نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش نرخ سود بانکی دردی دوا نمی کند؟

0 795

حسابداراپ

کارشناسان معتقدندکاهش نرخ سود بانکی موجب سرگردانی پول در کشور خواهد شد.


محمد حسین فاتحی کارشناس اقتصادی گفت: عواملی همچون نرخ ارز، سطح عمومی قیمت‌ها، واردات و صادرات نهاده‌ها بیشتر از کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد اثر گذار خواهد شد.

وی ادامه داد: نرخ سود بانکی به متغیرهای اصلی بستگی دارد و متقاضیان و عرضه کنندگان  نرخی را متناسب با مکانیسم بازار تعیین می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: نظام بانکی با تغییر دستوری نرخ سود بانکی به دنبال اثرگذاری در بازارهای سرمایه و ارز است.

فاتحی گفت: بهترین روش مکانیسم  تعیین نرخ سود بانکی عرضه و تقاضای بازار است و در این خصوص باید دولت کمترین مداخله را داشته باشد.

وی همچنین از تاثیرات کاهش نرخ سود بانکی بر رکود اقتصادی افزود: رکود حاکم بر اقتصاد امکان سرمایه گذاری کلان را از بین برده است و در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی در بازار سرمایه‌ای تحرکی ایجاد نخواهد کرد.

**سرگردانی پول نتیجه کاهش نرخ سود بانکی 

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ سود بانکی موجب سرگردانی پول در کشور خواهد شد.

فرشید سیم بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر اقتصاد افزود: نرخ سود بانکی باید بانرخ تورم هماهنگی داشته باشد که در حال حاضر در کشور ما این هماهنگی وجود ندارد و این امر رانت در کشور به وجود آورده است.

پندار سیستم

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی باعث سرگردان شدن پول در کشور شده و موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد و از طرف دیگر نرخ بهره واقعی بیشتر از نرخ بهره اسمی در کشور است و امکان اینکه کاهش نرخ سود بانکی در ظاهر اتفاق افتد بالا است.

کاهش نرخ سود بانکی با وجود غیر مجازها دردی را دوا نمی‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش نرخ سود بانکی صرفاً جهت جمع آوری مؤسسات ملی و اعتباری غیر مجاز است.

محمد باقر صدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر اقتصاد گفت: درحال حاضر کشور با یک آتشفشانی از نقدینگی روبه رو است و مبلغ آن فراتر از ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: نقدینگی از بازار و تورم َآن نشأت می‌گیرد و کاهش نرخ سود بانکی به جمع آوری مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز منجر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این مؤسسات تحت کنترل بانک مرکزی نیستند و بانک مرکزی تلاش خود را متوجه این موضوع کرده و با کاهش نرخ سود بانکی تاحدودی از اختلافات این مؤسسات جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: رها شدن نقدینگی اقتصاد ملی را به چالش برده است.

وی همچنین افزود: تازمانی که این مؤسسات و حتی صرافی‌های غیر مجاز فعالیت می‌کنند کاهش نرخ سود بانکی دردی را دوا نخواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ما با رکود تورمی روبه رو هستیم و کالاهایی که مردم با آن سر وکار دارند و جز اقلام مصرفی مردم است هیچ گونه تغییر قیمتی نداشته‌اند، کاهش تورم صرفاً منوط به کاهش قدرت خرید مردم است و در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی با تورم هیچ گونه هم افزایی ندارد.

منبع:فارس



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.