نرم افزارحسابداری صدگان

۱۵ روز تا اتصال شبکه بانکی به سوئیفت

0 913

حسابداراپ

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: یکی از الزامات اجرای برجام اتصال شبکه بانکی به سوئیفت است که پیش‌بینی می‌کنم تا پایان دی ماه این کار انجام شود، در این صورت روابط کارگزاری بانک‌ها از سر گرفته خواهد شد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، علی دیواندری در نشست خبری پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در پژوهشکده پولی و بانکی با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر برداشته شدن تحریم سوئیفت گفت: برداشته شدن تحریم سوئیف از الزامات پیاده‌سازی برجام است، اما صرف برداشته شدن تحریم سوئیف مشکل را حل نمی‌کند. موضوع مهم این است که در حوزه بانکی، بانک‌های ما توان ارائه‌ خدمات بانکی به مشتریان خود را ندارند.

وی همچنین ادامه داد: مشکلات اصلی در دوره تحریم بیشتر در حوزه پرداخت بود، اما کم‌کم این امکان به وجود می‌آید که روابط کارگزاری با بانک‌ها از سرگرفته شود. اگر سوئیفت نباشد نمی‌توان این معاملات را در شبکه انجام داد، اما این امر کافی نیست.

دیواندری گفت:سوئیفت در اتحادیه اروپاست و یک شرکت اروپایی محسوب می‌شود، برای همین سوئیفت فقط بر روی شرکت‌هایی که تحریم اروپا داشتند بسته شده است، بانک‌هایی که تحریم اروپا نداشتند بدون مشکلی با داشتن مجوز بانکداری بین‌المللی از طرف بانک مرکزی به فعالیت خود ادامه دادند.

وی افزود: آغاز به فعالیت برخی از بانکهای خصوصی هم در دوره تحریم بود و آنها به کل نتوانستند از این سرویس استفاده کنند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از بستر IT به عنوان بخش مهمی در ارایه خدمات بانکی نام برد و گفت: نظام بانکی کشور با حجم عظیم تراکنش های الکتزونیکی که انجام می شود راهی به جز پیشرفت در بانکداری الکترونیکی ندارد. تمام اتفاقاتی که در فضای IT رخ می دهد، بر بانکداری اثرگذار است، به عنوان مثال پول‌های مجازی، بازار الکترونیک و محصولات مجازی در اثر گسترش IT شکل گرفته است.

پندار سیستم

دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت گفت: بانک‌ها با بانکداری الکترونیک روش های نوین کنترل پول‌های نوین و خدمات نوین را به کار می گیرند. روش های سنتی بانکی دیگر در بانکهای مرکزی دنیا مورد استفاه قرار نمی‌گیرد و در بانک های مرکزی دنیا با استفاده از صنعت بانکداری الکترونیکی نظارت و کنترل بر شبکه بانکی و بازارپول را انجام می دهند.

دیواندری ادامه داد: در جامعه ما روزانه بیش از میلیون ها تراکنش الکترونیکی انجام می‌شود که این حجم از استفاده از بستر IT می‌تواند به ارتقا این حوزه نیز کمک کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به کاستی‌های شبکه بانکی کشور در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی گفت: برداشته شدن تحریم های بانکی هم فرصتهایی را برای ما فراهم می کند و هم تهدیدهایی از جمله امنیت را به وجود می آورد ویکی از فرصتهایی را که برای کشورفراهم می کند٬ افزایش خدمات و ایجادسیستم های نوین و خدمات به روز دنیا به مشتریان است.

وی تصریح کرد:از طرف دیگر به دلیل وقفه شش تا هفت ساله ای که بین شبکه بانکی ما و دنیا اتفاق افتاده است خلا و فاصله ای به وجود آمده که باید در حوزه بانکداری الکترونیکی به آن بپردازیم و به سرعت توازن لازم برای برقراری ارتباط با بانکهای دنیا را ایجاد کنیم.

دیواندری همچنین از فعال شدن گروه پژوهشی بانکداری الکترونیکی خبر داد و افزود: این گروه پژوهشی تعاملات خوبی با نظام بانکی و بانک مرکزی برقرار کرده است. محور اصلی کارگروه پژوهشی، مشاوره مدیریت است. همچنین این پژوهشکده امکان برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و شرکت‌های خارجی را دارد و می‌تواند مشاوره و پیشنهادات خوبی در حوزه تهیه برنامه راهبردی به نظام بانکی ارائه دهد.

وی همچنین از برگزاری پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود خبر داد و گفت: در این همایش موضوعاتی از قبیل بانکداری الکترونیکی و فرصت‌ها و چالش‌های نظام بانکی در شرایط جدید بین‌المللی مطرح می‌شود که در کنار آن کارگاه آموزشی تدارک دیده شده است.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.