- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اخراج مهاجران؛ کاهش مالیات‌ها

امیلی استوارت

تردیدی نیست که ترامپ در ثروتمند کردن خویش بسیار موفق بوده است. ثروت وی بین چهار و نیم تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود. پرسش اینجاست که آیا می‌تواند با بقیه اقتصاد آمریکا نیز همین کار را بکند؟


به نظر نمی‌رسد اقتصاد چیزی باشد که ترامپ به دنبال رویارویی در آن زمینه باشد. او در مصاحبه‌ای در ژانویه با نشریه «صبح‌به‌خیر آمریکا» گفت اقتصاد آمریکا باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما اضافه کرد که درست کردن آن وظیفه‌ای است که او بیشتر دوست دارد از آن طفره برود. او گفت: ما اکنون در حباب قرار داریم و اگر بخواهم صادق باشم، امیدوارم حباب‌ها بترکند، و امیدوارم پیش از آنکه من رئیس‌جمهوری آمریکا شوم این اتفاق بیفتد؛ زیرا نمی‌خواهم این چیزها را از دولت قبل به ارث ببرم و هر روز نسبت به روز بعد این اتفاق را ترجیح می‌دهم.

به رغم اعلام تردید وی، به نظر می‌رسد بسیاری از آمریکایی‌ها باور دارند که رئیس‌جمهوری ترامپ خبر خوبی برای اقتصاد این کشور باشد. طبق نظرسنجی تحلیلی زوگبی رای دهندگان باور دارند که او برای اقتصاد، مالیات و ایجاد اشتغال بهتر از نامزد احتمالی حزب دموکرات هیلاری‌کلینتون است. این میلیاردر برخی پروژه‌های انتخاباتی نظیر طرح کاهش نرخ مالیات و بازگرداندن پول توسط سازمان‌ها به ایالات متحده آمریکا را مطرح کرده است. وی همچنین بر قول خود مبنی بر نگه داشتن طرح امنیت اجتماعی و سلامت و ایجاد اقتصادی واقعا پویا و گرفتن مشاغل از ژاپن، چین و مکزیک تاکید کرده است. وی به بدهی آمریکا اشاره کرده و گفته است: «ما اکنون ۱۹ تریلیون دلار بدهی داریم و من در حل مشکلات مربوط به بدهی خوب عمل می‌کنم.

هیچ کس نمی‌تواند این مشکلات را مثل من حل کند.» اما شاید بزرگ‌ترین استدلال ترامپ برای شهامت اقتصادی وی در جمله آخر او خلاصه شده باشد؛ آن زمان که بر هنرمندانه بودن کاری که می‌تواند انجام دهد، تاکید می‌کند. ترامپ یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های انتخاباتی بوده است. وی در ابتدا تمرکزش را بر قانون مهاجرت گذاشته بود و می‌خواست دیواری بین آمریکا و مکزیک ایجاد و علاوه بر آن، ۱۱میلیون مهاجر غیرقانونی این کشور را اخراج کند.

وی از آن به بعد بر سیاست‌ها و مواضعی ازجمله جایگزینی و تغییر در بیمه اوباما، تغییر در نظام مالیاتی، بازنگری یا برون‌رفت از پیمان نفتا و تحمیل تعرفه‌های وارداتی تا سقف ۳۵ درصد، تاکید کرده است. مهاجرت همچنان یک رکن مهم در کارزار و ستاد انتخاباتی وی است و اکنون مساله به مهاجرت مسلمانان نیز کشیده شده است. هم موافقان و هم کسانی که از طرح‌های ترامپ می‌ترسند، می‌گویند مطمئن نیستند که مواضع وی در یک سال آینده چقدر با حرف‌های امروز او منطبق باشد.

