانست و افزود: هم اکنون اگر نقدینگی در بازار سهام وجود داشته باشد اغلب سهامداران انگیزه‌ای برای فروش نخواهند داشت،اما به هر حال برخی نیازمند پولشان هستند و برخی هم وحشت می‌کنند که بازار از این جایی که هست پایین تر می رود و می فروشند.

پندار سیستم

عبده تبریزی ادامه داد: وحشت از ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها متاسفانه ناشی از عدم تحلیل بازار سهام ناشی می شود. روزی که بازار خوب بود می‌گفتند شاخص از ۱۰۰ هزار واحد فراتر می‌رود امروز که بازار در رکود است می گویند از ۵۰ هزار واحد هم پایین تر می‌رود، این موضوع همان وحشت زدگی یا پنیک سراسری را برای بازار ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بزرگان بازار که همیشه مازاد واریزی داشته اند و همیشه می خریدند الان وضعیت متفاوتی پیدا کرده اند. صندوق های بازنشستگی که ۵۰ درصدخرید های بازار همواره متعلق به آنها بود الان به وضعیتی رسیده اند که جریان نقدینگی آنها با مشکل مواجه شده و فروشنده سهام هستند. به عبارتی دیگر تامین کننده نقدینگی سیّال اکنون دچار مشکل شده و حالا اینکه چقدر طول می کشد بتوانیم جایگزینی برای آنها تامین کنیم موضوعی است که برای بازار سهام باید حل شود.

رئیس شورای عالی بورس ادامه داد: وضعیت نرخ غیر تعادلی بانک‌ها نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت. وقتی بانک به سپرده‌ها ۲۵ درصد سود می‌دهند طبیعی است که بازار سرمایه قادر به پرداخت این نرخ غیرتعادلی نباشد. همانطور که بانک‌ها هم نمی توانند پرداخت کنند.

عبده تبریزی با بیان اینکه بانک ها سال گذشته بطور حتم نتوانستند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سود بدست آوردند ، عنوان کرد: روشن است که یک بخشی از این سود ها عملیاتی نبوده و هیچ بانکی سود عملیاتی نداشته است. از سویی دیگر بانک مرکزی اقدام به کنترل سود سهام بانک‌ها کنترل کرد اما ۱۰ برابر سود بانک ها سود سپرده گذارها بود که اکنون معضل بازار شده است.

وی افزود: کماکان معتقدم که بازار هنوز یک موضوع را شناسایی نکرده و آن عبارت است از موقعیت جدید کشور در منطقه و جهان که اعتبار ایران را اضافه می کند و این تنها چیزی است که بازار به مقدار قابل ملاحظه‌ای هنوز آن را تنزیل نکرده و بازار از این نقطه رشد خود را شروع می کند.

وی در برابر این پرسش که وقوع این رخداد در چه زمانی رخ خواهد داد و چرا ریزش قیمت ها حتی سهام گروه های دیگر بورسی که تحریم ها تاثیری بر آنها ندارند را تحت تاثیر قرار داده است،گفت: این موضوع  نشان دهنده این است که حتی بزرگان بازار هم از این دیدگاه تحلیلی برخوردار نبوده و حتی آنهایی که این دیدگاه تحلیل محور را دارند از توانایی نقدینگی برخوردار نیستند.

عبده تبریزی با این عنوان که برخی از شرکت‌ها به پایین بودن قیمت سهام معتقدند، عنوان کرد: اگر در نسبت قیمت بر درآمدی بازار سهام، بجای بدهی بیایید سرمایه بگذارید می بینید که نسبت قیمت بر درآمدی بازار برابر با ۲ مرتبه می شود. شرکت ها اکنون بابت هزینه های مالی دچار زیان شده اند. بدهی شرکت های بورسی در طی دو سال اخیر بدون تغییر بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بوده است. با احتساب جرایم و وجوه التزام این رقم به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این نشان‌دهنده وضعیت نامناسبی است که ایجاد شده است. من اعتقاد دارم که بازار برمی‌گردد اما اینکه در یک فاصله زمانی کوتاه برگردد من اعتقادی ندارم.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.