نرم افزارحسابداری صدگان

آیا حذف دفترچه های کاغذی محقق می‌شود؟

0 819

حسابداراپ

پایلوت طرح حذف دفترچه های کاغذی که با هدف تسریع در پیگیری خدمات درمانی و کاهش هزینه ها مدنظر ۲ سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت قرار گرفته بود هم اکنون در برخی از استان ها در حال اجرا بوده اما هنوز زمان جایگزینی کامل آن نامشخص است.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالانه بیش از ۲۰ میلیون دفترچه کاغذی به چاپ می رسد که هزینه کاغذ و چاپ آن حدود ۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

حذف دفترچه های کاغذی تنها بدلیل کاهش هزینه ها نیست بلکه بدلیل سوءاستفاده هایی که از این دفترچه صورت می گرفت، بوده است.

 الکترونیکی کردن دفترچه های کاغذی برای تسهیل و کاهش هزینه ها و جلوگیری از سوء استفاده ها صورت گرفته است.

با توجه به اینکه سید تقی نوربخش در یک سایت خبری از جمع آوری کامل دفترچه های کاغذی و جایگزینی کارت هوشمند ظرف ۳ ماه خبر داده بود اما این طرح تنها در برخی از شهرهای به صورت پایلوت در حال اجرا بوده و خبری از جمع آوری کامل آن نیست.

حال این سوال مطرح می شود که چرا با وجود این همه مزایا برای الکترونیکی شدن دفترچه ها که خود مسئولان به آن اذعان داشته اند از قبیل ثبت الکترونیکی تمامی سوابق بیمه ای افراد ، جلوگیری از تکرار آزمایشات و عکس‌برداری ها ، حل مشکلات آماری کشور، این طرح هرچه سریع‌تر به طور کامل اجرا نمی‌شود.

از سوی دیگر با جمع شدن اطلاعات پزشکی فرد ، پرونده الکترونیک شکل گرفته و ایجاد این پرونده ها برای فرد فرد افراد جامعه ،قطعا بستر سازی خوبی برای پیشرفت و به روز شدن کشور خواهد بود.

پندار سیستم

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در یک سایت خبری در خصوص چگونگی سو‌ء استفاده های دفترچه های کاغذی می گوید: شبکه های قاچاقی وجود دارد که با فریب مردم و سوء استفاده از دفترچه های شان ، مبلغ یک داروی گران قیمت را بدون جابجایی دارو از بیمه دریافت می کنند . این شبکه های قاچاق غالبا در نزدیکی داروخانه های شلوغ شکل می گیرد .

وی اظهار داشت: انجمن داروسازان کشور اعلام کرد ، اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد برخی داروهای خاص و گران قیمت که در داروخانه هلال احمر توزیع می شوند ، از سوی دلالان در ناصر خسرو به فروش می‌رسد.

با توجه به دنیای دیجیتال امروزه ، اجرای این طرح گامی مثبت در جهت ارتقاء تجهیزات پزشکی و کاهش خطاها و ضعف های موجود در این بخش خواهد بود که به قطع یقین عملیاتی شدن آن منوط به هماهنگی و همکاری تمامی سازمان های ذی ربط است.

به گفته سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک سایت خبری ، در اولین مرحله اجرای این طرح ، دفترچه های کاغذی بیماران خاص حذف خواهد شد.

وی بیان کرد: حذف دفترچه ها بر مدیریت مصارف و هزینه های درمانی تاثیر گذار است چرا که شاید به دلایل موجه ،افرادی باشند که ۲ یا ۳ دفترچه داشته و حذف دفترچه های کاغذی و دادن ID کد به هر شهروند ، گامی موثر در این زمینه است.

این در حالی است که محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز از اجرایی شدن طرح الکترونیکی دفترچه های بیمه خبر داد و گفت : طرح الکترونیکی شدن دفترچه های درمانی را با انجام بستر سازی ها در حال اجرا هستیم.

وی اظهار داشت : اجرای این طرح از گام های ارزشمند دولت برای صیانت از منابع و تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم با توجه به استحقاق بیمه شده ها در مراکز ارائه خدمت خواهد بود.

حال امیدواریم اجرای کامل این طرح در سال جدید اتفاق بیافتد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.