برنامه مهاجرت گسترده ترامپ
برنامه‌های مهاجرت ترامپ برای او هزینه‌هایی از جمله چند قرارداد تجاری را در بر داشته است، اما ممکن است بهای آن برای ایالات متحده بیشتر باشد. «مجمع اقدام آمریکا» که یک موسسه راستگرا است و در واشنگتن واقع شده، برآورد کرده است که هزینه قانون مهاجرت فعلی برای دولت فدرال، همانطور که ترامپ اشاره کرده است، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال هزینه در بر دارد.

این رقم شامل ۱۱ میلیون نفر نیروی کار است و تولید ناخالص داخلی حقیقی را تا ۶/ ۱ تریلیون دلار کاهش می‌دهد. کامل شدن این اتفاق ۲۰ سال طول می‌کشد در حالی که ترامپ گفته در طول ۱۸ ماه این مساله را حل می‌کند. داگ هولتس-ایکین رئیس این مجمع و مشاور سیاست‌های اقتصادی مک‌کین،  نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ می‌گوید: «این کار به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند.

مهاجرت منبع عظیمی برای حیات اقتصادی است.» آثار این سیاست هم بر عرضه و هم بر تقاضا مشاهده می‌‌شود. تعدادی از صنایعی که به شدت وابسته به نیروی کار مهاجر ارزان هستند، به ویژه کشاورزی، نابود خواهند شد. جان مک لارن، استاد دانشگاه اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: «افت ناگهانی در درآمد کشاورزی و افزایش شدید قیمت مواد غذایی در ادامه اتفاق خواهد افتاد.

شرکت‌هایی که محصول خود را به مهاجران می‌فروشند نیز آسیب خواهند دید زیرا درآمدهای آنها برای کسب و کارهای محلی و از دست رفتن شغل در ایالات متحده کاهش خواهد یافت. وی در ادامه می‌گوید: «مهاجران، چه قانونی باشند و چه غیرقانونی، همیشه بخشی از درآمد خود را صرف محلی می‌کنند که در آنجا مشغول به کارند. در بسیاری از مراکز شهری این امر بخش مهمی از اقتصاد را شکل می‌دهد.»وی می‌گوید که طبق تحقیقاتش هر مهاجر ۲/ ۱ شغل برای کارگران محلی ایجاد می‌کند که بیشتر آن سهم بومی‌های آمریکا می‌‌شود. در صورت از بین رفتن مهاجران غیرقانونی چنین فرصت‌هایی نیز از بین می‌روند.  ترامپ در مورد کاهش تعداد مشاغلی که توسط مهاجران قانونی اشغال شده نیز صحبت کرده است.

قرار است این کار عمدتا از طریق افزایش هزینه ویزاهای مورد نیاز برای دستمزد کارگران صورت گیرد. این امر موجب می‌‌شود تا شرکت‌ها مجبور شوند شغل‌ها را به کارگران داخلی بدهند.  علاوه بر این، یک سیاست ضد مهاجرت شدید می‌تواند موجب آسیب زدن به وجهه آمریکا شود.

کاهش مالیات برای همه و کسری بودجه
طرح کاهش مالیات ترامپ که در سپتامبر اظهار شد، شاید مفصل‌ترین پیشنهادی باشد که وی تاکنون ارائه کرده است. این برنامه اساسا شامل کاهش مالیات‌های موجود در کشور بوده و سناریویی مطرح می‌کند که در آن پایین‌ترین حقوق‌بگیران نیز راضی و خشنود خواهند بود. برنامه مالیاتی ترامپ برخلاف سایر رقیبان جمهوری‌خواه وی از جمله بن کارسون و تد کروز است، اما مانند آنها بر ساختار مالیاتی جیاوپی که به سود ثروتمندان است، انتقاد دارد. شاید بزرگ‌ترین نقطه تمایز ترامپ تعیین مالیات کسب و کار در حد ۱۵ درصد باشد که ممکن است برای افراد خویش‌فرما جذاب باشد.

