نرم افزارحسابداری صدگان

اوراق خزانه اسلامی به بورس تهران رسید

0 650

حسابداراپ

اوراق خزانه اسلامی که مهم ترین وظیفه آن تسویه بدهی دولت است، به زودی در بورس تهران معامله می شود.


طوبی دهقانی، مدیر ناشران بورس، افزود: اسناد خزانه اسلامی نوعی اوراق بدهی است که دولت برای تسویه بدهی خود به پیمانکارانی که طرح یا پروژه‌ای را به انجام رسانده‌اند، واگذار می شود تا بتوانند طلب خود را زود تر از موعد دریافت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، پیمانکارانی که معادل طلب خود را از دولت دریافت کرده اند می توانند در صورت تمایل برای وصول طلب خود قبل از سر رسید؛ این اوراق را از طریق بورس به قیمت بازار به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه قیمت اسمی اسناد خزانه یک میلیون ریال است، گفت: در صورت عرضه این اوراق قیمت آن تنزیل شده و وجه آن به پیمانکار پرداخت می شود.

پندار سیستم

مدیر ناشران بورس به مزایای اوراق اسناد خزانه اشاره و افزود: این اوراق دارای معافیت مالیاتی هستند و دستیابی پیمانکاران به وجه نقد را تسهیل می‌کند. همچنین فرصت های تامین مالی برای دولت را فراهم می نماید. در ضمن این اوراق فاقد پرداخت سود دوره ای است اما فروش آن به کسر و با قیمتی پایین تر از قیمت اسمی خواهد بود که در سر رسید قیمت اسمی به خریدار تعلق می گیرد.

دهقانی با اشاره به این مطلب که تاکنون ۱۲ اوراق بدهی شامل یک گواهی سپرده بانکی و ۸ نوع اوراق مشارکت و نیز ۳ نوع صکوک اجاره، مرابحه و استصناع در بورس عرضه شده است، گفت: بورس تهران با داشتن شبکه گسترده ای از کارگزاران و همچنین ایستگاه‌های معاملاتی در تهران و ۲۲ تالار منطقه ای می تواند در ارائه خدمات به سرمایه گذاران نقش زیادی ایفا کند. اوراق بدهی یکی از ابزارهای تامین مالی است که برای تامین مالی پروژه ها به خصوص پروژه های دولتی از آن استفاده می شود. این اوراق هم به صورت پذیره نویسی اولیه و هم به صورت معاملات ثانویه در بورس انجام می شود.

مدیر ناشران بورس، اولین اوراق بدهی معامله شده در بورس تهران را اوراق مشارکت شهرداری شیراز عنوان کرد و ادامه داد: معاملات ثانویه این اوراق از ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در بورس آغاز شد.

وی از جمله مزایای اوراق مشارکت در بورس را امکان مشارکت سرمایه گذاران در طرح های ملی، رشد و توسعه اقتصادی، دریافت سود علی الحساب و در نهایت سود قطعی مشارکت در طرح دانست و خاطرنشان کرد: امکان بازخرید قبل از سر رسید، برخورداری از سود روزشمار، امکان وثیقه گذاری نزد موسسات مالی و اعتباری به منظور اخذ تسهیلات، قابلیت نقل و انتقال به غیر، امکان برخورداری از افزایش قیمت اوراق مشارکت و معافیت مالیاتی از مزایای دیگر اوراق بدهی قابل معامله در بورس به شمار می رود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.