- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اتفاقی نادر در بورس

حسین خزلی خرازی-  کارشناس و فعال بازار سرمایه

شاید بد نباشد بدانید، بعد از دو سال رکود، نزول و فشارهای شدید هفته گذشته شاهد بودیم در مقطعی ارزش معاملات بورس تهران به ۸۲۹ میلیارد تومان و فرابورس ایران به ۳۳۵ میلیار تومان رسید. انجام این ۱۱۶۴ میلیارد تومان معامله بین ساعت ۹ تا ۱۲۳۰ بسیار بی نظیر است.


در حقیقت چنین رخدادی  بعد از دو سال اتفاق نادری بحساب می آمد  بود. هرچند در سال های گذشته هم این حجم معامله به ندرت اتفاق افتاده بود.

این اتفاق تأکیدات مکرر گذشته را باز هم پررنگ کرد که “آنچه نشان دهنده نشاط ، شادابی و درستی یک بازار است، حجم معاملات آن است نه نزول و صعود شاخص ها و قیمتها !”

در بازار پر گردش، قیمت ها درست تر، دستکاری قیمت ها بسیار سخت تر است و ایجاد موج و شایعه و انتشار اطلاعات فریب کم اثرتر خواهدبود.

اگر بخواهیم به میانگین گردش سهام در بورس های جهان نزدیک شویم و اگر فقط در هر سال یک بار کل سهام بورس های کشور را دست به دست بگردانیم، با ارزش جاری دو بورس تهران و فرابورس که نزدیک ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر هر سال ۲۵۰ روز کاری باشد، باید در روز ۱۶۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شود تا نسبت گردش بورس های ما به ۱۰۰ درصد برسد.

می دانیم که این نسبت برای بسیاری از بورس های جهان بیش از ۱۰۰ درصد است و برای بعضی بورس ها در برخی سال ها به ۴۵۰ درصد هم رسیده است. این یعنی تقریبا هر سه ماه یک بار کل سهام موجود در آن بورس چرخیده و دست به دست معامله شده است! این نسبت در بهترین سال عمر بورس های ایران یعنی سال ۹۲ به ۳۰ درصد رسید.

هرچند صعود بسیار تند شاخص در روزهای گذشته  به نظر هیجانی و احساسی می رسد  اما امیدوارم بازار آرام و بدون هیجان با حجم بالا به مسیر خود ادامه دهد.