اما نکته‌ای در این بین وجود دارد که طرح مالیاتی ترامپ درآمد را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و کسری بودجه دولت فدرال در حال حاضر نیز اوضاع مناسبی ندارد. گروه تحقیقات مالیاتی «بنیاد مالیاتی» محاسبه کرده است که طرح ترامپ، مالیات را تا ۹۸/ ۱۱ تریلیون دلار در طول یک دهه کاهش می‌دهد. این امر منجر به ۱۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی، ۵/ ۶ درصد دستمزدهای بالاتر و ۲۹ درصد موجودی سرمایه بیشتر می‌‌شود. علاوه بر موارد فوق، ۳/ ۵ میلیون شغل نیز ایجاد می‌‌شود.  اگر چه برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش مالیات می‌تواند منجر به رشد اقتصادی سریعتر شود و در نهایت کسری و بدهی دولت را افزایش دهد.  ترامپ قول داده است که مخارج را کم کند اما نحوه انجام این کار را صریحا بیان نکرده است.

پیمان تجاری نفتا
دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس»، در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و تجارت کشورهای کانادا، آمریکا و مکزیک گفته است که این پیمان فاجعه‌بار است و در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این قرارداد را فسخ خواهد کرد. وی در این رابطه می‌گوید:«همان‌طور که می‌دانید هر توافقی در جایی به پایان می‌رسد بنابراین فسخ پیمان همکاری مکزیک، کانادا و آمریکا، کاملا طبیعی‌ است.» او درخصوص راه‌های پشتیبانی از تجارت آزاد، باور دارد که طرف‌های امضاکننده پیمان نفتا بیشتر نیاز به تجارتی عادلانه دارند تا تجارتی آزاد. به نظر ترامپ تمام توافق‌نامه‌ها باید بر پایه عدالت استوار باشند، در حالی‌که پیمان تجارت آمریکای شمالی از نظر وی بر پایه دروغ و تقلب بنا شده است.وی همچنین قول داده است تا نسبت به تصویب قوانین جدید مربوط به کاهش تعرفه‌ها که شرکت‌ها را از تجارت آزاد باز می‌دارد، اقدام کند؛ او به‌عنوان نمونه از شرکت خودرو‌سازی «فورد» نام می‌برد که به دلیل تعرفه‌های بالا، خودرو‌سازی در مکزیک و کانادا را رها کرده است.

ترامپ و سیاست‌های سلامت
ترامپ در گفته‌های خویش تاکید کرده است که بیمه سلامت اوباما را از بین نمی‌برد، اما بر جایگزینی آن تاکید کرده است. این کاندیدای پیشرو جمهوری‌خواهان در حقیقت می‌خواهد طرح جدید خود را جایگزین طرح بیمه درمانی کنونی در آمریکا کند. ترامپ می‌گوید که او برنامه‌ای دارد تا تمامی شهروندان آمریکایی تحت پوشش درمان قرار بگیرند.

او در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، با بیمارستان‌ها قراردادی امضا می‌کند که هزینه‌های درمان ۲۵ درصد جمعیت فقیر آمریکا را تامین کنند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر این باور است که تنها از این طریق می‌توان مبالغ زیادی را صرفه جویی کرد. طبق برنامه درمانی او، باقی شهروندان آمریکا نیز برای خریداری بیمه‌نامه درمان مشمول طرح خصوصی خواهند شد که طبق آن می‌توانند با شرکت‌های بیمه مستقیما وارد گفت‌وگو شوند تا بیمه‌نامه‌ای با قیمت ارزان و جامع‌تر از بیمه‌نامه‌های کنونی دریافت کنند.ترامپ می‌گوید که این دسته از شهروندان آمریکایی می‌توانند پزشک خود، طرح خود و همه چیز را داشته باشند. ترامپ تاکنون طرح خود را به‌صورت کامل تشریح نکرده است و مشخص نیست که شرکت‌های آمریکایی تحت چه قوانینی به فروش بیمه‌نامه در تمامی ایالت‌های این کشور می‌پردازند؛ اگرچه که او پیش از این راه‌حل‌هایی برای قیمت‌های بالا و انتخاب محدود مشتریان مطرح کرده است.

منبع:دنیای اقتصاد به نقل از the street